tiistai 7. heinäkuuta 2015

MARATON MIELESSÄ

Viimeisen kahden viikon aikana treenit ovat hieman muuttuneet edelliseen verrattuna. Tällä hetkellä tavoitteena on puolimaratonin sijaan maraton, joten tämä näkyy treeneissäkin. Suurin muutos aikaisempaan on se, että vauhtikestävyystreeni jää vähemmälle ja peruskestävyystreeni lisääntyy. Pk-treeneissä lenkit pitenevät ja jonkin verran tulee tehtyä lenkkejä maratonin kisavauhdilla.  Etukäteen hieman pelkäsin, että mitenkähän jaksan tahkota rauhallisempia pk-lenkkejä, kun vauhdikkaammat lenkit ovat yleensä olleet mielekkäämpiä. Nämä pari viikkoa tai etenkin viime viikko ovat kuitenkin olleet yllättävän kivoja ja peruskestävyyslenkkejä on ollut mielekästä juosta. Pk-lenkkien mielekkyyteen on todennäköisesti vaikuttanut ne viime kuussa tehdyt testit. Ilman testejä olisin todennäköisesti juossut peruskestävyyslenkit hitaammin ja tämä olisi saattanut pian käydä melko tylsäksi. Nyt pk-lenkit voi juosta itselle melko mielekkäällä vauhdilla, joten vauhtikestävyystreenejäkään ei ainakaan vielä ole niin ikävä.

Kuopio maratonKuopio maraton

No, milloin sitten kisat? Syksyn päätavoitteeksi olin ajatellut maratonia Kuopiossa 5.9. Tuohon mennessä kerkeää treenata vielä aika hyvin ja tehdä pidempiäkin lenkkejä, jotka ovat puolikkaille valmistautuessa jääneet vähemmälle. Tosin, vaikka ihan peustreenikin nyt maistuu, niin vähän jo tekisi mieli kisoihinkin. Savonlinnassa juostaisiin maraton 19.7. ja vähän olen miettinyt, jos menisinkin sen jo nyt juoksemaan. En kyllä tiedä, olisiko kisoihin lähteminen tässä vaiheessa näin vähäisellä maratonille valmistavalla treenillä enemmän tyhmän rohkeaa kuin rohkeaa. Hieman arveluttaa siis se, että kunnon pitkiä lenkkejä ei ole vielä tullut juuri tehtyä. Puolikkaille valmistautuessa pitkiksistä suurin osa oli puolitoista tuntisia ja maratonia varten niiden olisi kuitenkin syytä olla vähän pidempiä. Toinen mietityttävä asia on tietenkin sää. Lämpimässä juoksu ei ole minun juttu ja kisoihinkin toivon aina mahdollisimman viileää keliä. Tänä kesänä kelit ovat vaihdelleet niin paljon, että ensi viikon säästäkään ei vielä tiedä mitään. Jos alkaa näyttää siltä, että lämpö nousee lähelle 20 astetta, niin silloin en ainakaan kisoihin lähde. Tämän viikon treenaan vielä melko normaalisti ja katson viikonloppuna millaista keliä se ensi viikoksi lupaa ja mikä muutenkin on fiilis kisojen suhteen. Meninpä Savonlinnan kisoihin tai en, niin treenit jatkuvat nyt siis kohti maratonia. Tavoitematkaa vaihtamalla saa taas vähän lisäintoa treenaamiseen, kun treenitkin samalla hieman muuttuvat.

4 kommenttia:

  1. Tsempit kokonaiselle! Vähän on pitänyt itsekin mukailla harjoitteluasi, kun keväällä tahkorun.in etusivulta äkkäsin blogisi. (Mentiin Joensuussa puolikas niin samaa vauhtia) :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Petri!
      Kiva, jos olet saanut jotain vinkkejä treeneistäni.

      No todellakin, ollaan Joensuussa juostu lähes samaa vauhtia. Olitkohan sinä se, jolta kysyin tavoiteaikaa ja yritin pysytellä perässä?! :) Jospa sitä tänä vuonna saisi tuosta ajasta vielä hieman parannettua.

      Tsemppiä treeneihin!

      Poista
  2. Joo, sama tyyppi :)
    Tämä kesä on juoksentelun puolesta mennyt aivan läskiksi elämäni sitkeimmän flunssan ja sen jälkitautien takia. Vähitellen tuntuisi olevan voiton puolella... Tarkoitus on kuitenkin räpiköidä pari pienempää juoksutapahtumaa tässä lähistöllä ennen Kuopion puolikasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, flunssat on ikäviä, kun ne usein kestää. Mulla meni silloin keväällä ennen Joensuuta pari kisaa ohitse juurikin pitkän flunssan vuoksi. Toivottavasti pian pääset normaalin treenin pariin.
      Nyt mulla on ollut vähän vaikeuksia jalkojen kanssa, eikä juoksu meinaa kulkea. Pitää toivoa, että Kuopion kisoissa sitten kulkee taas :)

      Poista