lauantai 24. tammikuuta 2015

PENIKAT

Tällä viikolla ei tulekaan perinteistä treeniviikkokatsausta, koska juoksutreenejä ei ole tullut tehtyä. Ihan huvikseen en ole jättänyt treenaamatta vaan ne on nuo jalat, jotka ovat vähän vaivanneet. Aiemmin kirjoitinkin, että säärissä on ollut vähän outoja tuntemuksia ja kaipa ne on penikat, jotka yrittävät kipeytyä. Maanantaina meillä oli tekniikkatreenit Kuopion Maratonin sometiimin kanssa ja siellä tuntui, ehkä uusista liikkeistäkin johtuen, säärissä hieman aiempaa enemmän. Tiistaina sääristä vihlasi muutaman kerran työpäivän aikana, joten samalla päätin, että tällä viikolla ei juosta. Varasin myös uudestaan ajan hierojalle ja onneksi sen sainkin jo tälle viikolle. Perjantain hieronnan lisäksi olen tällä viikolla yrittänyt venytellä pohkeita aiempaa paremmin, antanut jaloille kylmähoitoa ja hieman hieronut niitä itsekin. Lisäksi olen käyttänyt kylmägeeliä ja kompressiosukkia. Tiedä sitten onko näistä apua, mutta kaikkea on kokeiltava, jotta olisi pian taas juoksukunnossa.

Aikoinaan koripallon aktiivisesti pelatessa penikat välillä vaivasi ja silloin kipu oli kyllä aivan järkyttävää. Edes kävelemään ei pystynyt ettei sattunut. Nyt jalkoihin ei ole vielä juostessa varsinaisesti sattunut, joten olen melko toiveikas tilanteen suhteen. Elättelen siis toiveita, että tämä viikon tauko auttaisi ja ensi viikolla voisi jo juosta.

Nastat saa jäädä nyt hetkeks käyttämättä.

Luulen, ja mitä olen viisaammiltakin kysellyt niin säärikivut todennäköisesti johtuvat nastakengistä. Kengät ovat tavallisia tossuja kovemmat ja jäykemmät, joten ne ilmeisesti helposti kipeyttävät sääret, niin kuin kai sekin, että pito kengissä on niin hyvä. Joulu- ja tammikuussa tuli suurin osa ulkolenkeistä tehtyä nastoilla ja olen niillä kyllä tykännyt juosta. Monesti keli oli sellainen, että niille tosiaan oli tarvetta. Nyt aion kuitenkin varmuuden vuoksi juosta ihan samoilla tossuilla kuin kesälläkin ja jättää nastat käyttämättä. Yritän tässä malttaa vielä viikonlopun ja käydä maanantaina vasta testaamassa juoksua. Jospa tästä selviäisi vain tällä pienellä säikähdyksellä ja kohta voisi treenata taas ihan normaalisti. Lenkille tekis jo mieli.

Adidakset lähtee seuraavalle lenkille nastojen sijaan.

4 kommenttia:

  1. Voi ei, inhottavat noi penikat!!! Hyvä päätös pitää taukoa vaikka se turhauttavaa onkin. Viikon tauolla on kuitenkin varmasti vain positiivisia vaikutuksia. Hyvä myös, että oot saanut selville todennäköisen syypään kivuille. Tsemppiä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo vähän tylsä juttuhan tämä on, mutta jospa menisi tällä pienellä levolla ohitse. Huomenna testailen juoksua, toivotaan parasta :)

      Poista
  2. Mulla vaivannut juoksijanpolvi ja oon kanssa joutunut pitämään juoksutaukoa :( Onneks oon voinut hiihtää, käydä salilla ja joogassa. Niin ja kun täällä pohjoisessa asutaan niin tuonne vuorillekin vai hiihtää/kiivetä ja sitten laskea alas :)

    Mutta joo hirvee ikävä juoksemista ja pelko, että juoksukunto katoaa. Onneks nyt on kutienkin vielä tammikuu ja todella toivon, että saan tuon polven kokonaan kuntoon.

    Toipumista ja mukavia lenkkejä sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi näitä jalkavaivoja :( Uskosin, että hiihtämällä saat kuitenkin kuntoa pidettyä hyvin yllä. Kannattaa vaan malttaa olla juoksematta, jos polvi vaivaa. Voiskohan vesijuoksu olla myös yksi hyvä vaihtoehto?!
      Vaikka juoksemaan et vielä pääsisikään, niin tsemppiä muihin treeneihin!

      Poista