tiistai 28. lokakuuta 2014

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 43


Edellisviikon treenit sujuivat kokonaisuudessaan hyvin. Maanantain lepopäivän jälkeen juoksin tiistaina vauhtikestävyyslenkin. Lenkki sujui vauhdikkaasti eikä vauhdin ylläpito ollut vaikeaa. Keskiviikkona vuorossa oli salia ja sen jälkeen tunnin korisvuoro. Koriksesta meni hieman jalat kipeiksi, joten torstaina hölkkäilin koiran kanssa metsässä vain kevyen puolituntisen.

Etenkin säären ulkosyrjä kipeytyi keskiviikon peleistä, joten päätin olla lähtemättä enää kunnon lenkille ennen sunnuntain kisaa. Perjantaina juoksin siis taas vain kevyen palauttelulenkin ja yritin venytellä jalat huolellisesti. Tosin säären ulkosyrjän venyttäminen osoittautui melko vaikeaksi. Hieman kankeasti juoksu perjantaina kulki, lyhyydestä ja hitaasta vauhdista huolimatta. Aina ei vaan kulje ja tämä oli nyt sellainen päivä. Vielä lauantaina jalan lihakset tuntuivat hieman tukkoisilta, mutta onneksi palautuivat sunnuntain kisaan. Sunnuntaina oli siis vuorossa ensimmäinen maastossa juostu puolimaraton. Kisa oli rankka, mutta hyvät fiilikset siitä jäi :)

Miten sinun viime viikon treenit sujui?


  • ma: Lepo
  • ti: VK 44 min, 9,3 km, 4:46/km, syke 177 + kilsan verkat
  • ke:  sali 45 min + koris 1h
  • to: 30 min palauttelu koiran kanssa
  • pe: PK palauttava 35 min, 6,2 km, 5:42/km
  • la: Lepo
  • su: Puolimaraton maastossa 1:48:19, 5:08/km, syke 182

  • Eilen törmäsin vahingossa muutamaan uneen ja urheiluun liittyvään juttuun, joten nämä tiedoksi muillekin:

    2 kommenttia:

    1. Vautsi toi sun VK-lenkkin vauhti :) Ja kevyesti kulki? Miten saat muuten itsesi motivoitua noihin tasavauhtisiin kovempiin lenkkeihin? Ne on mulle vaikeimpia. Tykkään juosta intervalleja ja kaiken mittaisia vetoja, mutta sitten kun pitäis juosta vaikka 10km maraton vauhtia niin hohhoijaa, vaikka fiilis onkin lenkin jälkeen aina hyvä! Ens vuonna ota vaan mukaan lisää myös lyhyempiä kisoja, kun sulle noi vaudikkaat lenkit tuntuu sopivan:)

      Täällä edelleen palautellaan maratonin jälkeen, la kävin kaverin kanssa juoksemassa ja polvi kipeytyi vähän reilun 5km jälkeen. Tuo polvi siis kipeytyi heti maratonin jälkeen ja tuntuu olevan perinteinen juoksijan polvi. Luulen, että lepo ja kunnon venyttelyt hoitavat sen kuntoon aika pian. Tämän viikon otankin nyt vielä rauhallisesti ja käyn vähän salilla ja jumpassa ja juoksen ihan lyhyitä puolen tunnin lenkkejä.

      VastaaPoista
      Vastaukset
      1. Toi lenkki kyllä kulki hyvin :) Ei se kevyttä ollut, mutta sellaista ettei tarvinnut liikaa puskea ja yrittää pitää vauhtia yllä. Näihin treeneihin motivoi ehkä eniten vauhdin kehittyminen. Se, että huomaa juoksevansa saman matkan aiempaa kovempaa. Vielä viime vuonna 5min/km vauhti oli mulle kova ja välillä teki vaikeeta pitkittää lenkkiä edes puoleen tuntiin! Lisäksi tietysti se motivoi, että tietää näiden olevan aika tehokkaita. Kisoihin valmistautuessa juoksen sekä näitä hieman pidempiä yhtämittaisia vk-lenkkejä, että intervalleja. Vk-vauhdin jaan näiden kesken niin (tai ainakin yritän), että yhtämittaiset juoksen hieman hitaammin kuin intervallit. Eli jos nuo yhtämittaiset tuntuvat vaikeilta, niin kantsii ehkä kokeilla sitä, että hieman passaa vauhdissa. Intervallit voi sitten vetää kovempaa, kun siinä tulee niitä taukojakin.

        Pitää yrittää kyllä ens vuonna edes pari kympin kisaa mahduttaa mukaan :)

        Harmi toi sun polvi! Toivottavasti tosiaan lähtee kevyemmän treenin myötä helpottamaan :)

        Poista