sunnuntai 21. syyskuuta 2014

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 38

  • ma: VK 4x2 km, 4:37-4:40/km + verryttelyt 1-2 km
  • ti: PK 57 min, 11 km, 5:11/km
  • ke: Koris 1h 
  • to: PK palauttava 30-40 min
  • pe: PK 60 min, 10,7 km, 5:36/km
  • la:  VK 38 min, 8 km, 4:45/km + verryttelyt 
  • su: PK pitkä 88 min, 15,5 km, 5:49/km, keskisyke 154

  • Ensimmäinen viikko maratonin jälkeen meni siis ilman treenejä, mutta toisella viikolla oli jo ihan eri meininki. Maanantaina lähdin heti kokeilemaan kunnon vauhtikestävyystreeniä. Kilsan verryttelyn jälkeen juoksin neljä kertaa kaksi kilsaa minuutin-kahden palautuksin. Vauhti oli tarkoitus pitää 4:40/km ja yllättäen hyvin tässä onnistuinkin. Treeni tuntui melko rankalta ja viimeisen vedon lopussa myös lonkassa tuntui hieman ikävältä. Varmaan maratonistakaan en ollut vielä palautunut, mutta todennäköisesti edellisen viikon matkakin vielä väsytti. Loppuun hölkkäilin vielä pari kilsaa ja juoksu alkoi tuntua jo hieman reisissäkin.

    Tiistaina juoksin noin tunnin lenkin reipasta peruskestävyysvauhtia. Jalat tuntuivat väsyneiltä, sellaiselta kuin kovahkon treeniviikon päätteeksi. Tuntemusta ei auttanut se, että reitti sattui nyt olemaan melko mäkinen ja ylämäet kävivät voimille. Mitään pahempia kipuja ei kuitenkaan enää ollut eikä lonkkakaan vaivannut. Keli oli kyllä aivan mainio, aurinko paistoi ja hyvin tarkeni vielä t-paidassa.

    Keskiviikkona pelasin pitkän tauon jälkeen tunnin korista. Korisvuoroa odotellessa kävin hieman salilla pyörimässä. Torstaina puolestaan juoksin koiran kanssa metsässä kevyen palauttelulenkin. Vaikka keskiviikon treeneissä yritän hieman passailla, jotta en olisi montaa päivää taas ihan kipeänä, niin siitä huolimatta selässä ja koriksesta johtuen nivusissa alkoi olla sellaiset tuntemukset, että jotain tavallisesta poikkeavaa oli tullut tehtyä.



    Perjantaina juoksin tunnin pk-lenkin ja lauantaina oli vuorossa viikon toinen vauhtikestävyystreeni. Tavoitteena oli juosta puolimaratonin kisavauhdilla 8 kilsaa. Treenin sain tehtyä niin kuin oli tarkoitus, mutta ei siitä kovin hyvät fiilikset jääneet. Vaikka treeni ei ihan kaikkia voimia vienytkään, niin paljon pidempään en olisi tuota vauhtia jaksanut. Vaikka mitään lihaskipuja ei enää ollut, niin jalat tuntuivat tasaisen väsyneiltä. Alkuun ja loppuun verryttelin noin kilsan verran.

    Viikon päätteeksi juoksin tänään kevyen puolitoista tuntisen. Ensimmäistä kertaa maratonin jälkeen juoksi kulki helposti ja jalatkaan eivät tuntuneet väsyneiltä. Toki vauhtikin oli hidas, mutta tällaiselta pitkien lenkkien varmaan pitäisikin tuntua. Juoksu oli kevyttä ja hieman olisi tehnyt mieli vielä jatkaa matkaa. Toivottavasti juoksu tuntuisi seuraavalla lenkillä yhtä hyvältä. Lauantaina vk-treenistä, kun jäi sellaiset fiilikset, että puolikas on liian pian ja ettei näillä jaloilla mitään ennätystä juosta. 

    6 kommenttia:

    1. Aika rankka treenit viikko, kun maratonista niin lyhyt aika. Kuten lähes kaikista lenkeistä sen voi myös päätellä, että jalat ovat edelleen väsyneet maratonista. Tuo vika "huoltava" lenkki oli selkeästi se paras. Himmaile nyt vielä ja palauttele, niin se puolikat tulee sujumaan paljon paremmin. Pari viikkoahan sitä suositellaan maran jälkeen kevyttä treeniä. Sulla oli tosi paljon treeniä nyt tuolla viikolla.

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Joo ehkä tuossa viime viikossa ei ollut mitään järkeä. Etenkin, kun jalat tuntuivat vielä tukkoisilta. Pitää yrittää tällä viikolla olla viisaampi ja muuttaa treenisuunnitelmia mikäli jalat eivät ala tuntumaan yhtään paremmilta.

        Poista
    2. Hei, Nyt vasta löysin blogisi. Huikeisiin tuloksiin olet juoksussa päässyt! :) Olisi kiva lukea sinun taustoistasi juoksun parissa, oletko pitkäänkin treenannut juoksua tavoitteellisesti tms?

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Kiva, että löysit blogiini ja toivottavasti pysyt mukana jatkossakin :)
        Kovin pitkään en ole juossut tavoitteellisesti ja kilpailutkin ovat minulle uusi juttu. Voisinkin kirjoitella pian lisää urheilutaustastani.

        Poista
    3. Ottaisin sinuna aika iisisti nyt ennen tuota seuraavaa puolikasta, ainakin itelläni kesti palautua maratonista kauemmin kuin tajusinkaan! Mutta et varmaan oo suunnittelemassa mitään ihan huikeita ennätyksiä ja aikatavoitteita tuohon ensi viikon kisaan? Tai jos oot niin aikamoista, en ite ainakaan pystyisi samaan :)

      P.S. Mun täytyy varmaan myös totutella käyttämään noita tahtimerkintöjä kilometrivauhdin sijaan, kun kaikki tuntuu aina puhuvan niistä ja itse oon aivan pihalla!

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Moi! Puolikas tulee tosiaan nyt aika äkkiä maran jäkeen, mutta kyllä mulla kuitenkin ennätyksen yrittäminen on mielessä. Syksyn päätavoite oli maraton, joten hirveitä paineita en ole nyt ottanut tämän puolikkaan suhteen. Jos ennätys ei onnistu tai juoksu ei muutenkaan kulje, niin onpahan sitten ensi kevään tavoite valmiina ;)

        Onnistuneita treenejä ensi viikolle!

        Poista