maanantai 23. maaliskuuta 2015

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 12

Viime viikon treenit aloitin jälleen tiistaina vauhtikestävyystreenillä ja tästä hyvin sujuneesta treenistä kirjoitinkin jo aiemmin alkuviikosta. Keskiviikkona suuntasin puolestaan koiran kanssa kevyelle pk-lenkille. Viime kerralla yhteislenkki ei sujunut kovin hyvin, koska koiraa ei hihnassa juokseminen oikein kiinnostanut. Tällä kertaa lenkki meni kuitenkin paljon paremmin ja koira juoksi koko matkan vieressä tai edellä eikä sitä tarvinnut vetää perässä. Juostiin yhdessä viisi kilsaa ja vauhtikin (5:45/km) oli yhteislenkiksi aika hyvää.  Muutamat kilsat kävin vielä tämän päälle juoksemassa itsekseni.

Torstaina olisi ollut tunnin pk-lenkki ohjelmassa, mutta olin hieman huonovointinen ja pelkäsin kuumeilun tarttuneen minuunkin, joten ilta meni lepäillessä. Perjantainakin kävin varmuuden vuoksi vain kevyen kävelylenkin koiran kanssa.

Lauantaina oli sitten vuorossa lauantain kisaan valmistava treeni eli kymppi kisavauhdilla. Jos alkuviikosta oli yllättävän lämmin, niin nyt oli yllättävän kylmä. Tuuli niin kovaa ja kylmästi, että ensimmäisillä kilsoilla oli näpit ihan jäässä. Pidensin alkuverkan kilsasta kahteen, jotta kroppa lämpeäisi kymppiä varten hieman paremmin. Yleensä tavoitteena on alkuverkassa pitää kilsavauhti lähellä kuutta, mutta nyt se lipsahtikin 5:29/km vauhdilla. Näytti siis lupaavalta, että kympinkin saisi juostua tavallista reippaammin eli alle 4:40/km vauhdilla. Kyllähän se voimille kävi, mutta lopulta kympin keskivauhti oli 4:37/km ja aikaa meni 46:11. Koko matkan vauhti oli melko tasaista  ja positiivista oli, että nopeimmat kilsat oli kaksi viimeistä. Sen verran lopussa kuitenkin jo puuskutti, että hieman oli nojailtava polviin ennen loppuverkkaa.

Sunnuntaina ohjelmassa ei ollutkaan enää pitkää lenkkiä vaan tunti aerobisella kynnyksellä eli noin 5:15/km. Aluksi ihmettelin miten juoksu tuntuu niin kevyeltä eikä edellisen päivän kova treeni tuntunut jaloissakaan yhtään. Vauhtia oli helppo pitää yllä ja kilsojen keskivauhdit lipsahtelikin vk-treenin puolelle. Puolen tunnin jälkeen takareidet alkoivat kuitenkin jo tuntua hieman väsyneiltä ja lopulta olikin ihan kiva, että päivän treeni oli vain tunnin mittainen. Keskivauhdilla 5:08/km kertyi 11,7 kilsaa. Sunnuntain lenkillä oli ensimmäistä kertaa jalassa myös uudet kengät. Näistä lisää juttua myöhemmin.



Viime viikolla olin tyytyväinen kovempien treenien vauhteihin ja siihen miltä jalat kovemmissa treeneissä tuntui. Tällä hetkellä ikävä juttu on kuitenkin se, että eilen illalla ja tänään on ollut pientä lämpöä. Saa nyt nähdä miten tämä tästä kehittyy ja miten käy lauantain kisan kanssa.

Ma: Lepo
Ti: VK1 15 min, 3,2km, 4:49/km + VK2 4x10min,  4:32-4:37/km + verkat 2,5 km
Ke: PK koiran kanssa 5 km, 5:45/km + 3,4 km, 5:41/km
To:Lepo
PE: Lepo
La: VK 10 km, 46:11, 4:37/km + verkat yht. 3,4 km
Su: PK/VK 60 min, 11,7 km, 5:08/km, KS 163

6 kommenttia:

  1. Huhhuh, hyvältä näyttää ja kovat vauhdit! Kyllä näillä hyvä tulee :) Siis milloin sulla olikaan ne kisat, ihan pian jo? Aika myöhään uskallat vielä vetää noin kovia treenejä, mä lyön yleensä jarrut pohjaan MK-treenien suhteen jo muutamaa viikkoa ennen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kisat olisi nyt lauantaina, mutta jäänevät sairastelun vuoksi välistä :( Tänään vielä lämpöä ja ääni käheänä.
      Tuo vauhti on mulle vk:ta ja tuommosen treenin pystyn ihan hyvin vetämään viikkoa ennen puolikasta. Viikossa ehtii palautua hyvin. Kisaviikon otan aina kevyesti, mutta edellisellä pystyy vielä vetämään koviakin treenejä.

      Poista
  2. Oi sun vauhdit on hyviä!:) toivottavasti siellä ollaan kunnossa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) Vähän alkoi jo toivotut vauhdit löytymään.
      Taitaa ikävä kyllä sairastelu viedä nyt voiton, tylsää miten nämä aina sattuu väärään aikaan :(

      Poista
  3. Hei,

    Ensinnäkin kiitos hyvästä juoksublogista. Yksi suosikeistani, koska on selkeä ja keskittyy aikalailla vain asiaan eli juoksemiseen. Lisäksi ollaan aikalailla samalla tasolla, joten on mielenkiintoista seurata, miten muut treenailevat. VK-lenkit näyttävät aika samanlaisilta, tosin itse juoksen niitä paikoin jopa vähän kovemmilla vauhdeilla.

    Sen sijaan meidän treenaamistamme erottaa PK-lenkkien vauhdit. Ne näyttävät olevan sulla astetta paria kovempia. Tämän vuoksi sun harjoittelu näyttää olevan vauhtiskaalalta suppeampaa skaalan ollessa n. 1,5 minuutin sisällä. Itsellä skaala on laajempi, kun välillä vedetään VK-lenkkien vedoissa 4.15 vauhtia (myöhemmin tullaan vetämään vielä lähempänä 4 minsaa) ja välillä lönköttelen palauttavia PK-lenkkejä 6.30-7.00 vauhdilla. Skaala on siis lähes 3 minuuttia.

    En omaa kompetenssia arvioida, että kumpi on parempi ja välttämättä näitä ei voi arvottaa. Silti mielenkiintoinen ero ja treenata voi tosiaan about samoihin tavoitteisiin vähän eri lailla. Kenties mullekin tekisi hyvää vetää välillä PK-lenkkejä vähän kovempaa ja osaksi olen näin tehnytkin, sun treenien innoittamana:) Toki palauttavia lönköttelyjä on edelleen ohjelmassa.

    Ei muuta kuin tsemppiä juoksuihin!

    T: Saku

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Saku ja kiitos viestistäsi ja kiva että tykkäät blogista :) Itsekin toivoisin enemmän blogeja, joissa keskitytään juoksuun ja muu hömppä jäisi vähemmälle.

      Vauhtiasiassa olet ihan oikeassa. Etenkin palauttavat ja pitkät lenkit voisin tehdä hitaammin. Tarkoitus on ollut, että ne olisivat vauhdiltaan rauhallisempia kuin muut pk-lenkit. Nyt ne on vaan kaikki menneet suurinpiirtein samoilla vauhdeilla. Pitääkin yrittää kiinnittää tähän taas jatkossa huomiota ja ottaa koira palauttaville lenkeille mukaan, koska silloin vauhti tippuu helposti päälle kuuden.

      Tuollainen neljän minsan vk-vauhti on jo aika kovaa. Minulla alle 4:30 vauhdit on jo mk:n puolella. Tosin pitäisi käydä testauttamssa omat treenivauhdit ja sykkeet, kun edellisestä kerrasta on jo yli vuosi aikaa.

      Hyviä treenejä sinullekin :)

      Poista