sunnuntai 11. toukokuuta 2014

VIIMEISET TREENIT ENNEN PUOLIKASTA
  • ma: lepo/koiran lenkitys
  • ti: VK 9 x 1km; 4.31-4.56/km + MK 2 x 500m, 4:20-4:30
  • ke: 45 min hölkkä koiran kanssa
  • to: VK 43:29 min, 4:50/km
  • pe: lepo
  • la: 10 min veryttely + VK 20 min 5:11/km + VK 20 min 4:57/km + VK/MK 10 min 4:31/km + 10 min veryttely
  • su: lepo

Viimeisellä treeniviikolla ennen Joensuun puolikasta 17.5. ajattelin keskittyä vauhtikestävyystreeneihin ja ottaa viikon muuten rennosti. Tiistain treeniksi valitsin kilsan vedot vk-vauhdeilla ja loppuun pari spurttia mk vauhdein. Vetojen välillä hölkkäilin noin minuutin. Tarkoitus oli juosta neljä ensimmäistä vetoa noin viiden minuutin vauhtia ja kiristää vasta sitten tahtia. Vauhti kiihtyi kuitenkin heti alusta hieman liikaa, mikä kostautui lopussa ja mk-vedot jäivät puolen kilsan mittaisiksi. Treenin kokonaispituus oli 13 km. Viiden minuutin vauhti alkaa tuntua jo hieman kevyeltä kilsan vedoissa. Jatkossa voisi joko kiristää vauhtia tai tehdä nämä kahden kilsan mittaisina.

Keskiviikkona palauttelin kevyellä hölkällä koiran kanssa.

Torstaina olin väsynyt jo lenkille lähtiessä eikä juoksu ollut kovin nautinnollista missään vaiheessa. Päätin tehdä tasavauhtisen lenkin ja katsoa vähän fiiliksen mukaan, kuinka pitkään juoksisin. Matkaa kertyi 9 km ja keskivauhti oli 4:50/km, loppuun hölkkäilin vielä kilsan. Tästä treenistä jäi huono fiilis, vauhti oli kyllä hyvää, mutta tuntemus huono. 

Lauantaina tein viimeisen kunnon treenin ennen ensi viikon puolikasta. Ensin hölkkäilin kymmenen minuuttia, jonka jälkeen jatkoin 20 minuuttia hieman maratonvauhtia hitaammin. Seuraava 20 minuuttia maratonvauhtia, jonka jälkeen kymmenen minuuttia kovaa. Loppuun vielä kymmenisen minuuttia hölkkää. Treenin kokonaiskilometrit 13,27 km. Juoksu kulki hieman alkuviikkoa paremmin, vaikka jalat hieman väsyneiltä tuntuivatkin. Kymmenen minuutin veto oli kyllä aika tuskaista ja lenkin jälkeen olo melko hyytynyt. Vielä vähän epäilyttää uskallanko lähteä viiden minuutin vauhtia ensi viikon kisaan.

Tämän viikon perusteella voin sanoa että kolme vauhtikestävyystreeniä/viikko on liikaa. Tasaisen vauhdin ylläpitämisessä on myös edelleen opittavaa, usein treenit alkavat liian vauhdikkaasti ja kova vauhti kostautuu lenkin loppupuolella. Viikon tukkoisuuteen, saattoi vaikuttaa myös edellisen sunnuntain pitkälenkki.  Kilsoja kertyi 21 aikaan 1:52. Vauhti oli hieman kovempaa kuin normaalisti pitkillä lenkeillä. Ehkä palautumiseen olisi tarvittu hieman enemmän aikaa ennen tiistain vk-treeniä. Pitkälenkki kuitenkin toi uskoa siihen, että puolikkaan ennätyksen (alle 1:51:44) tulisi ensi viikolla syntyä helposti. 

Ensi viikolla palauttelua, muutama kevyt hölkkälenkki ja ihmettelyä mitä tehdä juoksusta vapautuvalla ajalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti