maanantai 13. heinäkuuta 2015

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 28

Viime viikon aloitin lepopäivällä, koska edellisenä päivänä olin juossut kahden tunnin lenkin. Tiistaina juoksin kahden kilsan vetoja, jotka sujuivat kivasti ja joista kirjoitinkin aiemmin jo täällä. Keskiviikkona palauttelin juoksemalla kevyen kolmen vartin lenkin vaihteeksi metsässä.

Torstain lenkki oli viikon huonoin, juoksu ei oikein kulkenut. Lenkin alkupuolella satoi kaatamalla, joten sekin saattoi vähän vaikuttaa juoksun sujumiseen. Vaatteet olivat läpimärät ja vähän tuntui kuin olisi uikkari päällä juossut, kun vaatteet olivat niin liimautuneet ihoon kiinni. Koska juoksu ei tuntunut hyvältä, en väkisin venyttänyt lenkkiä puoleentoista tuntiin ja niimpä treeni jäi hieman aiottua lyhyemmäksi. Vaikka juoksu ei kovin hyvin kulkenutkaan, niin melko hyvällä vauhdilla (5:05/km) lenkki kuitenkin taittui.

Perjantaina pidin mielellään lepopäivän ja toivoin, että lauantaina juoksu kulkisin paremmin kuin torstaina. Onneksi lauantaina treeni olikin vähän parempi. Ihan huippu juoksu ei tämäkään ollut, mutta treeni kuitenkin parani loppua kohden. Alussa lähdin taas vähän liian reippaasti liikenteeseen ja loppua kohden yritin hieman hiljennellä vauhtia. Välillä sain jopa hieman nauttia siitä fiiliksestä, kun jalat vievät mukanaan. Vaikka juoksu ei parhaiten kulkenutkaan, niin tsemppasin itseäni sillä, että vielä kaksi vuotta sitten juoksin kympin kisan hitaammalla vauhdilla kuin nyt tämän pk-lenkin. Tunnin lenkki meni keskivauhdilla 4:51/km.

Lauantai-iltana yritin miettiä lähteäkö Savonlinnan kisoihin vai ei. Viileän kelin vuoksi kisat olisivat houkutelleet, mutta tällä kertaa päätin kuitenkin olla kisaamatta. Näin lomalla maratonille tankkaus ja tiettyjen ruokien ja juomien välttely ja muutenkin hieman säännöllisempi ja suunnitelmallisempi elämä ei nyt houkutellut. Kisat olisivat myös vaatineet palauttelua ennen ja jälkeen itse kisan ja taas olisi jäänyt lähes pari viikkoa treenaamatta. Tällä kertaa siis lomailufiilis ja treenit voittivat kisoihin osallistumisen :)


Koska päätin olla kisaamatta, oli sunnuntaina hyvä sauma tehdä vähän pidempi lenkki. Alkuviikolle oli luvassa muutama ylimääräinen lepopäivä, joten siinäkin mielessä oli hyvä tehdä pidempi lenkki, kun jalkoja ei tarvinnut säästellä seuraavaan treeniin. Tavoitteena oli juosta yli kaksi tuntia ja pitää vauhti lähellä 5:30/km. Hieman takkuista meno kyllä oli ja jalat tuntuivat alkuviikon treeneistä väsyneiltä. Melkein teki mieli lopettaa lenkki puoleentoista tuntiin, mutta päätin kuitenkin sinnitellä kahteen tuntiin, koska halusin juosta edellistä viikkoa pidemmän lenkin. Sinnittely auttoi, koska kahden tunnin jälkeen juoksu olikin paljon kivempaa, eikä jalatkaan tuntuneet enää niin väsyneiltä. Lopulta lenkille tuli mittaa 29 km. Jos koko lenkin fiilis olisi ollut samanlainen kuin viimeiset 35 minuuttia, olisi lenkki ollut aika loistava. Kotiin päästyä olo oli hyvä, eikä liian voipunut. Yksi iso miinus tuohon hyvin sujuneelle loppu ajalle kuitenkin sattui. Pari kertaa aikaisemminkin minulla on pidemmillä lenkeillä käynyt niin, että lonkissa tai reiden loitontajissa tapahtuu jotain outoa. Jalat ikään kuin elävät omaa elämäänsä ja tuntuu että ne liikkuvat minne sattuu ja juoksemisesta tulee kuin tamppaamista. Hetken yritin taas jatkaa, jos se menisi ohi, mutta ei tuolloin oikein pysty juoksemaan. Venytin muutaman sekunnin reiden loitontajia ja se auttoi taas niin, että pystyin loppumatkan juoksemaan ihan normaalisti. Tunne on vähän outo ja en tiedä meinaavatko jalat krampata vai mitä. Nyt kun tuo sattui, tuntuivat jalat muuten hyviltä ja oli hyvä fiilis juosta. Edellisen kerran jälkeen olen kiinnittänyt huomiota reiden loitontajien ja lonkan koukistajien venyttelyyn, mutta tiedä sitten onko siitä hyötyä. Hieman ihmetyttää koko juttu ja tietenkin huolestuttaa maratonia ajatellen.

Viikon paras treeni oli tiistain kahden kilsan vedot. Muuten viikon treenejä taisi leimata hieman väsyneet jalat. Edellisellä viikolla juoksu kulki ja kilsoja kertyi melko reippaasti, joten luulen sen vaikuttaneen tämän viikon lenkkien sujumiseen. Positiivista on kuitenkin se, että aika hyviä lenkkejä pystyy tekemään, vaikkei paras juoksupäivä olisikaan.

Ma: Lepo
Ti: Vedot 6x2km, 4:23-5:02/km + loppuverkka 2,5 km
Ke: PK palauttava 45 min, 7,8 km, 5:45/km
To: PK 83 min, 16,2 km, 5:05/km
Pe: Lepo
La: PK 61 min, 12,5 km, 4:51/km
Su: PK 2:36, 29.1 km, 5:20/km, KS 161

Välillä palautellaan koiran kanssa kävelylenkeillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti