maanantai 6. lokakuuta 2014

PUOLIMARATON 5.10.2014

Hieman jännityksellä odotettu puolimaraton on nyt juostu. Osmon superhölkkä Maraton tapahtuma juostiin siis Pieksämäellä 5.10.2014. Kisaan pyrin lähtemään rennosti sillä fiiliksellä, että jos ennätys ei nyt synny, niin yritetään sitä sitten ensi vuonna uudestaan. Yllätyin itsekin miten rennosti vielä viikolla pystyin kisaan suhtautumaan, mutta jännitys iski sitten kuitenkin kisapaikalla. Tiesin, että kunto on parempi kuin keväällä ja ennätykseen on hyvät mahdollisuudet, mutta viimeinen kuukausi oli kuitenkin juoksun suhteen sujunut melko vaihtelevasti, joten ihan varma en ollut mikä päivän kunto etenkin jalkojen osalta olisi.


Keli oli tosi kylmä. Ennen lähtöä hölköttelin hieman ja yritin lämmitellä. Yritin kääntää jännityksen siihen ajatukseen, että on mielenkiintoista nähdä mihin aikaan tällä kunnolla ja näillä jaloilla pääsee.



Pian päästinkin jo onneksi matkaan. Ensimmäiset kilsat meni, niin kuin kisoissa aina, tavoitevauhtia kovempaa noin 4:30/km. Tavoitteeni oli juosta kisa 4:40-4:45/km vauhtia, joten aloin hieman hidastaa vauhtia. Ensimmäiset kahdeksan kilsaa oli jotenkin vaikeat, juoksu tuntui jotenkin väkinäiseltä enkä päässyt vielä hyvään juoksufiilikseen. Pelkäsin, että mitenkähän tässä käy, onkohan vauhti liian kova. Positiivista kuitenkin oli, että jalat tuntuivat palautuneilta, joten siitä ei kisatulos jäisi kiinni. Onneksi kahdeksan kilsan jälkeen tuli sellainen parin kilsan pätkä, jolloin juoksu rupesi kulkemaan ja sain itseluottamusta loppumatkaa ajatellen.

Kisassa juostiin sama kierros kahteen kertaa. Ensimmäisellä kierroksella auttoi se, että juoksin koko matkan yhden tytön perässä. Voi olla, että muuten vauhtini olisi alussa ollut hitaampaa. Ensimmäinen kierros meni 4:41/km vauhdilla eli suunnitelmien mukaan alle 50 minuutin.



Toiselle kierrokselle lähtiessä edellä juossut kiristi vauhtia, joten sain sen kierroksen juosta yksin ilman kiriapua. Reitti kulki välillä hiekkatiellä metsässä ja oli hieman outoa juosta siellä yksin hiljaisuudessa, ilman että näki ketään. Kelloa oli vilkuiltava vähän väliä, ettei vauhti pääsisi hidastumaan liikaa. On nämä kisat kyllä fyysisen suorituksen lisäksi melkoista henkistä taistelua. Kun juoksu tuntui raskaalta, kerkesin kisan aikana taas ajatella, että on tämä hirveätä. Melkoista psyykkausta saa kisan aikana tehdä, että jaksaa painaa loppuun asti. Edellisistä kisoista nämä kisat poikkesivat siinä, että juoksu sujui hyvin vaihtelevasti. Välillä tuntui, että juoksu kulkee ja välillä taas pelotti, että jaksanko maaliin asti.

Välillä laskeskelin, että millä keksivauhdilla pääsisin mihinkin loppuaikaan. Pikkuhiljaa aloin uskoa siihen, että ei vauhti enää niin paljon voi laskea, ettei ennätys syntyisi. Vauhti pysyikin melko tasaisena koko kisan ajan eikä lopussakaan tullut mitään hirveää hyytymistä. Salaa olin elätellyt toivetta 1:40 alituksesta ja viimeisillä kilsoilla aloin jo hieman uskoa senkin toteutuvan. Jotenkin sitä aina pelkää, että jotain sattuu vielä loppumatkalla, joten yhtään en uskaltanut vielä tuuletella. Viimeisellä kilsalla kuulin, jonkun askeleet takaa, joten siitä lähti vielä kunnon loppukiri. Parilla viimeisellä kilsalla olisi kyllä hyvä, jos olisi kiriapua, siinä saisi itsestään vielä enemmän irti.

Maalissa olin sellaiseen aikaan, johon en vielä pari vuotta sitten olisi koskaan uskonut pystyväni. Lopulta aika siis 1:39:10 ja sijoitus kolmas! Aika huippua! Vaikka kisa välillä rankalta tuntuikin niin päällimmäiseksi jäi kuitenkin sellaiset fiilikset, että kyllä tästä on vielä mahdollista hieman parantaa. Tosin nyt yritän nauttia tästä saavutuksesta, enkä mietikään seuraavia kisoja. Ajan parantaminen saa jäädä ensi vuoden tavoitteeksi. On se juoksu vaan hienoa!

6 kommenttia:

  1. Ihan tosi mahtava juoksu, onnea! Ei ole helppo juosta yksin ja vielä pehmeällä alustalla metsässä, joten isommassa tapahtumassa asvaltilla olisi kulkenut varmasti vielä kovempaa! Nauti nyt tosiaan tästä saavutuksesta, ihan mahti juttu ja antaa uskoa siihen että kehitystä voi kyllä tapahtua, myös omalla kohdalla :) Sitten ei muuta, kun vaan ensi kauden tavoitteita miettimään, eiks niin? :) Mulla vielä se Amsterdamin maraton kahden viikon päästä, pikkasen huolettaa olenko kuitenkaan treenannut tarpeeksi pitkiä lenkkejä. Olen kyllä juosttu 3 kertaa kuussa kunnon pitkiksen eli noin. 22-24km ja kaksi puolikkaan kisaa. Mutta pisin lenkkini on vain 26,5 km ja siihen meni aikaa 2,5h. Viimeksi ennen maraa olin juossut yhden kolmen tunnin lenkin. Mitä jos, en jaksakkaan ja tuleekin se seinä vastaan tai lähtee jalat alta, apua??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :) Tuo metsä osuus oli pääosin hiekkatietä, joten se tuskin hidasti vauhtia. Onneksi ei ollut sitä pehmeää purua, se ois jo hidastanut vauhtia liikaa enkä muutenkaan tykkää yhtään sellaisella juosta.

      Tosiaan sitten vain ensi vuoden tavoitteita miettimään. Onneksi juoksuinto on säilynyt, pitää loppuvuoden aikana vain mietiskellä mihin sitä keskittyy. Nyt päällimmäisenä luonnollisesti mielessä tuon puolikkaan ajan parantaminen.

      Maratonin lähestyessä on varmaan luonnollista, että oma kunto alkaa epäilyttää ;) Ei kannata murehtia kolmen tunnin lenkin puuttumista. Minä juoksin vain yhden 30 km lenkin maratonille valmistautuessa ja minua ohjeistettiin ettei niitä hirveästi kannata juostakaan, koska palautumiseen menee useampi päivä. Noiden parin tunnin lenkkien pitäisi riittää maratonillekin valmistautuessa.

      Nyt vain tsemppiä loppuajalle ja kisassa sitten alusta asti tavoitevauhtia. Ja kannattaa vain luottaa omaan kuntoon, hyvin se menee :)

      Poista
  2. Wau!! Ihan huikea aika! :) Paljon onnea hienosta suorituksesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! On se kyllä huikeaa millaisia fiiliksiä juoksemisesta saa :) Tsemppiä sinulle Vantaalle :)

      Poista
  3. Isot onnittelut mahtavasta ajasta! :) Oot kyllä aikamoinen kun pystyit tuohon noin lyhyellä palautumisella, tosi ihailtavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Turhaan sitä taas jännitti, että mikä se päivän kunto on. Pidän peukkuja sun tulevaan kisaan :)

      Poista