maanantai 15. syyskuuta 2014

MARATONISTA PALAUTUMINEN

Maratonista on reilu viikko, joten on aika miettiä miten ensimmäinen viikko juoksun jälkeen on sujunut. Etureidet kipeytyivät kisassa pahiten ja jo kisapaikalta pois kävely oli melko vaikeaa. Illalla huomasin myös, että lonkat olivat hieman kipeät ja ensimmäinen yö tulikin nukuttua vähän huonommin, kun jokainen liike sattui. Seuraavana päivänä kävin useamman pienen kävelylenkin koiran kanssa ja kävely oli etureisien tukkoisuuden takia vaikeaa. Liikkuminen tuntui kuitenkin hieman auttavan ja loppulenkistä jalat tuntuivat aina hieman paremmilta. Lonkat eivät sunnuntaina onneksi enää vaivanneet. Maanantaina kävelystä huomasi vielä, että jalat eivät ole aivan kunnossa, vaikka ne jo paremmalta tuntuivatkin kuin edellisenä päivänä. Seuraavien neljän päivän aikana palautumisessa tapahtui paljon ja aina seuraavana päivänä jalat olivat paljon paremmat kuin edellisenä päivänä. Kun maratonista oli noin viikko, lihaskipuja ei enää ollut ja alamäet ja portaat pystyi jo kävelemään aivan normaalisti ilman kipuja. Ensimmäiset päivät maratonin jälkeen käytin jalkoihin kylmägeeliä ja venyttelin tavallista huolellisemmin.

Lihaskipujen lisäksi sain maratonista ison rakkulan varpaaseen ja kaksi mustaa kynttä. Kynnet eivät niinkään ole vaivanneet, mutta rakkula tuli varpaan alle, joten se on kyllä vaikeuttanut kävelyä. Vajaassa viikossa se oli kuitenkin jo siinä kunnossa ettei siitä ole enää ollut haittaa. 

Viime viikolla lomailin Barcelonassa tiistaista sunnuntaihin. Päivittäin tuli käveltyä useampi tunti, mutta kunnon treenien osalta vietin lomaviikon. En tiedä oliko runsas kävely palautumisen kannalta hyvä vai huono juttu. Ensimmäiset päivät olivat hieman raskaita, mutta seuraavat päivät sujuivat siis jo ilman ongelmia. Jos en olisi ollut reissussa, olisin testaillut juoksua jo lauantaina, mutta nyt ensimmäinen treeni maran jälkeen siirtyi maanantaille asti.

Mites sitten henkinen palautuminen? Jo tässä ajassa aika on kullannut muistot ja vaikka maraton ei lähiajan suunnitelmissa olekaan, niin todennäköisesti tulen sen vielä joskus juoksemaan. Osalle taitaa käydä niin, että ison tavoitteen saavuttamisen jälkeen ei treenit heti maistu. Minulle näin ei ole käynyt, vaan odotan jo, että pääsen kunnolla treenaamaan. Vielä palautuminen on hieman kesken, mutta toivottavasti pian pääsisi treenien suhteen jo normaaliin rytmiin.

Miten sinulle on käynyt ison tavoitteen esim. maratonin saavuttamisen jälkeen? Onko pitänyt etsiä motivaatiota treenaamiseen vai onko seuraavat tavoitteet olleet heti mielessä?

4 kommenttia:

  1. Moikka!

    Palautumisesi kuulostaa tosi tutulta, oman maratonini jälkeen lonkat ja reidet oli tosi kipeät ja nukkuminen mahdotonta! Kipu hellitti parissa päivässä, mutta lonkat kipeytyivät juostessa vielä jopa kuukauden ajan maratonin jälkeen :/ normaalin lenkkivauhdin saavutin vasta parin kuukauden päästä, toivottavasti näin ei tule käymään jokaisen maratonin jälkeen :D ja toivottavasti sulla tuo palautumisaika on vähän lyhyempi, jotta pääset taas treenaamaan normaalisti mahdollisimman pian!

    P.S. Kiitos kivasta ja selkeästä blogista! On ollut mukava seurailla treenaamistasi ja valmistautumistasi :) Niin, ja onnittelut loistavasta ajasta ekalla maratonilla!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :)
      Reidet olivat kyllä maratonin jälkeen kipeämmät kuin koskaan. Eilen kävin ekan lenkin maran jälkeen ja lopussa tuntui kipua lonkassa. Toivottavasti tätä ei kuitenkaan kuukautta kestä. Olen suunnitellut seuraavaa kisaa heti ensi kuun alkuun, saa nähdä tuleeko se liian pian.
      Tsemppiä sinullekin maratontreenihin :)

      Poista
    2. Ihan vaan uteliaisuudesta: minkä matkan kisaa oot suunnitellut ensi kuulle?

      Poista
    3. Puolikas on suunnitelmissa. Kisat olisivat tässä lähettyvillä, joten niihin olisi helppo osallistua. Puolikas tuntuu varmaan ihan lyhyeltä kokonaisen jälkeen ;)

      Poista