tiistai 19. toukokuuta 2015

VIELÄ FIILIKSIÄ JOENSUUN PUOLIKKAASTA

Vielä jatketaan aiheella Joensuun puolikas eli tässä vielä juttua mm. kisaviikon treeneistä, kisavaatetuksesta, tankkauksesta ja palautumisesta.

Yleensä olen valmistautunut kisoihin perusteellisemmin kuin nyt Joensuun puolikkaalle. Aiemmin olen miettinyt tarkemmin mm. mitä kisaviikolla kannattaa syödä ja juoda. Olen laskeskellut millä vauhdilla pääsisi mihinkin aikaan, kyttäillyt säätä ja miettinyt vaatetusta valmiiksi. Olen tutustunut kisaohjeisiin ja tutkaillut reittiä, joskus myös etsinyt muiden kokemuksia kisasta. Tällä kertaa kisafiilistely jäi kuitenkin paljon vähemmälle, koska tein päätöksen kisoihin osallistumisesta vasta kisaviikolla. Sen verran kuitenkin valmistauduin, että vähensin treeniä ja join viimeisinä päivinä reilummin. Erilaista tällä kertaa oli myös se, että kisat eivät jännittäneet ollenkaan. Yleensä kisoihin on liittynyt suurempia odotuksia, mikä ilmeisesti pistää jännittämään, mutta tällä kertaa pystyin siirtymään lähtöviivalle ihan leppoisin mielin. Oispa kiva, jos jatkossakin pystyisi osallistumaan kisoihin samalla fiiliksellä eikä sillä hirveällä jännittämisellä.

Kisaviikolla tein kolme treeniä. Tiistaina 50 minuutin pk-lenkin ja keskiviikkona viiden kilsan vk-treenin. Torstaiaamuna lenkkeilin koiran kanssa metsässä reilun puolituntia, välillä käveltiin, mutta suurin osa ajasta juostiin. Moni taitaa valmistautua kisoihin niin, että viimeinen viikko otetaan tosi rennosti. Minäkin toki treenaan kisaviikolla kevyesti, mutta aika toimivaksi olen todennut sen, että viikkoa ennen kisaa tekee vielä kunnon vk-treenin ja kisaviikollakin vielä jonkun reippaamman lenkin. Juoksematta en koko viikkoa uskaltaisi olla, se kun saa jalat jotenkin veteläksi.

Joensuussa oli lauantaina melko kylmä, asteita noin kahdeksan ja tuultakin jonkin verran. Kisa-asuksi olin ajatellut shortseja ja t-paitaa, mutta vaihdoin paidan ennen verkkaan kuitenkin pitkähihaiseen. Verkatessa tuli kuitenkin äkkiä aika lämmin. Ensin vähensin päältä takin ja lopulta kävin vaihtamassa vielä pitkähihaisenkin t-paitaan. Ensimmäiset kilsat olivat kisassa kieltämättä aika hyytävät, mutta kun pahimmasta kohdasta selvisi ei loppukisassa tullut enää mietittyä oliko kylmä vai ei. Kahden kilsan verkka sisälsi kevyttä hölkkää ja muutamia reippaampia vetoja.

Puolimaraton Joensuu 2015.


Juomataktiikkaa en ollut suunnitellut etukäteen, mutta tällä kertaa päädyin juomaan hieman vettä joka pisteellä. Lämpimämmillä keleillä olisin tarkempi juomisen suhteen, mutta näin viileällä kelillä uskoisin selviäväni ilman vettäkin. Varmuuden vuoksi olin ottanut kisaan mukaan yhden geelin, vaikka aiemmin en ole niitä puolikkaillla käyttänytkään. Geelin olemassa olon muistin siinä muistaakseni viidentoista kilsan kohdalla, kun näin toisen juoksijan niitä käyttävän. Siitä se ajatus sitten lähti ja käytin omanikin, tosin geelistä ehkä vain puolet.

Kokonaisuudessaan tämä kisa oli helpompi kuin esim viime syksyn puolikas Pieksämäellä. Silloin muistan olleeni lopussa enemmän poikki ja miettineeni, että pääseeköhän sitä edes maaliin. Vaikka viimeiset kilsat kävivät nytkin voimille, olin maalissa kuitenkin ihan hyvä vointinen. Aika kepeästi siitä pystyi muutaman vesimukin jälkeen suuntaamaan suihkuun.

Kisasta on nyt pari päivää ja tuntuu, että jalat ovat alkaneet palautumaan aika hyvin. Eniten tuntemuksia on ollut reisissä ja sunnuntaina hieman lonkissa, mutta kovin kipeiksi jalat eivät kisasta edes menneet. Lähinnä ne ovat tuntuneet hieman väsyneiltä. Kisan jälkeen en verkkaillut yhtään, mutta kotiin päästyä tein kevyen kävelylenkin koiran kanssa. Sunnuntai jatkui samalla kaavalla eli kevyttä metsälenkkiä koiran kanssa. Eilen pidin lepopäivän ja tänään juoksin lyhkäsen palauttelulenkin.

Päällimmäisenä tästä kisasta jäi mieleen se, että turhaan olin tuskaillut kuntoni kanssa. Jos kisoihin tekee mieli, niin niihin kannattaa mennä eikä arpoa onko kunto hyvä vai ei. Tällä kertaa päätöstä kisoihin osallistumisesta edesauttoi myös se, että olin lukenut muiden hyvin sujuneistä kisoista. Se innostus alkoi lopulta tarttua minuunkin ja halusin päästä kokemaan niitä kisafiiliksiä itsekin. Kiitos siis myös muille bloggaajille, jotka olette raportoineet kisoistanne :)

Katsotteko te muuten kisatuloksenne siitä brutto- vai nettoajasta? Eilen vasta hoksasin, että nettoaika löytyy myös Joensuun kisasta. Aiemmin olen saanut kisoista vain yhden ajan.

2 kommenttia:

  1. Tosi mielenkiintoista lukea tarkkaan valmistautumisistasi kisoihin :) Olen samaa mieltä, että kisoihin kannattaisi osallistua useammin vailla suuria tavoitteita, mutta itsekään harvemmin pystyn siihen. Jotenkin sitä aina lähtee vaan rikkomaan ennätystään ja se luo paineita ja turhaa jännitystä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisten kisoihin valmistautumisista on tosiaan kiva lukea :)
      Aika paljon sitä aina lataa odotuksia siihen loppuaikaa, mikä sitten pistää jännittämään. Ehkä pitää vaan käydä useammin kisoissa, niin oppii ettei ne kaikki voi olla ennätysjuoksuja. Lauantaina suuntaan kisoihin, mistä ei tavoitella ennätystä, joten leppoisin mielin :)

      Poista