torstai 26. maaliskuuta 2015

PUOLIMARATONILLE VALMISTAUTUMINEN JA KUINKA SITTEN KÄVIKÄÄN

Kaikki ei mene aina suunnitelmien ja toiveiden mukaan ja tällä kertaa kevään ensimmäinen kisa on sairastelun vuoksi jätettävä välistä. Aika tylsää. Tässä kuitenkin juttua siitä, kuinka valmistauduin puolikkaalle.

Loppuvuodesta päätin Prahan kisaan osallistumisesta ja alkuvuodesta aloitin puolikkaalle tähtäävät treenit. Tammikuussa piti penikoiden takia pitää viikon verran juoksutaukoa ja maaliskuussa meni joitakin päiviä sairasteluun, mutta muutoin juoksin noin viisi kertaa viikossa. Tammi- ja helmikuussa treeni oli peruskestävyys painotteista ja juoksin pääosin vain yhden vauhtikestävyystreenin viikossa. Maaliskuussa vk-treeni lisääntyi ja samalla pyrin juoksemaan ne alkuvuotta kovempaa. Samalla vähensin pk-treenin määrää ja lyhensin niiden lenkkien pituutta.



Puolikkaalle valmistautumisessa pidän tärkeimpänä vauhtikestävyystreeniä, koska sillähän sitä juoksuvauhtia parannetaan. Toki peruskestävyyden tulee olla ensin kunnossa. Vk-treenistä saa myös hyvin tuntumaa omasta kunnosta ja siitä mitä vauhtia puolikasta olisi mahdollista yrittää. Kovemmat treenit myös kasvattavat vauhdin sietokykyä. Onnistuneet vk-treenit auttavat myös henkisesti ja lisäävät luottamusta omaan kuntoon ja siihen että kisassakin on mahdollisuuksia painella kovaa. Kisavauhtisia treenejä on myös hyvä välillä kokeilla. Viimeiselle kuukaudelle ennen kisoja, kannattaa lisätä vk-treenin määrää nimenomaan pk-treenin kustannuksella ja muistaa myös kevyet palauttelulenkit. Itselläni ainakin kovat vk-treenit kuormittavat kroppaa selvästi enemmän kuin esim rauhalliset pitkät pk-lenkit. Viikkokilsat saattavat jäädä aiempaa maltillisemmiksi, mutta peruskestävyys onkin rakennettu jo aiemmin ja kilsojen keräämisen sijaan paino on vauhdin kehittämisessä. Tässä alla muutamia linkkejä alkuvuoden vk-treeneihin:


Kisaviikolla onkin sitten tapana jo ottaa kevyesti ja palautella kroppaa kisaa varten. Jos kaikki olisi mennyt suunnitelmien mukaan, olisin tällä viikolla juossut maanantaina ja torstaina kevyet puolentunnin hölköttelyt ja tiistaina kisavauhdilla viitisen kilsaa. Viimeisen pitkän lenkin tein noin kaksi viikkoa ennen kisaa ja kisavauhtisen kympin viikkoa ennen kisaa.



Puolikkaalle en ole koskaan sen kummemmin tankannut. Matkan juoksen reiluun puoleen toista tuntiin, joten sen pärjään ihan normaalilla syömisellä ja juomisella. Lämpimämmillä keleillä tulee juotua kisan aikana, mutta viileämmillä keleillä en ole kokenut sitä välttämättömäksi. Jos matkaan menisi yli kaksi tuntia, silloin varmaan tulisi ainakin juotua matkan aikana. 

Sitten kun kroppa on treenattu kisoja varten, pitäisi vielä saada pääkin kisakuntoon. Usein meinaa pieni epätoivo iskeä ennen kisoja ja usko omaan kuntoon tuntuu hiipuvan. Näin on käynyt nyt parin edellisen puolikkaan kohdalla. Lähdössä olen kuitenkin usein ihan hyvillä mielin, siinä vaiheessa työ on jo tehty eikä enää tarvitse kuin yrittää juosta niin kovaa kuin jaloistaan pääsee. Tällä kertaa en kuitenkaan pääse edes lähtöviivalle asti. Kuumeilu ja kurkkukipu pilasivat nämä kisat. Aika tuskastuttavaahan tämä on, etenkin kun kyseessä olisi ollut minulle uusi ja hieman erilainen tapahtuma. Vaikka kurkkukaan ei ole kunnossa, mietin alkuviikosta, että kunhan lämpöily loppuisi, niin voisin vielä miettiä juoksemista. Eilenkin oli vielä kuumetta, joten ei tässä enää ole mitään järkeä lähteä kisaan. Kisoissa haluan kuitenkin aina tehdä parhaani ja tällä kertaa minusta ei siihen olisi, mahdollisesti vain pahentaisin tilannetta. Yritän vakuutella itselleni, että parempi missata yhdet kisat kuin mahdollisesti pilata puolikuntoisena juoksemalla koko kevät. Nyt ei auta kuin yrittää nauttia matkasta ilman juoksemista ja suunnata ajatukset huhti- ja toukokuun kisatarjontaan. Jos tästä jotain hyvää yrittää repiä irti, niin ainakin motivaatio treenata kasvaa entisestään ja kisoihin tekee mieli. Kunhan tästä kunnolla tokenee, niin sitten juostaan taas.

8 kommenttia:

  1. Voi kuinka harmillinen ajoitus flunssalla mutta koitahan silti nauttia matkasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ikävään saumaan tämä sattui, mutta yritetään silti nauttia matkasta :)

      Poista
  2. Ikävä takaisku, mutta oikean päätöksen varmasti teet! Hyvää matkaa pettymyksestä huolimatta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Nyt vaan ajatukset seuraavaan kisaan.

      Poista
  3. Voi ei, tosi harmillista etenkin kun oot treenannut niin kovasti :( Nyt ei muuta kun ilmoittautumaan johonkin huhtikuun kisaan, ainakin on kunnon treenikausi pohjana siihen! Vietä mukava reissu joka tapauksessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmillinen juttu tosiaan. Selailinkin jo tulevia kisoja, eiköhän sieltä jotain löydy :)

      Poista
  4. Pöh, harmi homma! Mutta fiksu päätös. Tapahtuma oli kyllä kiva, joten suosittelen sitä sulle vaikka ensi vuodeksi. Toivottavasti oli kuitenkin kiva reissu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo sairastuminen oli kyllä tosi tylsä juttu, mutta onneksi reissu on ollut kuitenkin kiva. Lauantaina oli tosin aika surkea fiilis, kun kaupunki alkoi täyttyä juoksijoista. No, toivottavasti kohta pääsee jo itsekin kisaamaan.

      Poista