keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

ESIMERKKEJÄ VAUHTIKESTÄVYYSTREENEISTÄ

Vauhtikestävyystreenit ovat suosikkejani ja niitä on tänäkin vuonna tullut juostua jo vaikka minkälaisia. Puolimaratonille valmistautuessa juoksen yleensä kaksi vk-treeniä viikossa. Toinen näistä treeneistä on tasavauhtinen lenkki ja toinen yleensä vetoja vähän reippaammalla vauhdilla. Vedot pyrin yleensä juoksemaan niin, että niissä vauhti kasvaa loppua kohden. Maratonille valmistautuessa vk-treenit jäävät paljon vähemmälle ja lenkit painottuvat peruskestävyyteen.

Juoksutreenit

Kokosin tähän alle esimerkkejä alkuvuonna juostuista vauhtikestävyystreeneistä. Jos kaipaat vaihtelua vauhdikkaille lenkeille, ehkä saat näistä jotain ideoita. Linkin alta löydät lisätietoja treeneistä. Kannattaa myös muistaa verryttely ennen ja jälkeen treenin. Itselläni olisi tässä parannettavaa, mutta vähintään kilsat yritän vk-treenin alkuun ja loppuun aina verrytellä.

8 kommenttia:

  1. Hehe, nää olis ja on mun horrortreenejä :) Se on jännä kuinka mieltymykset on niin erilaisia! Mun lemppari treenit on lyhyet vedot tai mäkivedot. Myös pyramidi-interval on mieluisa. Toisaalta rakastan myös pitkiälenkkejä ja juoksen usein niiden loppuun 4-6km esim. puolikkaan tavoitevauhtia, joten tuleeha siinä sitä veekoota. Mulla myös etuna viikkokisat, joissa tulee sit juostua tasavauhtista mutta usein liian kovaa, ettei se palvele optimaalisesti puolikasta tai maraa. Maratonille on pakko sit juosta maratonvauhtisia lenkkejä, mutta niissä ei tarvii painella niin kovaa. Mutta tosi mielenkiintoista, että voi olla NIIN eri lempitreenit :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoista on myös se, että vaikka treenit ois hieman erilaisia, niin meilläkin kunto on aika sama. Minulla edellinen pitkis oli huippu, joten toivoa on, että alkaisin taas tykkäämään niistäkin :)
      Sinulla nuo kisat oli muistaakseni 5-10 km, uskoisin että vaikka ne tuleekin vedettyä kovaa, niin palvelevat aika hyvin puolikasta ajatellen.

      Poista
  2. Käyn aina silloin tällöin lunttaamassa näitä sun treenejäs kun ovat niin hyviä! Kiva kun vähän kokosit niitä :) Olen ite tosiaan vasta keväällä lisännyt vk-treenien määrää eikä kehitystä ainakaan vielä oo juurikaan huomattavissa, mutta toivottavasti vauhti kasvaa kun tarpeeks pitkään jaksaa niitä tehdä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, jos näistä on muillekin hyötyä :)
      Vauhdin kehitys ottaa aikansa, joten kannattaa vaan malttaa. Treenin sujumiseenkin vaikuttaa aina niin moni asia, joten vauhtejakaan ei aina pysty edes suoraan vertaamaan.

      Poista
  3. Tää tuli kuin tilauksesta, kiitos! Just eilen vetoja tehdessä mietin että pitäisi saada vähän vaihtelua ja mieleen tuli että sun blogissa on ollut erilaisia vk treenejä. Silloin mietin et mitenköhän niitä löydän enää eri postauksista mutta kappas vain, löytyvätkin nyt helposti. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, tämä sattuikin sitten sopivasti :)
      Lisää vk-treenejä löydät, kun valitset tunnisteista vauhtikestävyys.

      Poista
  4. Kiva postaus, kiitos! Kunhan tästä taas pääsen treenaamaan, niin tulevat varmasti käyttöön 😊😊 salakavalasti mäkin olen alkanut nauttia vetotreeneistä, kun vauhdit ovat kasvaneet 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olepa hyvä :)

      Hurjasti tsemppiä kisaan, toivottavasti menee hyvin :)

      Poista