torstai 11. joulukuuta 2014

PUOLEN TUNNIN INTENSIIVINEN TREENI

Minä, vain yhteen lajiin jämähtänyt, juoksun puolestapuhuja, kävin eilen testaamassa yhden ryhmäliikuntatunnin!! Kyseessä oli Fressin Sisutalkoot niminen puolen tunnin intensiivinen treeni. Treeni sisälsi kolme sarjaa ja kukin sarja kolme eri liikettä. Kutakin liikettä tehtiin 10-20 toistoa, jonka jälkeen siirryttiin heti seuraavaan liikkeeseen. Yhtä sarjaa tehtiin seitsemän minuuttia ja sarjojen välillä oli noin minuutin tauko. Jotain hienompia nimiä osalla liikkeistä kuten vatsoilla ja kyljillä oli, mutta niitä en muista. Liikkeet oli jotakuinkin nämä:
  1. hämähäkkipunnerrus
  2. sivukyykky
  3. syväkyykky
  1. kyljet
  2. leuanveto
  3. vuorikiipeilijä
  1. boksihyppy
  2. dippi
  3. vatsat
Puolituntia tuntuu aika lyhyeltä ajalta, mutta aika hyvin tuossakin ajassa saa liikkeet tuntumaan. Puoleen tuntiin tuli vain kahden minuutin tauko, joten aika paljon siinä kerkeää kuitenkin tekemään. Tällainen treeni on siitä hyvä, että kukin voi tehdä liikkeet omaan tahtiin, joko rauhallisemmin tai sitten täysillä. Näistä liikkeistä sivukyykky oli ehkä suosikkini. Heti ensimmäisestä kyykystä tunsin, että on aika tehokas liike. Kyykkäys tuntui myös hieman eri kohdassa kuin normikyykyissä. Tällä sai tuntuman hieman reiden ulkosyrjälle. Liike tehtiin niin, että toinen jalka laitettiin seinään vasten ja sitten kyykättiin toisen jalan varaan ja niin syvälle kuin pääsi. Kyykkäys luonnistui heti paremmin, kun siirsi kädet vyötäisiltä eteen.

Vatsat ja kyljet tehtiin niin, että jalat roikkui kuminauhoissa ja leuanvedot keventäen kuminauhalla, mutta soveltaen lähes kaikki liikkeet voisi tehdä kotonakin. Kokonaisuudessaan aika kiva treeni ja ainakin noita sivukyykkyjä aion tehdä jatkossakin.

Odotin, että tänään reidet olisi taas aivan tukossa, mutta yllättäen tilanne ei olekaan niin paha kun oletin. Toki jaloissa tuntuu, että jotain on tullut tehtyä, mutta eniten kipeänä onkin yläkroppa, todennäköisesti punnerrusten ja leuanvedon vuoksi. Olen aika juoksuun jämähtänyt näiden treenieni kanssa, mutta kiva oli välillä testata jotain uuttakin :)

Tänään oli hyvä ottaa kevyemmin, ohjelmassa oli vain kevyttä palauttelua koiran kanssa ulkoilemalla.

Kevyttä palauttelua koiran kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti