sunnuntai 22. helmikuuta 2015

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 8

Tämän viikon treenit sujui hyvin. Tiistain vauhtikestävyystreeneissä juostiin kymppi ja se meni odotuksia paremmin. Loppua kohden juoksu alkoi tuntua paremmalta. Keskiviikkona pidin lepopäivän ja torstaina juoksin kolmen vartin palauttelulenkin. Nyt, kun ei ollut koira mukana piti välillä yrittää malttaa ettei vauhti nousisi liikaa ja lenkki todella pysyisi palauttavana. Perjantaina juoksin puolestaan vähän normi peruskestävyyslenkkiä pidemmän lenkin. Tiet oli aivan jäässä, joten nastoilla oli lähdettävä liikenteeseen. Tavallisilla lenkkareilla ei juoksusta olisi kyllä tullut mitään. Lenkillä oli tarkoitus vaihdella vauhtia pk-alueella ja reippain kilsa meni 5:22/km vauhdilla ja hitain 5:46/km. Mittaa lenkille tuli 14,2 km.

Lauantain lenkkinä oli tarkoitus juosta hieman reippaampi peruskestävyyslenkki. Tiet oli kuitenkn niin loistavassa juoksukunnossa, että vauhti kiihtyi hieman vauhtikestävyyden puolelle. Pääosin tiet oli vielä jäässä, mutta ne oli hiekoitettu nyt niin hyvin, että pystyi juoksemaan täysin rennosti. Ilokseni asfalttiakin oli jo näkyvissä yllättävän paljon. Oli kyllä aivan huipun keväinen fiilis juosta :) Kolmeen varttiin kilsoja kertyi yhdeksän.


Tänään ei sitten sulia teitä enää näkynytkään missään. Yöllä oli satanut jo useampi sentti lunta ja koko aamuisen lenkin ajan satoi myös. Tällä kertaa lumi ja auraamattomat tiet eivät kuitenkaan niin häirinneet, paljon pahempaa oli tuuli ja lumisade yhdessä. Etenkin Saaristokaupunkiin menevien siltojen kohdalla oli aika jäätävät olosuhteet. Kylmä ja kova tuuli yhdistettynä jäätävään sateeseen ei ollut kovin kiva juttu. Silmissähän tuo ärsyttävimmältä tuntuu ja melkoista siristelyä se välillä oli. No, onneksi juoksu kulki olosuhteista huolimatta tänään mainiosti. Mittaa lenkille tuli noin 23 kilsaa. Väsymystä ei tullut missään vaiheessa eikä juoksu hirveästi tuntunut missään. Lauantai-aamuna meinasi takareisi krampata ja lauantain lenkillä juuri takareidet tuntui väsyneiltä, mutta tänään ei niissäkään ollut enää mitään tuntemuksia. Aika huippu päätös tämän viikon juoksenteluille :)

Yhteistä tämän viikon treeneille oli se, että kaikki lenkit paranivat loppua kohden. Lenkkien alussa juoksu ei tuntunut niin hyvältä, mutta kilsojen kasvaessa alkoi sujumaan paljon paremmin ja vauhtikin meinasi kasvaa loppua kohden. Pitäisiköhän sitä ruveta miettimään semmosta kun alkulämmittely?! Ennen kovia treenejä tulee kyllä lämmiteltyä, mutta ei ennen peruskestävyyslenkkejä. Ehkäpä ne ensimmäiset kilsat ovat tuntuneet vähän kankeilta juurikin siksi ettei kroppa ole vielä oikein lämmennyt treeniä varten.

Tästä treeniviikosta jäi siis hyvät fiilikset. Tämän päivän pidemmän lenkin vuoksi huominen lepopäivä tulee tarpeeseen. Tiistaina olisi puolestaan vuorossa vauhtikestävyystreeni, mutta jos tuntuu, että jalat eivät ole pitkästä lenkistä vielä palautuneet siirtynee vk-treeni keskiviikolle.

Ma: Lepo
Ti: VK 10 km, 46:22 + verkat 2x1km
Ke: Lepo
To: PK palauttava 45 min, 7,9 km, 5:43/km
Pe: PK 79 min, 14,2 km, 5:33/km, KS 157
La:VK 46 min, 9,1 km, 5:04/km, KS 168
Su: PK 2:14, 23,2 km, 5:46/km, KS 153

2 kommenttia: