maanantai 8. kesäkuuta 2015

VAIN HYVIÄ TREENEJÄ

Viime viikko oli treenien suhteen ehkä vuoden paras. Normaalista treeniviikosta se poikkesi siinä, että treenejä oli viiden sijaan neljä ja kaikki lenkit tuli juostua melko reippaasti eli pitkää tai palauttavia lenkkejä ei viikkoon sisältynyt. Vauhdikkaammat lenkit ovat yleensäkin suosikkejani, mutta viime viikon treenit olivat parhaita siksi, että juoksu kulki joka lenkillä ihmeellisen hyvin. Juoksu on parasta silloin, kun voi juosta kovaa ja juoksu sattuu vielä kulkemaan ilman yliyrittämistä. Juuri tällaisia olivat viime viikon lenkit :)

Tiistaina ja perjantaina oli ohjelmassa samanlaiset lenkit eli noin tunti aerobisella kynnyksellä (noin 5:15/km). Näitä lenkkejä en ole pitkään aikaan juossut ja mielikuvissa oli, että hieman vauhdin eteen joutuu tekemään töitä. Tällä kertaa vauhti oli kuitenkin helppoa ja niinpä tiistain lenkillä ensimmäiset kilsat meni reippaasti alle viiden minuutin kilsavauhdilla. Loppu lenkin ajan yritin hiljennellä vauhtia ja lenkin keskivauhdiksi tuli lopulta 5:05min/km. Perjantain vastaava lenkki sujui myös hyvin ja juoksu oli edelleen helpon tuntuista, lenkin keskivauhti 4:58/km. Perjantain lenkissä oli huonoa vain se, että olin liikenteessä shortseilla ja t-paidalla, joten pikkusen oli alkulenkistä hyytävät olosuhteet, kun sade ja kova tuuli yllättivät. Toisaalta, juoksu kulki niin kivasti, ettei säätäkään jaksanut harmitella :)

Keskiviikkona juoksin vauhtikestävyystreenin ja lenkin jälkeen ihmettelin, miten hyvin juoksu taas kulki. Reippaammatkin vauhdit irtosi aika hyvin ilman hirveää yrittämistä. Alkuverkan jälkeen juoksin ensin 20 minuuttia rauhallisempaa vk-vauhtia (4:55/km) ja sen jälkeen reippaammin 3X2km. Vedot oli tavoitteena juosta niin, että vauhdit kasvavat loppua kohden. Viimeiselle vedolle sattui loivaa nousua ja vastatuulta ja luulin jo vauhdin tippuvan liikaa. Hilkulle se meni, mutta sain kuitenkin vauhtia pidettyä yllä niin, että viimeinen oli vedoista nopein. Vauhdit olivat 4:41/4:33/4:29/km. Tuo viimenen veto pisti jo reippaammin puuskuttamaan, mutta olipahan kivaa :) Vetojen välissä kävelin aina kaksi minuuttia ja palautus tuntui riittävältä. Ennen minulle kävi usein niin, että aloitin vk-treenit liian kovaa ja lopussa vauhtia oli usein liian raskasta pitää yllä. Nyt, kun olen etukäteen päättänyt juosta treenin loppuosan reippaammin, malttaa alussakin vauhdin kanssa paremmin. Viimeisen vedon jälkeen kävelin myös ensin pari minuuttia ja hölköttelin sitten kotia. Vaikka treeni oli melko reipas, jäi siitä hyvä olo ja kotiin päästyäkin olo oli pirteä.

Polar V800.


Lauantaina oli sitten vuorossa viikon toinen vk-treeni. Hieman liian aikaisin tuli herättyä ja vähän väsyneenä jouduin lähtemään lenkille, mutta koko päiväksi oli kuitenkin luvassa ohjelmaa, joten juoksemaan oli lähdettävä ajoissa. Päivän treeni oli hieman normaalia vk-treeniä pidempi, yhteensä 12km, josta toinen kuusi kilsaa ensimmäistä reippaammin. Takana oli jo kolme reippaampaa treeniä, joten odotin, että juoksu saattaisi jo tuntua jaloissa. Puoleen väliin saakka jalat tuntuivat kuitenkin yllättävän hyviltä ja juoksu kulki pienestä väsymyksestä huolimatta aika hyvin. Ensimmäiset kuusi kilsaa juoksin keskivauhdilla 4:52/km. Seitsemäs kilsa alkoi vastatuulella ja pienellä ylämäellä ja takareidetkin alkoivat tuntua jo hieman väsyneiltä. Pari kilsaa siinä tuntui etenevän vähän hitaammin, mutta kun pääsin tasaiselle osuudelle, kulki juoksu taas vähän reippaammin ja kilsavauhdit paranivat tasaisesti loppua kohden. Raskainta juoksu oli lopussa, kun matkalle osui vielä pientä nousua. Kokonaisuudessaan treeni sujui pienestä väsymyksestä huolimatta hyvin ja vaikka loppupuolella kävikin vähän voimille, niin vauhtia ei tarvinnut hampaat irvessä pitää yllä. Jälkimmäinen kuusi kilsaa taittui keskivauhdilla 4:37/km. Koko treeniviikosta jäi hyvä fiilis ja vähän jo odottelen erilaisia vk-treenejä, etenkin vetoja, joissa pääsisi testailemaan vauhtia lisää.

Ma: Lepo
Ti: VK/PK 55min, 10,8 km, 5:05/km,  KS 168
Ke: VK 20 min, 4,1km, 4:55/km + 3x2km, 4:29-4:41/km + verkat yht 2,5 km
To: Lepo
Pe: VK/PK 54 min, 10,9 km, 4:58/km, KS 165
La: VK 2x6km, 4:52/km ja 4:37/km + verkat 2,2 km
Su: Lepo

4 kommenttia:

  1. Kivan vauhdikkaita juoksuja! Suunnitteletko aina itse treeniohjelmasi vai miten viikkosi koostat? Hyviä vinkkejä näistä saa, kiva kun viitsit niistä näin tarkkaan kirjoittaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, jos näistä muutkin saavat vinkkejä omiin treeneihinsä :)

      Tällä hetkellä juoksen minulle tehdyn ohjelman mukaan. Noin vuosi sitten aloitin ensimmäistä kertaa ohjelman mukaan treenaamisen. Silloin tavoitteena oli syksyn maraton. Loppu vuodesta treenasin puolestaan ilman ohjelmaa, koska ei ollut mitään kisasuunnitelmia. Alkuvuodesta aloitin taas, kun olin päättänyt kevään kisoista.

      Poista
  2. Huhhuh mitä vauhteja! Ihan mahtavaa :) On se ihanaa kun juoksu kulkee ja huomaa kehittyvänsä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viime viikko oli kyllä aika kiva :) Kun juoksu kulkee, niin odottaa aina entistä enemmän jo seuraavia treenejä, toivottavasti kulkee jatkossakin :)

      Poista