keskiviikko 5. marraskuuta 2014

VAUHTIKESTÄVYYYSTREENIT SISÄLLÄ

Nyt on talvikausi alkanut juoksussa siinä suhteessa, että viikon vauhtikestävyystreenit tulee tehtyä Kuopio-hallilla. Eilen satoi koko päivän, joten hallitreenit alkoivat sopivaan aikaan. Olen tottunut treenaamaan päivällä heti töiden jälkeen, joten hieman on totuttelemista siinä, että juoksemaan pääsee vasta seitsemältä. Ruokailua on myös mietittävä hieman enemmän, jotta olisi energiaa treenata, mutta ruoka ehtisi kuitenkin sulaa. Yleensä olen hallitreenipäivinä syönyt kunnon ruuan vasta treenin jälkeen illalla. Neljän aikoihin olen syönyt välipalaa ja määrä on pidettävä melko pienenä, jotta siitä ei olisi haittaa juoksussa.

Talvella on ihan kiva juosta ulkonakin peruskestävyyslenkkejä, mutta kovat vauhtikestävyyslenkit eivät yleensä pakkasen ja lumen vuoksi kulje niin hyvin. Hallilla tuleekin siis tehtyä aina vauhtikestävyystreeni. Ennen kuin ensi vuonna alan treenaamaan kevään kisoja varten, aion nyt talvikauden tehdä viikossa vain yhden vk-treenin kahden sijaan. Tällä yhdellä kovemmalla treenillä saan vauhtia pidettyä yllä sen verran, ettei tarvitse keväällä ihan alusta aloittaa vauhdin kasvattelua.

Eilen juoksin kilsan alku -ja loppuverryttelyt ja varsinaisena treeninä kymmenisen kilsaa siis vk-alueella. Aikaa meni 49:49 ja keskivauhti oli 4:56/km. Loppupuolella juoksu tuntui jo hieman jaloissa. Voi olla, että näillä ensimmäisillä kerroilla jalat väsyy, näin tauon jälkeen, uudella alustalla hieman herkemmin. Vaikka tykkäänkin enemmän juosta ulkona, on sisätreenit huonoilla keleillä  loistava vaihtoehto. Matolla en ole koskaan oikein tykännyt juosta, mutta hallille menen mielellään. Aluksi saattaa tuntua hieman tylsältä juosta kymmenenkin kilsaa yhtä ja samaa ympyrää, mutta yllättävän nopeasti se eilenkin meni. Vetoja hallilla on hieman mielekkäämpi juosta, mutta kyllä pidemmätkin menee, varsinkin jos toinen vaihtoehto on juosta vesisateessa tai kovalla pakkasella. Hallilla pääsee myös jotenkin kivaan urheilufiilikseen ja kivaa vaihtelua on sekin, ettei tarvitse juosta yksin tuolla pimeässä, eilen hallilla oli juoksijoiden lisäksi ainakin voimistelijoita sekä sählyn ja jalkapallon pelaajia. Plussaa on myös se, että välttyy märiltä sukilta ja kengiltä toisin kuin tuossa alla olevan kuvan tilanteessa. Suosittelen kaikkia siis kokeilemaan :)



Alla tiedoksi muutama mielenkiintoinen tällä viikolla julkaistu juoksijoita koskeva juttu. Ensimmäisessä puhutaan kestävyysjuoksijan voimaharjoittelusta ja toisessa kaikille maratoonareille tutusta pitkästä lenkistä.

http://sykesport.fi/blogit/kestavyysjuoksijan-voimaharjoittelu/

http://www.juoksija-lehti.fi/Uutiskirje/2014MarraskuuPitkänlenkintaika.aspx

2 kommenttia:

  1. Ootpa onnekas, kun pääset halliin juoksemaan. Tulee lapsuudesta hyviä muistoja mieleen :) Täällä Tromssassa, missä asun ei ole hallia tarjolla. Käyttäisin kyllä, jos olisi. Pitänee opetella juoksemaan edes kerta viikkoon matolla, just ton takia, että saa vauhdit pysymään yllä. Nyt jo kun on lunta tullut, olen huomannut, että vauhdit on tippuneet ja esim. 4.45-5.00 vauhtiin joutuu tekemään jo ihan eri tavalla töitä, kun sulanmaan aikaan. Mutta en lannistu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kannatakaan lannistua ;) talvella vauhdit tippuu kelin takia väistämättä. Voisikin olla parempi treenata talvella sykkeen ei vauhdin mukaan.
      Täällä ei vielä kunnolla lunta ja tiet ovat vielä aivan sulat. Juoksun vuoksi en lunta toivo, mutta kyllähän se toisi hieman valoa tähän pimeyteen.

      Poista