tiistai 7. huhtikuuta 2015

LÄHES KOLMEN TUNNIN PITKIS

Eilen osallistuin siis Kolmen kylpylän kirmaisu tapahtumaan, jossa juostiin Siilinjärveltä Kuopioon. Reitti lähti Fontanellasta ja kulki Kunnonpaikan kautta Rauhalahteen. Hieman päivän kuntoa epäillen lähdin liikenteeseen, mutta onneksi jaksoin kuitenkin loppuun saakka. Mittaa tälle lenkille tuli 30,8 km.


Tarkoitus oli juosta lenkki rauhallisesti, lähellä kuuden minuutin kilsavauhtia. Alussa juoksu tuntui kuitenkin kevyeltä ja niimpä kilsavauhti asettui heti lähemmäksi viittä ja puolta kuin kuutta. Kunttarin juomapisteen lähestyessä yritin jättäytyä 5:30/km porukasta, mutta siellä keskivauhti näytti kuitenkin tasan 5:30/km. Kunttarilla seisautin kellon ja pysähdyin sen ajaksi, että hörppäsin lasin vettä ja täytin juomavyön pullot.


Vaikka vauhti oli hyvää, en eilen oikein päässyt, etenkään alkumatkasta, sellaiseen kivaan juoksufiilikseen eikä ollut mikään paras juoksupäivä. Vasta kahdenkympin kohdalla juoksu alkoi sujumaan paremmin ja silloin ajattelin, että enää kymppi jäljellä. Ehkä ne oli geelit, jotka siinä vaiheessa antoivat vähän lisäpotkua juoksemiseen. Jalat jaksoi koko matkan aika hyvin, vaikka viimeisillä kilsoilla pidempi matka tuntui jo hieman niissäkin. 30,8 km taittui aikaan 2:52 keskivauhdin ollessa 5:35/km. Tarkoitus oli Kunttarin jälkeen edelleen hiljentää vauhtia, mutta aika samalla vauhdilla tuli taivallettua loppuun saakka. Lenkin hitain kilsa oli 5:47/km ja nopein 5:21/km. Seuraavan pitkän lenkin lupaan juosta max 6min/km tai ainakin lähelle sitä :) Juoksun loputtua jalat oli kyllä melko tönköt ja heti olisi tehnyt mieli hieman venytellä. Vaikka juoksu ei parhaiten kulkenutkaan, niin hyvä fiilis kuitenkin jäi, kun sai kolmekymppiä juostua. Tapahtumaa ja reittiä voin suositella muillekin, mutta runsaiden mäkien vuoksi se ei ole mikään helpoin.


Yleensä viikon pitkät lenkit ovat pituudeltaan 1,5-2 tuntia, mutta vaihtelun vuoksi tälläiset pidemmät lenkit on kivaa vaihtelua ja tarpeellisia tietenkin, jos treenaa maratonille. Näin pitkille lenkeille kannattaa jo vähän miettiä syömisiä ja juomisia. Minulla meni eilen puolisen litraa sekä vettä että urheilujuomaa ja lisäksi kaksi geeliä. Maximin geelit oli yllättävän hyviä ja parempia kuin nuo Dexalin. Joidenkin mielestä geelit on niin pahoja ettei niitä voi käyttää. Tällöin kannattaa puristaa geeli suuhun, heittää sekaan vettä ja nielaista koko setti. Näin geeliä ei tarvitse juuri maistella, jos siitä ei tykkää. Noita Maximin geelejä voin kuitenkin suositella, itse aion ainakin vielä testata uudelleen. Makuina minulla oli mansikka ja appelsiini.

Vaikka olin sekä lenkillä että ennen ja jälkeen sen nauttinut nesteitä, iski tällä kertaa taas aika ikävä päänsärky noin tunti lenkin päättymisestä. Tämä päänsärky on siitä ikävä, että se kestää yleensä koko illan. Ennen päänsärkyjä oli pitkien lenkkien jälkeen useamminkin, mutta nykyään enää onneksi tosi harvoin. Muuta syytä en ole näille keksinyt kuin nestevajauksen. Ehkä pitäisi yrittää juoda vieläkin enemmän tuossa lenkin aikana. 

Nyt on suunnattava venyttelemään, juoksu alkaa nimittäin tuntua aika hyvin etenkin reisissä ja pohkeissa.

6 kommenttia:

  1. No onhan se vaikea juoksutapahtumassa yrittää mennä kevyemmin kuin mitä kunto antaa myöten. :) Minä luulen myös, että päänsärky on nestehukkaa tai jotain nestetasapainon heittoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäs välillä yrittää malttaa niin ei kaikki lenkit menis niin lähellä samoja vauhteja. No, ens kerralla sitten :)

      Poista
  2. Kuulostaa kivalta pitkikseltä! Ja ehkä toi vauhti on sulle jo sitä hidasta ja mukavaa, kun oot kehittynyt niin paljon :) Juoksutapahtumissa tosiaan aina heittäytyy vauhdin vietäväksi ja on vaikeaa jarrutella!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tämä oli kivaa vaihtelua yksin ja samojen reittien juoksemiseen :)

      Poista
  3. Itsellä oiskin edessä tässä kevään edetessä tälläinen noin 30 km lenkki ja oon miettinyt miten paljon sitä evästä tarvii joten tää oli kiva lukea :) sulla on kyllä huikea peruskunto. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :)
      Jos sinulla on jo tiedossa kisa, missä juokset maratonin, niin suosittelen katsomaaan mitä urheilujuomaa siellä on tarjolla ja monenko kilsan välein juomapisteet ovat. Omalla pitkällä lenkillä kannattaa sitten testata samaa taktiikkaa ja samoja "eväitä" kuin kisassa. Kannattaa myös suunnitella reitti niin, että pääset välillä täyttämään juomapullot, jos käytössä on juomayvö.

      Poista