maanantai 2. helmikuuta 2015

KIVOJA TREENEJÄ

Takana on aika hyvä treeniviikko. Maanantaina lähdin varovasti testaamaan miltä jalat tuntuvat, auttoiko viikon lepo ja joko voisi taas juosta normaalisti. Onneksi mitään pahoja tuntemuksia ei lenkin aikana ollut ja koko viikon pystyinkin juoksemaan aivan normaalisti.

Viikon kovin treeni oli tiistaina hallilla. 50 minuuttia vauhtikestävyyttä ja päälle kolmesti kierros kovaa, välillä aina kierros hölkäten. Nuo vedot kävi jo ihan kunnolla voimille. Foot podissa meinasi ilmeisesti patterit loppua, mutta tuo 50 minuuttinen meni noin 5min/km vauhdilla ja vedot 3:58-4:11/km. Treenin alkuun verkkailin pari kierrosta ja loppuun kilsan. Yhteensä treenille tuli mittaa noin 13 km.

Keskiviikon palauttelulenkille otin pitkästä aikaa koiran mukaan. Alkuun kävelyä 20 minuuttia, sitten juoksua puolituntia ja loppuun taas kävelyä kymmenisen minuuttia. Juoksuosuus sujui tällä kertaa jopa yllättävän hyvin, joten pitää jatkossakin yrittää ottaa koira kevyille lenkeille mukaan. Vauhti koiran kanssa juostessa on aina paljon hitaampaa, mutta tulisipa ainakin palauttelulenkit tehtyä tarpeeksi kevyvinä.



Torstaina juoksin töistä kotiin ja sain vähän peruslenkkireitteihin vaihtelua. Juoksin tunnin vaihdellen vauhtia pk-alueella. Juoksu kulki hyvin ja kiva oli juosta vaikka liukkaat tiet ja ylämäkivoittoinen reitti toivatkin hieman haastetta.

Perjantain lepopäivän jälkeen juoksin lauantaina samantyylisen lenkin kuin torstaina eli vaihtelin vauhtia pk-alueella. Ensimmäiset kolme kisaa juoksin rauhallista pk-vauhtia, jonka jälkeen seuraavat neljä kilsaa hieman reippaammin. Juoksu kulki loistavasti ja vähän piti välillä jarrutella, ettei vauhti kiihtyisi vk-alueelle. Viimeisille kilsoille hiljentelin taas vauhtia. Tämä lenkki oli viikon paras, juoksu kulki ja kelikin oli aivan loistava.

Sunnuntaina olosuhteet olikin sitten lauantaita surkeammat. Yöllä oli satanut lunta ja aamulla sai juosta auraamattomilla teillä. Vauhti tippui tosi hitaaksi ja melkoista rämpimistä se välillä oli. Juoksu tuntui kelistä huolimatta kuitenkin yllättävän kevyeltä ja noin hitaalla vauhdilla oli jopa ihan kiva juosta. Aikaa meni 1:40, mutta kovin paljoa ei kilsoja kertynyt. Lenkin jälkeen oli aika kevyt olo, sellainen että ihan kuin pidempää lenkkiä ei olisi juossutkaan.

Kokonaisuudessaan siis kiva viikko. Juoksemaan oli aina kiva lähteä ja jalat eivät ottaneet itseensä oikein missään vaiheessa. En tiedä johtuiko se viikon levosta tai hieronnasta vai ihan vaan sopivasta kuormituksesta, mutta tällä viikolla kulki hyvin. Tiistain treeni kävi yllättävän paljon voimille, mutta muutoin juoksu kulki kevyesti.

Ma: PK 35 min, 6 km, 5:48/km
Ti: Halli VK 50 min, 10 km, 5min/km, + MK 3x300m + verkat
Ke: PK 30 min koiran kanssa, 4,8 km, 6:17/km
To: PK 62 min, 11,2 km, 5:33/km, KS 166
Pe: Lepo
La: PK 61 min, 11km, 5:33/km, KS 165
Su: PK pitkä 1:40, 15,7 km, 6:20/km, KS 149

4 kommenttia:

  1. Hyvävauhtisia vetoja! Vk-vauhti on myös niin upeeta. Perässä tullaan, toivottavasti. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tsemppiä vaan treeneihin, kyllä se vauhti sieltä kehittyy :)

      Poista
  2. Huhhuh sä juokset kyllä tosi kovaa! Oot kyllä kehittynyt tuossa vauhtikestävyydessä, eikö vaan? Hyvältä treeniviikolta näyttää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi vitosen vauhti on vielä melko maltillista. Hallilla nämä käy jotenkin enemmän voimille, joten pitää hieman malttaa vauhdin kanssa. Noi vedot oli niin lyhkäsiä, että ne pystyy sitten vetämään paljon reippaammin.
      Kevätkelejä odottelen jo siinäkin mielessä, että näkis paremmin millanen kunto on. Lumi kun aika hyvin hidastaa vauhtia tuolla ulkona.

      Poista