sunnuntai 28. syyskuuta 2014

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 39

Koska viime viikolla jalat tuntuivat vielä, sunnuntain lenkkiä lukuun ottamatta, hieman tukkoisilta, päätin aloittaa uuden viikon aiottua kevyemmin. Maanantaina ja tiistaina pidin lepopäivät ja tästä oli ilmeisesti apua, koska keskiviikon lenkki sujui hyvin. 

Keskiviikkona oli tarkoitus juosta ensin maratonin kisavauhdilla 8 kilsaa ja päälle kolme puolen kilsan vetoa noin 4:30/km vauhdilla ja parin minuuutin palautuksin. Juoksu kulki alusta asti hyvin ja kahdeksan kilsaa meni hieman aiottua kovempaa. Ensimmäinen puolen kilsan vetokin meni vahingossa jo 4:18/km vauhdilla, mutta kahdella seuraavalla onnistuin pitämään vauhdin suurinpiirtein siinä 4:30/km. Loppuun hölkkäilin vielä noin 1,4 kilsaa. Keskiviikon lenkistä jäi hyvät fiilikset eikä hirveä tuuli ja räntäsadekaan lannistaneet tunnelmaa. Hyvin sai muistutuksen talvilenkkeilystä, reidet ja sormet hohtivat punaisina kun pääsin kotia. 

Seuraavina kolmena päivänä tein kevyet peruskestävyyslenkit. Näistä perjantain lenkki oli hieman pidempi, kaksi muuta lyhyitä palautteluhölkyttelyjä.




Tänään tein kovemman treenin ja juoksin viisi kahden kilsan vetoa kahden minuutin palautuksin. Juoksu kulki hyvin ja vaikka treeni melko kova olikin ei vedot missään vaiheessa tuntuneet väkisin vääntämiseltä. Jalat tuntuivat myös hyviltä ja vauhdin sain yllättävän hyvin pidettyä yllä. Juuri näitä kovia treenejä, joissa saa oikeasti juosta, oli hieman ikävä ennen maratonia, kun treeni painottui niin paljon peruskestävyyteen. 

Tästä viikosta jäi paljon paremmat fiilikset kuin edellisestä viikosta. Jalat ovat olleet ihan erilaiset kuin vielä viime viikolla ja juoksu on kulkenut hyvin. Pitää kuitenkin laittaa muistiin, että jos vielä joskus juoksen maratonin, niin pari viikkoa sen jälkeen voisi treenin suhteen ottaa melko rennosti.

  • ma: Lepo
  • ti: Lepo
  • ke:  VK 41 min, 8 km, 5:09/km, ks 166 + 3x500m 4:18-4:30/km, ks 175-182 + ver 1,4 km
  • to: PK palauttava 30 min
  • pe: PK 76 min, 13 km, 5:48/km, ks 158
  • la:  PK palauttava 42 min, 7,3 km, 5:45/km, ks 156
  • su: VK 5x2km, 4:35-4:39/km, ks 180-184 + verryttelyt 2x1km
  • 5 kommenttia:

    1. Hieno treeniviikko! Varmasti kivaa vaihtelua noi kunnon vetotreenit! Kuinka suunnittelit treeniviikkosi? Noudatatko jotain ohjelmaa, vai enemmän fiilispohjalta? Hienoa, että olet palautunut maratonista ja juoksu kulkee taas :)

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Onneksi juoksu rupesi taas kulkemaan, toivottavasti tämä tuntuma jatkuu vielä :)
        Viime vuonna liityin paikalliseen juoksuklubiin ja sitä kautta hommasin ohjelman, jolla treenasin maratonille. Valmiilla ohjelmalla jatkan nyt syksylläkin vielä jonkin aikaa. Välillä olen lisännyt ja vähentänyt treeniä juoksutuntuman mukaan. Vaikeintahan tässä on juuri oman kropan kuunteleminen ja niiden ylimääräisten lepopäivien pitäminen mikäli tuntuu siltä. Ehkä tässä on kuitenkin jotain oppinut, kun päätin ohjelmasta poiketen pitää tänään eilisen kovan treenin vuoksi lepopäivän :)

        Poista
    2. Vautsi, aika hyviä treenejä ja vauhteja. Ei uskoisi, että just juoksit maratonin niin huikeeseen aikaan! Huomasin vasta, että oot ruvennut ilmeisesti käyttämään sykemittaria, kiva! Vaikka sykkeet toki onkin yksilöllisiä... On silti ihan kiva nähdä, millä sykkeillä muut juoksevat :)

      Mikä sykemittari sulla on? Jos on Garmin ja sykevyön kanssa ongelmia, niin suosittelen ostamaan Garmin HRM3 -sykevyön. Sen hihna on lähes kokonaan pehmeää kangasta - ei hiertäviä tai kovia muoviosia ollenkaan. Itse vaihdoin tähän vyöhön, kun vanha hajosi, ja on kyllä paras vyö ikinä! Ei sen olemassaoloa edes huomaa juostessa :)

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Joo on se varmaan ihan hyvä välillä käyttää myös tuota sykemittaria. Minulla tosiaan sykkeet ovat aina olleet melko korkeat, vaikka ne tässä treenatessa ovatkin laskeneet. Joskus aiemmin, kun olen ottanut mallia joistain valmiista treeniohjelmista, niin melkein olisin saanut kävellä, että olisin saanut sykkeet niin alas kuin niissä neuvottiin :)

        Kiitos sykevyövinkistä, kuulostaa kyllä hyvälle!
        Minulla on ollut jo monta vuotta Garminilta forerunner 350. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta kellohan tässä on tosi iso ja nyt viime aikoina mittari on ruvennyt vähän reistailemaan. Pian pitää varmaan ruveta etsimään uutta mittaria, tarjontaa vaan on niin paljon etten ole vielä jaksanut perehtyä asiaan. Millainen mittari sinulla on?

        Poista
      2. Mulla on Garmin Forerunner 110, naisten malli. Ainut kriteeri itelläni oli oikeastaan se GPS, joten ostin vain halvimman Garminin, mitä löytyi. Se on siis tosi perusmalli. Mut oon kyllä tykännyt, ja käyttänyt myös tota Garmin Connectia, että oon saanut tarkasteltua treenejä vähän lähemmin netissä :) Mutta joo, vaihtoehtoja löytyy ja kannattaa varmaan valita tarkkaan, mihin sijoittaa. Tuleehan sitä kelloa kuitenkin käytettyä monta vuotta!

        Poista