sunnuntai 5. heinäkuuta 2015

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 27

Tämä viikko alkoi poikkeuksellisesti pitkällä lenkillä, koska vaihdoin edellisellä viikolla sunnuntain ja maanantain lenkkien paikkaa. Tämä oli ensimmäinen pitkis uudella pk-vauhdilla ja tavoitteena oli juosta se noin 5:10-5:30/km. (Lisää tasotestistä ja uusista treenivauhdeista voit lukea täältä.) Aiemmin olen juossut pitkikset hitaammin, joten etukäteen ajateltuna tuo vauhti tuntui hieman reippaalta. Juoksu sujui kuitenkin maanantaina melko hyvin ja vauhtia enemmän voimille kävi väsyneet pohkeet sekä yllättävän lämmin päivä. Tämä oli kesän ensimmäinen lenkki miltei helteessä ja lämpö vaikutti heti juoksuun. Pohkeet olivat myös yllättävän väsyneet, vaikka jalat ei onneksi muuten enää niin väsyneet olleetkaan kuin sunnuntaina. Päivän treeni: 1:42, 19,44 km, 5:15/km.

Tiistain lepopäivän jälkeen juoksin seuraavan treenin keskiviikkona. Edessä oli peruskestävyys ja vauhtikestävyys yhdistelmätreeni, ensin puolituntia pk:ta ja päälle tunti vauhtikestävyyttä. Juoksu lähti sujumaan mainiosti ja jalat veivät mennessään. Etukäteen ajattelin, että voisin ensimmäisen puolituntia juosta hieman rauhallisemmin, jotta jaksaisin kunnolla treenin reippaammankin osuuden. Juoksu kuitenkin tuntui niin hyvältä, etten malttanut enempää hidastaa vauhtia. Puolentunnin pk-osuudella kilsoja kertyi 6. Vauhtikestävyysosuus alkoi mäkivoittoisasti ja ensimmäisellä kolmella kilsalla vauhti jäi selvästi pk-alueelle, koska ylämäet hidastivat vauhtia niin paljon. Onneksi mäet eivät kuitenkaan vieneet liikaa voimia, vaan niiden jälkeen jaksoin aina hyvin jatkaa reipasta juoksua. Kun treeniä oli takana noin 70 minuuttia, alkoi juoksu jo käymään hieman enemmän voimille. Loppumatka pitikin jo tsempata, että jaksoin loppuun asti. Vaikka reitti mäkinen olikin, lopulta keskivauhti oli juuri ja juuri vauhtikestävyyden puolella (4:43/km). Loppuun hölkkäilin vielä kevysti noin kilsan ja treenille tuli mittaa miltei saman verran kuin maanantaina. Parasta päivän treenissä oli se, että jalat toimivat niin hyvin. Vielä maanantain jalat tuntuivat väyneiltä, mutta olivat nyt maanantain pitkästä lenkistä huolimatta palautuneet hyvin keskiviikon treeniin.

Juoksutreenit

Torstaina juoksin palauttavan kolmen vartin lenkin. Lenkille suuntasin huonosti nukutun yön jälkeen hieman väsyneenä, mutta jälleen lenkki auttoi ja olo oli paljon parempi treenin jälkeen.  Perjantaille luvattiin kunnon hellettä, joten suuntasin lenkille jo melko aikaisin aamulla. Tämä ei ollut viikon paras treeni ja pohkeet tuntuivat puolentoistatunnin lenkillä jälleen väsyneiltä.

Juoksutreenit

Lauantaina lepopäivä oli paikallaan, mutta loppupäivästä aloin jo odottaa sunnuntain pitkää lenkkiä. Viikonlopun vietin mökillä ja ikävä kyllä viime yö meni nukkumisen sijaan lähinnä itikoita tappaessa. Aamulla olo ei siis ollut kovin virkeä ja juoksemiseen sijaan olisi helposti voinut vain mennä kotiin nukkumaan. Treenivaatteet olivat kuitenkin mukana, joten hyödynsin kotimatkan lenkkeilyyn. Jäin kyydistä Vuorelassa ja lähdin sieltä juoksemaan Kuopiota kohti. Lopulta matka olikin muistikuvia lyhyempi ja Kuopiossa jouduin vielä mutkittelamaan aika paljon, jotta sain pari tuntia täyteen. Vaikka olinkin aamulla väsynyt, niin juoksu sujui alusta asti hyvin. Jalat olivat palautuneet täysin alkuviikon treeneistä eikä pohkeetkaan olleet enää väsyneet. Suunnittelin, että ensimmäisen tunnin yrittäisin juosta lähellä 5:30/km vauhtia ja vasta tämän jälkeen kiristäisin vauhtia, jos tuntuisi siltä. Vauhdin kyttäilyn unohdin kuitenkin heti alussa ja koko lenkki tuli juostua fiilikseen mukaan sillä vauhdilla, mikä tuntui hyvältä. Tunnin kohdalla muistin vilkaista kelloa ja keskivauhti oli silloin 5:13/km ja samalla vauhdilla lenkki jatkuikin loppuun asti. Kahteen tuntiin kertyi tänään siis kilsoja 23. Juoksu kulki yllättävän hyvin, mutta puolentoista tunnin kohdalla lisäenergia tai edes juoma olisi tehnyt hyvää. Juomavyö minulla oli kyllä mukana, mutta tänään olisin tarvinnut selvästi enemmän juotavaa ja lopussa oli jo selvästi jano. Juostessa mietin millaisilla lämpöasteilla uskaltaisin kesällä lähteä kisoihin. Tänään asteita oli jotain 15-20 ja kun aurinko paistoi eikä tuullut, oli keli minulle jo melkein liian lämmin. Tänään oli onneksi kuitenkin melko tuulinen keli ja se sai juoksemisen tuntumaan paljon mukavammalta.

Kokonaisuudessaan treeniviikko oli hyvä. Vaikka kilsoja kertyi paljon, yllätyin hieman siitä, miten hyvin juoksu kulki. Toki välillä jalat tuntuivat hieman väsyneiltä, mutta välillä myös todella hyviltä. Vaikka treeni-intoa on, niin tällä viikolla huomasin taas hyvin lepopäivien vaikutuksen. Keskiviikon ja sunnuntain lenkit juoksin lepopäivien jälkeen ja nämä lenkit olivatkin viikon parhaat ja jalatkin tuntuivat yllättävän hyviltä. Tämän viikon treenit poikkesivat selvästi alkuvuoden treeneistä, joten seuraavalla kerralla voisin kirjoitella siitä, mihin näillä treeneillä tähdätään.

Ma: Pitkä PK 1:42, 19,44 km, 5:15/km, KS 169
Ti: Lepo
Ke: PK 31min, 6 km, 5:06/km, KS 160 + VK 59 min, 12,5 km, 4:43/km, KS 174 + loppuverkka 1km
To: PK palauttava 45 min, 8,24 km, 5:26/km, KS 158
Pe: PK pitkä 90 min, 17 km, 5:17/km, KS 166
La: Lepo
Su: PK Pitkä 2h, 23 km, 5:13/km, KS 167

4 kommenttia:

  1. Melkonen viikko! Nyt alkaa olla maratoonarin kilsamäärät. :) hyvä kun kulkee!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tais kertyä kilsoja hieman aiempaa enemmän. Toivottavasti kulkee jatkossakin :)

      Poista
  2. Sulla näyttää treeni kulkevan aika superhyvin :) Hurjia vauhteja! Kiva kun huomaa, että voi mennä vähän kovempaa!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on kyllä sujunut aika kivasti ja noi uudet pk vauhditkin ovat taittuneet yllättävän hyvin. Toivottavasti hyytyminen ei iske tälläkään viikolla :)

      Poista