perjantai 26. kesäkuuta 2015

TASOTESTIT JA UUDET TREENIVAUHDIT

Täällä ollaan testien jälkeisessä juoksukuplassa. Siinä ihanassa fiiliksessä, kun mielessä pyörii vain juoksu ja jalat odottavat kunnon treeniä :) Välillä sitä pysähtyy ihan miettimään, miten juoksusta tuleekin niin hyvä fiilis. Toivoisi, että jokaisella olisi se oma harrastus, josta nauttii, koska itse ainakin saan omasta harrastuksesta niin paljon iloa ja onnistumisen tunteita.

Peruskestävyys


Tänä vuonna olen huomannut juoksuvauhdin kehittyneen niin, että vauhtikestävyystreenit ovat välillä tuntuneet jo liian helpoilta. Aika oli siis tarkastella hieman treenivauhteja ja niinpä kävin keskiviikkona tasotestissä. Testit ovat olleet itselleni aika oleellinen tekijä kehittymisessä. Ilman niitä, treenivauhteja pitäisi vain arvailla ja helposti sitä jäisi junnaamaan vain siellä mukavuusalueella. Oma vauhtiskaalani on myös aika kapea, joten ilman testejä olisi vaikea arvioida esim. oikeaa vauhtikestävyystreenin vauhtia. Toki olisin nyt voinut ilman uusia testejäkin itse vain hieman kiristää treenivauhtejani, mutta omaan kuntoon liittyvät testit ovat kiinnostaneet aina ja koska haluan kehittyä, halusin myös, että treenivauhditkin perustuvat faktaan ei arvailuun. Tällä kertaa peruskestävyystreenien vauhti myös yllätti sen verran, että ilman testejä en olisi hoksannut sitä ihan noin paljon kiristää.

Testit tehtiin niin, että juoksin 3x1200m etukäteen määritellyillä vauhdeilla. Kunkin vedon jälkeen katsottiin syke ja mitattiin laktaatit. Hieman liian kovaa lähdin heti ekaan vetoon, tämä ei tosin yllättänyt, koska samaa taipumusta on lähiaikoina ollut taas treeneissäkin. Ensimmäinen veto 4:55/km ja laktaatit 1,6, toinen 4:44/km ja laktaatit edelleen 1,6 ja viimeinen veto reippaammin 4:06/km ja laktaatit 6,8. Täysiä ei siis tarvinnut vetää ja yritettiin tuon viimeisen vedon vauhti lähelle sitä edellisen puolikkaan ensimmäistä kilsaa. Ei siis ihmekään että silloinkin hieman hapotti, koska tuolla vauhdilla laktaatit nousi jo selvästi. Edellisiin testeihin verrattuna kunto on paljon parempi kuin aiemmin ja laktaatit pysyivät kokonaisuudessaan aiempaa matalammalla.  Näiden perusteella uudet treenivauhdit ja sykkeet ovat:

  • PK: 4:45-5:30, 155-172
  • VK 1: 4:30-4:45, 172-178
  • VK 2: 4:20-4:30, 178-183
  • MK: 4.00-4:20, 183-

Suurin muutos on tuo peruskestävyyden vauhti. Tähän asti VK1 vauhtini oli 4.52-5:15/km ja nyt uusien vauhtien mukaan tuo alue onkin kokonaan jo peruskestävyyttä. Tähän mennessä olen suurimman osan PK-lenkeistä juossut päälle 5:30/km vauhdilla, joten mielenkiintoista päästä testaamaan, miten noinkin paljon reippaampi vauhti alkaa sujumaan. Veikkaan, että ainakin ensimmäisillä viikoilla lisääntynyt vauhti tulee tuntumaan jaloissa. Vauhtikestävyyden vauhdit on jaettu niin, että VK1:llä juoksen pitkät tasavauhtiset ja VK2:lla vedot.

Sykkeet saattavat ihmetyttää monia, mutta nehän ovat hyvin yksilölliset ja minulla ne ovat aina olleet korkeat. Maksimisykkeeni on todennäköisesti päälle 200. Treeneissä en niinkään kyttää sykkeitä vaan juoksen yleensä aina vauhtien mukaan.

Testeistä jäi hyvä fiilis ja näistä sai taas lisäintoa harjoitteluun. Nyt jo polttelee päästä testaamaan erilaisia treenejä ja uusia vauhteja. Tässä kävi taas niin, että kun olen juuri päässyt sinuiksi vanhojen vauhtien kanssa ja ne ovat alkaneet tuntua kivoilta, niin on aika kiristää vauhtia :) No, sitä saa mitä tilaa ja jos haluaa kehittyä, ei voi enää jatkaa samoilla vauhdeilla. Nyt fiilis on vähän sama kuin onnistuneen kisan jälkeen eli ei millään jaksaisi odottaa seuraavaa lenkkiä, kun halu juoksemaan on niin kova :)

6 kommenttia:

  1. Upeaa kehitystä! Tunnistan tuon fiiliksen, kun himo juoksemiseen vaan kasvaa :) Missä testit tehtiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti!
      Testit tehtiin Kuopiossa Vänärillä juoksuradalla. Kuulun paikalliseen juoksuseuraan ja sitä kautta oli testit.

      Poista
  2. Hienoa kehitystä! :) Huh, tässä oikeen konkretisoituu, miten kovaa sä juokset, wou!! Olisi kiva kuulla sun juoksutaustaa ja -historiaa, että miten oot alkupisteestä päässyt tähän ;) Vai onko sulla sellainen postaus jo tehtynä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, hetki ehkä menee totutellessa uusiin vauhteihin :)
      Lisätietoja löydät tuosta ylhäältä mun nimen kohdalta. Sieltä löytyy myös linkki viime vuonna kirjoitettuun urheilutaustani postaukseen.

      Poista
  3. Olipa sellainen kirjoitus, joka motivoi täällä internetin toisessa päässä asti! Aikamoista kehitystä, ja kovia on tosiaan vauhdit. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että motivoi :)
      Vauhdit hieman yllätti. Saa nähdä taittuuko pitkis esim 5-5:15min/km vauhdilla.

      Poista