tiistai 9. syyskuuta 2014

TANKKAUS MARATONILLE

Maratonille yritin valmistautua mahdollisimman hyvin, joten viimeisellä viikolla piti levon lisäksi ottaa huomioon riittävä hiilihydraattien ja nesteen määrä. Mitään aikaisempaa kokemusta ei siis maratonista eikä siten tankkaamisestakaan ollut, joten pienen selvittelyn jälkeen päädyin noudattamaan Juoksija-lehden ohjeita. Kisat olivat lauantaina, joten ti-to yritin nauttia hiilaria 8-10g/painokg/päivä. Tässä riittikin sitten tekemistä. Syömällä en ainakaan itse saa tuota määrää täyteen, joten pastan, sämpylöiden jne. lisäksi käytin maltoa sekoitettuna veteen ja mehuun. Aika tuhti ja turvonnut olo tuosta hiilarimäärästä tuli eikä kolmeen päivään todellakaan ollut nälkä. Hiilareiden lisäksi kiinnitin huomiota myös nestemäärään ja ainakin kolmisen litraa tuli juotua päivittäin.

Torstaina kävin viimeisen puolen tunnin hölkkälenkin ja koko lenkki tuntui kankealta ja jalat menivät tukkoon. Viisaammat tiesivät jälkikäteen kertoa, että tämä kuuluu kuulemma asiaan ja johtuu juuri tankkaamisesta. Kisaa edeltävänä päivänä söin sitten jo ihan normaalisti ja olo oli heti parempi kuin tankkauspäivinä.


Itse kisassa päätin käyttää sekä geelejä että urheilujuomaa, joiden toimivuuden olin testannut useampaan kertaan pitkillä lenkeillä. Ensimmäisen geelin otin yhdeksän kilometrin kohdalla ja seuraavat aina yhdeksän kilometrin välein. Ennen viimeistä geeliä tuntui hieman siltä, että geelit meinaa nousta ylös, joten viimeistä geeliä en enää käyttänyt kokonaan. Geelit huuhtelin alas vedellä, muilla juomapisteillä otin urheilujuomaa. Otin aina kaksi mukia mukaan ja yritin niitä sitten ryystää siinä juostessa. Välillä juomat oli pitkin naamaa ja välillä rinnuksilla. Jatkossa olisi ehkä viisasta joko viedä juomapisteille omat juomapullot tai pyytää tuttuja matkan varrelle. Silloin saisi ainakin juotua tarpeeksi eikä kuluisi turhaan energiaa juomapisteillä.

Näin jälkikäteen ajateltuna tuntuu, että tankkaus onnistui sekä ennen kisaa että itse kisassa hyvin. Energiat riittivät siis koko matkaksi. Jos jotain tekisin toisin, niin tankkauspäivinä keskittyisin ehkä vielä enemmän ottamaan hiilarit nestemäisessä muodossa. Urheilujuomat sisältävät paljon hiilareita, joten todennäköiseti käyttäisin niitä. Luulisi, että juoksu on helppo ja yksinkertainen laji, mutta yllättävän monta asiaa on kuitenkin mietittävä valmistautuessa pidemmille matkoille :)

2 kommenttia:

  1. Täällähän oli mielenkiintoinen blogi :) Fitfashionista tänne löysin. Wau mikä Maratonaika! Mulla se seinä nousi kolmenkympin kohdalla ja viimeistä 12 kilometriä taivalsin lähes 1.5h. Heh. Maratonia en enää suunnittele juoksevani, se on aina ollut sellainen kerran elämässä haave mutta ultra ehkä vielä joskus. Sulla onkin noin muuten samansuuntaisia tavoitteita kuin mulla. Jään seuraamaan.

    Susanna

    VastaaPoista
  2. Kiitos viestistäsi ja kiva että löysit blogiini :) Maratonista on nyt noin viikko ja fiilis on, että kyllä se tulee vielä joskus juostua uudestaan. Jännintä ekassa marassa oli juuri nuo viimeisimmät kilsat, että tuleeko seinä vastaan vai ei.
    Tsemppiä syksyn treeneihin :)

    VastaaPoista