tiistai 2. kesäkuuta 2015

TOUKOKUUN TREENIT JA KESÄKUUN SUUNNITELMAT

Toukokuu on jo takana, joten tässä pieni katsaus siihen miten viime kuussa tuli treenattua. Flunssan vuoksi huhtikuu oli treenien suhteen hieman rikkonainen, joten siihen verrattuna toukokuu oli aika loistava. 

Ensimmäisen viikon treenit olivat seuraavan viikon puolikkaalle valmistavia. Normaalista treeniviikosta tämä poikkesi siitä, että pitkää lenkkiä en enää juossut. Ennen puolikkaita juoksen edellisen pitkän lenkin kaksi viikkoa ennen kisaa ja pituudeltaan se on puolitoista tuntia, näin tein siis tälläkin kertaa. Ensimmäisellä viikolla juoksu ei sairastelun jälkeen ollut vielä kovin nautinnollista  ja etenkin vauhtikestävyystreenit tuntuivat vielä normaalia rankemmilta.

Joensuu maraton 2015.

Toisella viikolla palauttelin kisaa varten, vaikka hieman vielä emminkin osallistumisen kanssa. Tein muutaman kevyen hölkän ja yhden lyhkäsen vk-treenin. Tuo vk-treeni sujui edellisviikkoa paremmin, joten sen jälkeen kävin ilmoittautumassa lauantain puolikkaalle. Juoksu sujui Joensuussa yllättävän hyvin ja puolikkaalle tuli tehtyä uusi ennätys :)

Kolmas viikko vierähti puolikkaalta palautellessa ja valmistautuessa lauantain Tahko runille. Erityisen kipeiksi jalat eivät puolikkaasta menneet, mutta tuntuivat kuitenkin vähän tavallista väsyneimmiltä. Tein viikolla ennen kympin kisaa kaksi kevyttä palauttelulenkkiä ja yhden reippaan vk/mk-treenin. Kisa juostiin sitten lauantaina ja sekä keli että reitti olivat haastavat. Sunnuntaina palauttelin yhdeksän kilsan pk-lenkillä.

Tahko run.

Viimeisen viikon treenit koostuivat kahdesta palauttavasta lenkistä, yhdestä pitkästä sekä yhdestä vauhtikestävyys- ja maksimikestävyystreeneistä. Näistä paras oli lauantain maksimikestävyystreeni, jossa vauhtia löytyi aiempaa enemmän. Lyhyet ja kovat vedot ovat muuten hyvää lajinomaista lihaskuntotreeniä. Pari päivää tuon lauantain treenin jälkeen tunsi nimittäin juosseensa vähän reippaammin.

Kisojen vuoksi kuukausi poikkesi normaalista treenikuukaudesta. Lepopäiviä (11) ja palauttavia lenkkejä (8) oli paljon normaalia enemmän. Pitkiä lenkkejä juoksin puolestaan vain kaksi ja treenien paino oli puolikkaan ja kympin kisojen vuoksi vauhtikestävyydessä peruskestävyystreenien sijaan. Vauhti- ja maksimikestävyystreenejä tein kisojen lisäksi 7 kertaa. Juoksutreenejä oli viikossa yhteensä aina 4-5. Juoksun lisäksi kuukausi sisälsi luonnollisesti koiran ulkoilutuslenkkejä sekä lenkkien jälkeen tehtyjä lyhkäsiä keskivartalotreenejä. Kokonaisuudessaan kuukausi oli aika hyvä ja juoksu alkoi loppukuusta kulkemaan jo paremmin kuin kuun alkupuolella. 

Treenit jatkuvat kesäkuussa niin, että olen suunnitellut juoksevani puolikkaan 13.6. Eli tällä viikolla vielä reippaita treenejä ja ensi viikolla taas palautellaan. Kisan jälkeen kesäkuu onkin jo puolessa välissä ja olisi tehtävä päätös siitä, minkä matkan juoksen Kuopio maratonilla 5.9. Alun perin olin ajatellut maratonia, mutta pitää katsoa mikä on fiilis tuon seuraavan puolikkaan jälkeen. Pikkuisen jaloissa on välillä sellaisia tuntemuksia, että penikat saattavat alkaa vaivata, joten pitää kuulostella niidenkin tilannetta tulevia kisoja ja treenejä suunnitellessa.

2 kommenttia:

  1. Hauska olisi tulla Kuopioon syksyllä katsastamaan tuo uusittu reitti... Rauhalahti olikin lähtöpaikkana vähän jo sopimaton, kun osallistujia on niin paljon. Onnittelut hurjasta puolikkaan enkasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)
      Tervetuloa Kuopioon :) Itseänikin kiinnostaa tuo uusi reitti. On ollut tarkoitus käydä se jo testaamassa, mutta nyt on tullut tehtyä vähän lyhyempiä lenkkejä. Jos ei tässä kuussa, niin viimeistään ensi kuussa se on testattava.

      Poista