keskiviikko 4. helmikuuta 2015

TUNNIN VK-TREENI

Tiistaiseen tapaan eilen oli vuorossa taas hallitreeni. Tällä kertaa en viitsinyt odotella treeniä seitsemään saakka, vaan otin juoksukamat jo töihin mukaan ja menin hallille suoraan töistä. Hallille kävelin reilut 20 minsaa, joten erikseen en enää lämmittelyä tehnyt vaan kävin suoraan asiaan. Edessä oli aiempaa pidempi tasavauhtinen vk-treeni. Nämä pitkät tasavauhtiset eivät ole suosikkejani, mutta kyllähän sitä on näitäkin välillä juostava. Alku meni yllättävän joutuisasti ja nyt sai juosta aika rauhassa, iltaisin kun hallilla on aina ollut paljon enemmän porukkaa. Välillä, kun aika meinasi käydä pitkäksi yritin kiinnittää askeleen pituuteen huomiota ja olla harppomatta vähän tavallista vähemmän. Henkisesti treeni ei ollut niin paha/tylsä kuin aikaisemmin, mutta loppua kohden juoksu alkoi jo tuntumaan jaloissa ja ehkä sunnuntain lumessa tarpominen olikin käynyt hieman tavallista enemmän jalkoihin. Viimeisellä kilsalla juoksu oli jo vähän vaikeaa ja takareisissä tuntui normaalia enemmän. Lopulta tunti tuli kuitenkin täyteen ja kilsoja kertyi noin 12.

Viime viikon hallitreenissä luulin, että foot podissa on loppumassa paristot, kun se näytti keskivauhdiksi aina välillä mitä sattuu, mutta samoja ongelmia oli nytkin pariston vaihdon jälkeen. Hallilla kolmesta kierroksesta tulee kilsa, joten siitä oli kuitenkin helppo seurata, että vauhti oli noin 5min/km. Välillä masentaa, kun nämä vitosenkin vauhdit tuntuu vaikeilta. Miten sitä puolikkaan on pystynyt/pystyy muka vetämään vielä paljon kovempaa. Pitää vaan lohdutella itseään, että kisoissa juostaan yleensä levänneillä jaloilla ja hallilla tuo juoksu vaan tuntuu aina raskaammalta. Ulkonakaan ei ole vielä oikein saanut tuntumaa kunnosta, kun lumi hidastaa niin paljon vauhtia.

Tällä kertaa jaloissa tuntui siis normaalia enemmän. En muista, että lähiaikoina olisin juoksemalla saanut reisiä näin väsyneiksi. Treenin loppuun hölkkäilin kaksi kilsaa, jotta jalat hieman vertyisivät. Illalla venyttelin vielä hieman normaalia paremmin. 

Tälle viikolle oli ohjelmaan merkattu kolme lepopäivää. Ensin ajattelin, että en ehkä malta niin montaa pitää, mutta tarpeeseen nuo näyttävät tulevan. Tänään on siis lepopäivä, tehtiin vain kevyt lenkki koiran kanssa metsässä.


Sometiimin postaukset Kuopio Maraton blogissa ovat alkaneet, joten sieltä löytyy lisää juoksuaiheisia juttuja. Postailemme blogiin vuoroviikoin ja ensimmäisenä vuorossa on Jaana. Käyhän kurkkaamassa.

6 kommenttia:

  1. No sä oot hyvässä kunnossa! Mulla on nyt tökkinyt nuo vk-lenkit pahasti. Tänään kävin kutosen vetämässä ja yksi tämän vuoden veemäisimpiä lenkkejä. Tie on niin jäässä ja muhkurainen että tosi hankala juosta edes nastoilla vauhtia. Pitkiksiin sen sijaan olen löytänyt lämpimiä tunteita taas ja niitä hölkkäisin viisi viikossa kevyeen 6, 30 tahtiin mielelläni :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kyllä toi keli kummasti hidastaa vauhtia ja välillä ihan ärsyttää kun joka askeleella lipsuu. No, yritetään loppuviikko nauttia rauhallisemmista lenkeistä :)

      Poista
  2. Tykkiä menoa, ilmoittaa uusi lukija. Pieni blogimaailma pyöräytti minut tänne N&N:n blogin kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Kiva, että löysit tänne, tervetuloa mukaan :)

      Poista
  3. Ihan turhaan murehdit "hitaasta" VK-vauhdista! Itse mietin aina samaa: miten voi juosta kisoissa muka paljon kovempaa, kun treeneissä ei kulje lähimainkaan samaa vauhtia. Kisatilanne kuitenkin itelläni ainakin tekee ihan älyttömästi - myös parin viikon palauttelut ja hiilaritankkaus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, onneks sitä kisoissa saa aina itestään vähän enemmän irti. Vähän samaa oon miettinyt maratonin suhteen, että miten sitä sen juoksee, kun yleensä lenkit on max 2h, mut onneks siinäkin viimesen viikon lepo ja tankkaus tekee jo paljon.

      Poista