keskiviikko 8. lokakuuta 2014

KISAVIIKON TREENIT

Sunnuntaina juoksin siis puolimaratonin, joten sen alkuviikon treenailin vain kevyesti. Edeltävän viikon treenit olivat jo sujuneet aiempaa viikkoa paremmin, jalat tuntuivat hyviltä ja juoksu kulki hyvin. Maanantain lepopäivän jälkeen kävin tiistaina juoksemassa reippaalla vauhdilla reilun kolmen vartin lenkin. Lenkille tuli mittaa 9 km ja keksivauhti oli 5:11/km. Juoksu ja vauhti tuntui hyvältä. 5:05-5:15/km vauhti on sellainen mitä on kiva juosta. Vauhti tuntuu jo juoksulta, mutta ei kuitenkaan vaadi liikaa ponnisteluja. Ilman mittarin tuijottelua ja kunkin lenkin tavoitevauhtia, vauhtini lenkeillä asettuisi varmaan suurinpiirtein tuohon haarukkaan.

Torstaina kävin testaamassa kisan tavoitevauhtia lyhkäsellä lenkillä. Aluksi juoksin vk-vauhdilla noin 20 minuuttia ja loppuun hölkkäilin kymmenisen minuuttia. Parempi olisi ollut jättää koko lenkki välistä, juoksu ei kulkenutkaan enää ollenkaan ja jalat tuntuivat raskailta. Lenkki latisti fiiliksiä sunnuntain kisan suhteen ja pelkäsin, että jalat tuntuisivat yhtä huonoilta itse kisassa.

Torstain huonosta lenkistä pelästyneenä, päätin ottaa perjantain ja lauantain ihan levon kannalta. Kisaviikko sisälsi siis puolimaratonin lisäksi kaksi juoksulenkkiä ja lisäksi vain kevyttä koiran lenkitystä.



Maratonin ja puolimaratonin väliin jäi kuukausi aikaa. Neljä viikkoa näköjään riittää siihen, että molemmissa kisoissa voi päästä hyviin tuloksiin. Nyt tekisin sen toisin, että pyrkisin kuuntelemaan kropan ja jalkojen palautumista paremmin. Ensimmäisellä viikolla maratonin jälkeen en juossut, mutta  kunnon treenit aloitin jo toisella viikolla. Tämä oli liian pian tai ainakin treenejä oli toisella viikolla aivan liikaa. Onneksi kolmannella viikolla juoksu alkoi jo kulkea ja kisaan lähtiessä jalat tuntuivat melko palautuneilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti