keskiviikko 19. marraskuuta 2014

HIEMAN TAHMEA HALLITREENI

Eilen oli taas vuorossa hallitreenit. Viime viikolla olin vielä seuraavanakin päivänä ihan hurmiossa hyvin menneistä treeneistä, mutta tällä kertaa ei kulkenut ihan samalla tavalla. Pakko kai myöntää, että hieman tämä marraskuun pimeys alkaa täälläkin väsyttää. Viime viikolla väsymys hävisi heti hallille päästyä, mutta tällä kertaa tuntui heti alkuverkassa, että tänään ei kulje yhtä hyvin. No, ihan hyvän treenin sain kuitenkin tehtyä, vaikka loistavasti ei kulkenutkaan.

Alkuun verryttelin kilsan verran. Varsinainen treeni oli noin 40 minuuttia vauhtikestävyyttä, jonka päälle kolme kierroksen vetoa kovaa aina kierroksen hölkkä palautuksella. 40 minuuttia juoksin hieman hitaampaa vk-vauhtia 4:58/km. Tätä vauhtia pystyy ihan hyvin juoksemaan, vaikka ei  paras juoksupäivä olisikaan. Kierroksen vedot tuli sitten vedettyä melkein täysillä ja kierroksen hölkkäpalautus tuli aina tarpeeseen. Tällä viikolla en pääse juoksemaan ihan normaaliin tapaan, mutta ehkä hieman kevyempi viikko onkin tähän saumaan ihan hyvä.

Löysin täältä mielenkiintoisen jutun koskien eri juoksuvauhteja. Kannattaa käydä lukaisemassa, varsinkin, jos on tottunut junnaamaan lenkit aina samalla vauhdilla. Ennen kuin pari vuotta sitten osallistuin juoksukouluun, olin pitkään juossut aika samanpituisia ja vauhtisia lenkkejä. Siksi en pitkään aikaan mihinkään kehittynytkään, tosin ei silloin kehittymisen suhteen mitään sen kummempia tavoitteita ollutkaan. Nyt parin viime vuoden aikana on tullut juostua paljon monipuolisemmin ja lenkille lähtökin on mielekkäämpää, kun melkein jokainen lenkki on erilainen kuin edellinen. Vauhtikestävyyslenkkejä on tullut juostua aiempaa enemmän ja näissä treeneissä olen parhaiten huomannut vauhdin kehittymisen. Vk-lenkit ovatkin tällä hetkellä suosikkitreenejäni.

Millainen on sinun suosikkitreeni? Millä vauhdilla juokset mieluiten?

Tiedoksi myös, että Kuopio Maraton uudistuu. Lue lisää täältä. Saa nähdä millainen reitti tulee olemaan. Tarkoitus olisi osallistua kokonaiselle tai puolikkaalle.

Ensi vuonna Kuopio Maratonin lähtö/maali ei ole enää näissä maisemissa.
 

4 kommenttia:

  1. Miltä tuntuu juosta noin pitkään vain ympyrää, onko fiilis erilainen kuin maastossa? Soveltuuko hallitreenaukseen mielestäsi paremmin lyhyemmät vedot, kuin vk-treenit?

    Mun lempi treeni on ehdottomasti intervallit ja mäkitreenit. Just tiistaina juoksin 10*1 min 1 min hölkkäpalautuksella. Ihan mahtava fiilis, kun vika veto kulki 3.30 vauhtia. Jännä nähdä paraneeko vauhdit nyt, kun oon selkeesti lisännyt noita kovempi vauhtisia lyhyempiä intervalleja ohjelmaan. Myös pidemmät intervallit kiehtoo kyllä :)

    Mun ongelma on se, että mun peruslenkkivauhti on vaan kertakaikkiaan hidasta. Jos itse saan valita on se n. 6.15-6.30 vauhtia, eli sellasta tosi kevyttä. Kuitenkin puolikkas kulkee alle 5 vauhtia ja maraton n. 5.20 ja kymppi 4.30 vauhtia. Miks oon niin hidas peruslenkeillä? Ei voi ymmärtää. Kirjoitit tuossa pari viikkoa sitten, että 5.10 on sulle sellasta hyvinkin juostavaa vauhtia, mitä on kiva mennä. Sitä odotellessa täällä :) Toki sellanen 5.30-6.00 vauhti kulkee mulla suht kevyesti, mutta ei se ole aina niin miellyttävää varsinkaan alkulenkistä. Mutta lisää töitä vaan...

    Niin ja kiva seurata tätä blogia, koska ollan ihan saman ikäisiä ja olet tasoltasi juuri motivoivasti pikkaisen parempi kuin minä. Sain muuten eilen postia, että pääsen Berliinin maratonille mukaan ensi syksynä. Olenkin ny miettinyt, että voisin perustaa sitä varten myös treeniblogin. Aikaisemmin olen blogannut paljonkin meidän elämästä täällä Norjassa, mutta lapsen syntymän jälkeen ei bloggaamiselle vain ole ollut aikaa. Itseni kannalta olisi hyvä pitää tälläistä treeniblogia kuitenkin. Saa nähdä riittääkö aika :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos sinulle taas kommentista, ihana kun jaksat käydä usein kommentoimassa :) Vinkkaa ihmeessä mikäli laitat blogia pystyyn. Itse tykkään seurata nimeenomaan tavallisten juoksijoiden treeneihin painottuvia blogeja.
      Berliini tulee olemaan varmasti huikea kokemus, itse en ole vielä osannut päättää ensi vuoden kisoja ja tavoitteita.

      Hallissa pidempien matkojen juokseminen on kyllä hieman puuduttavaa. Lisäksi nuo pidemmät matkat tuntuvat jotenkin raskaammilta kuin ulkona, vaikka ei ole mäkiä ja vastatuulta. Mieluiten hallissa tekee nimeenomaan vetoja, kilsan tai parin vedot esim on jo mielekästä juosta.

      Uskosin kyllä, että vauhtisi parantuu, kun olet lisännyt noita kovempia treenejä. Etenkin, jos ottaa mukaan vielä niitä hieman pidempiäkin vk-lenkkejä. Kesällä tosiaan tuo 5:10 vauhti oli usein sellaista kivaa juostavaa vauhtia. Tämä johtuu varmasti siitäkin, että vaan tykkään enemmän vauhdikkaammista lenkeistä. Usein esim pitkät rauhalliset lenkit ovat jopa tuntuneet hieman tylsiltä. Sulla on tuo vauhtiskaala tosi laaja mikä on varmasti vaan hyvä asia. Pk-lenkkienkin vauhteja vois varmaan vähän vaihdella sen mukaan millainen lenkki on kyseessä. Esim. pitkät lenkit tekis ihan tuolla hitaimmalla vauhdilla ja siten lyhyemmät esim tunnin pk-lenkit tuolla 5:30-6 vauhdilla.

      Nyt vois alkaa valmistautumaan lenkille :) Hyvää sunnuntain jatkoa!

      Poista
  2. Minnekäs Kuopio-maratonin lähtö/maali Rauhalahdesta siirtyy?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips. Lähtö ja maali siirtyvät Kuopio-hallille eli lähemmäs keskustaa. Ainakin veski ja pukkari tilanne parantuu. Meinasitko tulla juoksemaan?

      Poista