lauantai 7. maaliskuuta 2015

SUHTEENI RUOKAAN

Eilen ilmestyneessä Kuopion Kaupunkilehdessä oli ruokaan liittyvä juttu. Minua pyydettiin pitämään juttua varten ruokapäiväkirjaa kolmen päivän ajan sekä kertomaan hieman suhteestani ruokaan. No, mikä se minun suhde ruokaan sitten on? Se on hieman liioitellen se, että aina on nälkä ja aina voisi syödä :) Niin kuin jutussakin mainitsin on suhteeni ruokaan hyvin mutkaton. Olen kaikkiruokainen, mutta raaka-aineissa pääpaino on kasviksissa ja kalassa. Lihaakin syön, mutta nykyään hieman aiempaa harvemmin. Ruokavalioni on suhtkoht terveellinen, mutta herkuttelu mahtuu mukaan myös. Tilanteen niin vaatiessa voin syödä mitä vaan, mutta einekset eivät ole suosikkejani ja muutamia tuotteita välttelen vatsan vuoksi.


Ruokaa tulee laitettua melkein päivittäin ja innostus sitä kohtaan vaihtelee. Alkuvuodesta kokkaileminen ei olisi voinut vähempää kiinnostaa ja ruokien miettiminen ja kaupassa käynti oli lähinnä vain ärsyttävää. Nyt on onneksi taas innostusta asiaan löytynyt enemmän ja on tullut testailtua joitain uusia reseptejä. Suosittelen esim. uusimmassa Pirkassa ollutta savulohipihvien ohjetta, ne oli hyviä. Yleensä mikään makaronilaatikon vääntäminen ei hirveästi kiinnosta, mutta uusien reseptien ja aineksien kokeileminen on mielekästä. Ruuassa minulle on hyvän maun lisäksi tärkeää terveellisyys ja myös lähiruualla, kotimaisuudella ja luomulla on merkityksensä.

Alla vielä kolmen päivän ruokapäiväkirja kolmen viikon takaa torstailta lauantaihin. Arkisin ruokailut muistuttavat aina rytmiltään aika pitkälti toisiaan. Nyt olin poikkeuksellisesti perjantain vapaalla, joten ruokailurytmikin muistuttaa enemmän viikonlopun ruokailuja. Jutussa oli hieman hassusti merkkailtu smoothie ja myslit päivällisiksi, itse kyllä ajattelen nämä välipalana :) Alla olevien lisäksi tuli päivittäin juotua kahvia 1-3 kuppia ja vettä 2-3 litraa.

  • Aamupala klo 7: kaurapuuro raejuustolla ja mansikoilla
  • Lounas klo 10:45: kasvissalaatti: pinaatti, lehtikaali, paahdettu bataatti ja parsakaali, quinoa, raejuusto, kastike oliivioljystä valkoviinietikasta ja hunajasta
  • Välipala 14.30: maustamaton maitorahka (marjat unohtui kotiin)
  • Juoksu 50 min
  • Päivällinen klo 18.30: sama salaatti kuin lounaalla, mutta raejuuston tilalla fetajuusto. 2xRuisjälkiuunileipä margariinilla ja avocadolla, lasi maitoa
  • Iltapala klo 20:30: appelsiini x2

  • Aamupala klo 8:  kaurapuuro raejuustolla ja mustikoilla + ruisjälkiuunileipä margariinilla leikkeleellä ja paprikalla, lasi maitoa
  • Juoksu 2h, 0,5l urheilujuomaa lenkillä
  • klo 12 banaani
  • Lounas klo 13.15: kalakeitto: lohi, peruna, porkkana, purjo, kerma 7%, tilli, mausteet. Ruisjälkiuunileipä margariinilla leikkeleellä ja tomaatilla. Lasi maitoa. Klementiini x2
  • Välipala klo 17: smoothie: rahka, puolukka, mustikka, vadelmakeitto, chiasiemen. Appelsiini.
  • Illallinen klo 21 Isä Camillossa: Alkuruoka + pääruokana blinit mädillä, smetanalla, punasipulilla ja tillillä.
  • Illan keikalla Irish coffee

  • Aamupala klo 8:30: kaurapuuro raejuustolla ja mansikoilla. Appelsiini.
  • Juoksu 1h
  • Lounas klo 12: kalakeitto. Ruisjälkiuunileipä avocadolla ja tomaatilla. Lasi maitoa. Appelsiini.
  • Päivällinen 15.30: munakas ja salaatti: pinaatti, lehtikaali, tomaatti, paprika, pahkinä. Lasi maitoa + lasi itse tehtyä mehua: mangoa, kiiwiä, banaania, omenaa, vettä ja jääpaloja.
  • Välipala 18:30: maustamaton jogurtti ja uunissa paahdettu mysli: kaurahiutale, pähkinä, siemen, rusina, hunaja, oliiviöljy.
  • Iltapala klo 21:30: ruisjälkiuunileipä margariinilla leikkeleellä ja paprikalla. Klementiini x2.

Annoskoot ovat yleensä sellaisia, että kahden-neljän tunnin välein on nälkä. Selvästi huomaa myös sen, että juoksupäivinä tarvitsee ruokaa paljon lepopäiviä enemmän. Parannettavaa olisi siinä, että suunnittelisi ruokailut usemmiten niin, ettei ruokaa tarvitsisi aina tehdä lenkin jälkeen nälkäisenä. Ehkä voisin myös välillä vaihtaa töissä syötävän rahkavälipalan johonkin hiilihydraattipitoisempaan. Rahka ja marjat tulee yleensä otettua mukaan niiden helppouden vuoksi, mutta pitäisi testata kulkisiko töiden jälkeen tehty lenkki paremmin hiilihydraatteja lisäämällä. Kaksi viimeistä pitkää lenkkiä ovat kulkeneet aiempaa paremmin ja luulen, että se on johtunut siitä, että molemmilla kerroilla olin edellisenä iltana syönyt normaalia reilummin ja hiilihydraattivoittoisemmin. Tätä pitää testata jatkossakin.

Kun syömänsä ruuat kirjaa ylös, tulee muuten enemmän mietittyä mitä sitä suuhunsa pistää. Jälkikäteen mietin, että jos näitä ei olisi tarvinnut kirjata, olisin saattanut tuolloin perjantain keikalla juoda Irish coffeen lisäksi jotain muutakin :)

Mites on, kiinnostaako ruokajutut esim. reseptit jatkossa vai pitäydytäänkö juoksussa?

8 kommenttia:

  1. Minusta olisi mukava lukea myös ruokaan liittyviä juttuja. Erityisesti kiinnostaisi vinkit, kuinka tankata ennen puolimaratonia / maratonia :) Itse olen huomannut että hiilihydraattipitoisen ruuan syöminen ennen lenkkiä antaa enemmän puhtia juoksuun. Yleensä ennen pitkiä lenkkejä tankkaan tietoisesti enemmän hiilareita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Kirsi!
      Tankkaus maratonille postauksessa olen kertonut hieman siitä, miten itse tankkasin edelliselle maratonille. Vilkaise saisitko sieltä jotain vinkkiä. Toki voisin kirjoitella aiheesta vielä uudestaankin.
      Kivaa viikkoa :)

      Poista
  2. Tosi mielenkiintoista lukea ruokavaliostasi. Syöt tosi terveellisesti ja aika hillitysti! Tuntuu että ite tulee syötyä energiapitoisempaa ruokaa ja useammin päivän aikana, mutta ehkä sitten pienempiä annoksia :) Olen tosi kateellinen tuolle sun ja ruuan mutkattomalle suhteelle - itellä kun syöminen tuottaa aina niin paljon päänvaivaa :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyään ruoka ja eri ruokavaliot on niin paljon esillä etten ihmettelekään jos ne aiheuttaa päänvaivaa. Pitää vaan yrittää löytää ne itselle sopivat jutut. Luulen, että minulla juoksu on vaikuttanut paljon siihen miten tulee syötyä. Nykyään tulee ehkä syötyä aiempaa terveellisemmin, mutta enemmän. Tosin juoksun myötä ei tarvitse aina syödä niin tarkasti vaan mukaan mahtuu myös herkuttelut.

      Poista
  3. Olipas kiva postaus :) Mua ainakin kiinnostaa ruokajutut aina! Varsinkin just juoksijan näkökulmasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minäpä yritän laittaa välillä mukaan myös ruokajuttuja :)

      Poista