sunnuntai 31. toukokuuta 2015

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 22 JA KUUKAUDEN PARAS TREENI

Maanantaina aloitin treenit kevyellä hölkällä. Ajattelin, että voisin juosta sellaisen noin tunnin pk-lenkin. Heti lenkin alussa reidet tuntuivat kuitenkin väsyneiltä ja pian myös pohkeet, joten päätin hölkkäillä kevyesti vain puolisen tuntia. Ilmeisesti lauantain kympin kisa vielä painoi jaloissa, joten muutama kevyt päivä oli tarpeen. Tiistaina pidin siis lepopäivän ja keskiviikkona oli vuorossa viikon ensimmäinen kunnon treeni. Vauhtikestävyystreenistä voit lukea lisää tästä.

Torstaina hölkkäilin kevyesti kolme varttia ja perjantaina pidin lepopäivän. Ehkä juuri näiden kevyiden päivien ansiosta maksimikestävyystreeni kulki lauantaina hyvin. Ohjelmassa luki vetoja 10x500m ja vedot noin kahteen minuuttiin. Unet oli edellisenä yönä jääneet hieman tavallista lyhyemmiksi ja tämä tuntui heti olotilassa lauantai aamuna. Hieman väsyneenä lähdin siis tekemään treeniä ja ajattelin, että jos pääsen alle 4:15/km vauhteihin niin se olisi hyvä. Alkuverryttely ja ensimmäinen veto meni vielä hieman väsyneesti, mutta sitten alkoi kulkea. Usein juoksu piristää ja niin kävi onneksi tälläkin kertaa. Veto vedolta juoksu oli kivempaa ja tästä tulikin viikon, jos ei koko kuukauden paras treeni. Yleensä olen juossut kilsan mittaisia vetoja, joten nämä puolikkaat tuntui vat jopa hieman lyhyiltä, vaikka vauhtia olikin enemmän. Palautusta pidin vetojen välissä kaksi minuuttia. Yleensä olen hölkkäillyt palautukset, mutta tällä kertaa kävelin. Kävelypalautus voisi olla hyvä jatkossakin, varsinkin reippaammissa vedoissa. Kahdessa minuutissa hengitys tasaantui täysin, joten palautumiseen aika oli riittävä. Ja ne vauhdit, ne irtosikin sitten yllättävän hyvin. Alussa jarruttelin hieman, jotta jaksaisin loppuun asti. Vedoista viimeinen olikin sitten nopein, koska ei tarvinnut enää säästellä. Päivän vauhdit: 3:48-4:07/km.  Treeni oli kyllä hyvä ja kolmosella alkavat vauhdit ilahduttavia, niitä kun ei hirveästi ole tullut juostua. Parasta treenissä oli se, että sai juosta kovaa ja tällä kertaa vauhti asettui kuin itsestään siihen neljän minuutin tuntumaan. Vaikka treeni oli melko kova niin liikaa ei tarvinnut siis yrittää päästäkseen tavoitevauhtiin. Treenistä sai kyllä hurjasti energiaa ja se väsymys jäi sinne tien varteen. Vetotreenit; edelleen suosikkeja :)

Adidas.

Tänään juoksin rauhallisen 90 min lenkin. Eilen kun oli tavoitteena juosta normaalia reippaammin, niin tänään puolestaan tiputtaa vauhtia normaalia rauhallisemmaksi. Eilen jalat olivat freesit koko illan, mutta tänään vedot tuntuivat hieman reisissä ja pohkeissa. Puolitoistatuntinen on pitkäksi lenkiksi kuitenkin aika lyhyt, joten sen juoksee helposti, vaikka vähän jossain tuntuisikin.

Lauantain treenistä jäi niin hyvät fiilikset, että tästä on hyvä jatkaa taas uuteen viikkoon, joka sisältää tällä kertaa vain reippaita treenejä.

Ma: PK palauttava 35 min, 6 km, 5:48/km
Ti: Lepo
Ke: VK 5km 4:52/km + 5km 4:45/km + verkat 3km
To: PK palauttava 45 min, 7,3 km, 6:11/km
Pe: Lepo
La: MK 10x500m, 3:48-4:07/km + verkat yht. 4km
Su: PK pitkä 90 min, 15 km, 6:01/km, KS 146

2 kommenttia:

  1. Mukavan monipuolista!:) Mä oon näköjään kadottanut sun puh.numeron. Olisin ehdottanut sulle ensi viikoksi lenkkitreffejä? Laitatko vaikka viestiä, jos sulla on mun numero vielä tallella:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo viikko oli kiva :)
      Laitan sulle kohta viestin, niin saat numeron. Ensi viikko minulla menee kisaan valmistautuessa eli tosi kevyesti, mutta sen jälkeen voisi taas yrittää yhteislenkkiä :)

      Poista