keskiviikko 17. joulukuuta 2014

TIISTAIN VK-TREENIT JA URHEILEVAN ULKONÄKÖ

Eilen tuli taas tiistaiseen tapaan nautittua sisätreeneistä. Melkein olisi tehnyt mieli ulos lenkille, kun lunta oli taas tullut hieman lisää, mutta toisaalta on kyllä kiva kun välillä pääsee juoksemaan shortseissa eikä tarvitse miettiä missä vetimissä ulkona tarkenisi.

Toivoa on valkeasta joulusta :)

Vk-treeni sisälsi kolme noin vartin pätkää, joista kymmenen minuuttia juostiin vähän hitaampaa vk:ta ja viidelle minuutille kiristettiin aina hieman vauhtia. Tavoitteena oli kymmenen minuutin pätkillä pitää vauhti 4:45-5/km ja viiden minuutin pätkillä 4:30-4:45/km. Tällä kertaa vauhdit toteutuikin hyvin suunnitelmien mukaan, kympit pysyi välillä 4:46-4:53/km ja kaikki vitoset meni aikaan 4:36/km. Aina uuden pätkän alussa meinasin lähteä liian kovaa, mutta kyttäsin kelloa sen verran, että sain vauhdin asettumaan halutulle välille. Viisi minuuttiset kävivät hieman voimille, etenkin viimeisellä osuudella, mutta pääsosin juoksu kulki eilen ihan kivasti. Treenin alkuun lämmittelin kilsan verran ja loppuun hölkkäilin vajaat pari kierrosta. Koko treenille pituutta tuli 11,6 km.

Talvelle vähensin vk-treenien määrän kahdesta yhteen. Hieman mietitytti kuinkahan paljon vauhti tulee hidastumaan ja miten alusta keväällä pitää kunnon treenit taas aloittaa. Hallitreenien perusteella kuitenkin näyttäisi ettei vauhdissa ainakaan vielä mitään hirveää muutosta ole tapahtunut. Tosin hallilla treenit ovat olleet ehkä hieman lyhyempiä, joten en tiedä alkaisiko vähentyneet vk-treenit näkymään pidemmillä vk-lenkeillä. No, aika näyttää, miten vauhti tästä muuttuu, jos muuttuu. Kevään kisojen miettimisen myötä alkaisi jo vähän poltella kunnon treenien aloittaminen :) Tosin, nyt kun lunta on maassa ei siellä hirveän nautinnollista ehkä olisi kovia vk-treenejä yrittää tehdä, joten ehkä maltan vielä nauttia kevyemmästä lenkkeilystä.

Miten muut, oletteko jo aloittaneet valmistautumisen kevään kisoja varten vai treenailetteko vielä vähän kevyemmin/monipuolisemmin? Miten pitkä valmistautumiskausi teillä yleensä on esim. puolikkaalle ja maratonille?

Lopuksi vielä linkkivinkkinä kilpaurheilijan blogiteksti: Väärän näköinen urheilijaksi. Oletteko te kuntoilijoina koskaan kohdanneet ennakkoluuloja tai paineita sen suhteen miltä runsaasti urheilevan tai esim. juoksijan tulisi näyttää?

10 kommenttia:

  1. Vitsit muakin alkaa poltella tuommoiset vauhtitreenailut. Ehkä meen joku päivä nyt sinne kuopiohalliin. Nyt on tosiaan niin liukasta, ettei talvella vauhti oikein päätä huimaa. :) Mutta mä oon kans jo vähän tuumitellut ens kevään suunnitelmia ja treenailua.. vielä ei oo kyl kovin selkeetä näkemystä tullut, millaisella treenisuunnitelmalla lähdetään valmistautumaan kohti ensi kevään koitoksia.


    Tuo oli muuten tosi hyvä teksti, minkä linkkasit. Rohkea kirjoitus, mutta varmasti paikkansa pitävä. Haastavaa alaa tuo kilpaurheilu, myös ulkonäön suhteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hallille vaan, saa ainakin kuivin tossuin treenin vedettyä :) Yöllä oli tullut taas lisää lunta, aika kivan näköistä :)

      Kirjoitus oli rohkea. Hyvä tuoda sekin esiin ettei kilpaurheilijatkaan ole kokoajan täysin tikissä ei tulosten eikä kropan suhteen.

      Poista
  2. Hyvältä sun vk-treenailut vaikuttaa! Eiköhän kerran viikossa oo ihan sopiva tahti tähän aikaan vuodesta!

    Toi kirjoitus osui munkin silmiin, ja se on ihan tosi hyvä. Raakaa tuo kilpaurheilu kaikkineensa. Mielestäni ei pitäisi tuijottaa ulkonäköä, vaan antaa tuloksien puhua puolestaan!

    Jännä, kun itse peruslenkkeilijänäkin oon miettinyt asioita... en näytä siltä, että treenaan monesti viikossa. Välillä se harmittaa, mutta useimmiten annan ne ajatukset lentää pois, ja mietin, kuinka hyvävointinen oonkaan, kun syön kunnolla ja nautin elämästä kaikinpuolin :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ärsyttää kyllä, jos urheilukisoissakaan ei tulokset riitä vaan pitää vielä lisäksi arvostella jonkun ulkonäköä. Missikisat on erikseen, eikä ulkonäöllä pitäis urheilukisojen kanssa olla mitään tekemistä.

      Hyvä ettet ole asiaa liikaa harmitellut. Tärkeintähän on kuitenkin se urheilun tuoma hyvä olo.

      Poista
  3. Heippa! Ihanan ahkeraa sun treenailut! :) Mulla on aika pitkälti perushölköttelyä ja aika vapaata meno tällä hetkellä, mutta pääasia, että saan juoksukuntoa pidettyä yllä..vauhtia sitten keväämmällä :) Mä luin myös ton Nooran kirjoituksen…aikamoisen määrän kommentteja ja huomiota se on kerännyt. Äsken hän oli myös Huomenta Suomessa. Hieno ja rohkea kirjoitus aiheesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tää on niin kivaa niin jaksaa treenailla :) Tosin voi olla että tänään vaihdan lenkin päikkäreihin.

      Rohkea veto tosiaan ja paljon näytti saavan huomiota.

      Poista
  4. Silloin kun kilpaurheilin, tuohon "urheilijan pitää olla tietynlainen" - ajatteluun törmäsi paljonkin. Se oli aika raakaa peliä jo varsin nuorissa ikäluokissa - kommenttia tuli jos oli "ylimääräistä", mikä johti joidenkin kohdalla jopa vakaviin syömishäiriöihin (tai ei varmaan kommentointi yksinään kenenkään syömishäiriötä laukaise, mutta altistaa kyllä...) ja useamman kohdalla lievenpään versioon eli epäterveeseen kaloreiden kyttäämiseen ja laihduttamiseen.
    Enemmän pitäisi miettiä yksilön vahvuuksia, eikä sitä että kaikki painavat saman verran ja näyttävät samalta. Se ei onnistu koskaan kuitenkaan, eikä siinä ole mitään järkeäkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo samaan muottiin ei pitäisi yrittää kaikkia tunkea. Etenkin nuorten kohdalla pitäisi olla aika varovainen toisen ulkonäön ja painon kommentoinnissa ettei siitä sitten seuraisi jotain vakavampaa.

      Poista
  5. Minulla on kevään ja kesän juoksut ihan miettimättä vielä. Joululomalla haluaisin saada tehtyä yhden määräpainotteisen viikon. Vauhtia lisää sitten uuden vuoden puolella.

    En koe ollenkaan, että minun pitäisi kuntoilijana olla tietyn näköinen. Sitä olen kyllä miettinyt, että kevyempänä voisin todennäköisesti juosta kovempia aikoja, mutta elämässä on niin paljon muutakin, että tuo ajatus on jäänyt ja varmasti jääkin taka-alalle. Tottakai urheilussa ollaan tässäkin asiassa paljon raadollisempia, mutta minä olenkin nautiskelija-liikkuja. Ainoastaan raskauksien jälkeen on ollut vaikeampi lähteä juoksemaan, kun trikoot ovat olleet vyötäröstä kireitä ja jenkkakahvat ovat heiluneet suloisesti juoksun tahdissa, mutta asenteella siitäkin on selvitty eteenpäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen aika samoilla linjoilla. Joskus olen itsekin miettinyt, että pitäisikö kokeilla menisikö kisa paremmin, jos kiloja olisi muutama vähemmän. Nyt olen kuitenkin pitäytynyt siinä, että pitää syödä paljon, jotta jaksaa myös treenata :)

      Poista