lauantai 11. heinäkuuta 2015

TREENIVIIKON SUUNNITTELU

Kommenteissa kyseltiin, kuinka suunnittelen treenini, joten tässä hieman juttua siitä. Tällä hetkellä treenaan siis minulle tehdyn ohjelman mukaan, enkä siis itse suunnittele treenejäni. Treenit on kuitenkin suunniteltu sen mukaan, mikä on tavoitteeni ja kuinka monta kertaa viikossa tahdon treenata. Lisäksi huomioon on otettu muut menoni, jotka vaikuttavat treenaamiseen. Ohjelma tehdään yleensä aina kuukaudeksi kerrallaan ja aloitetaan siitä, että ensin merkkaan ne päivät jolloin en pääse treenaamaan.

Yleensä juoksen viisi kertaa viikossa ja tämä on ollut minulle aika sopiva määrä. Kahden lepopäivän myötä ehdin tehdä muutakin kuin juosta ja kroppa saa silloin palautua. Viikon viisi treeniä sisältää yleensä kolme kehittävää treeniä, joita ovat siis pitkät lenkit ja vauhtikestävyyslenkit. Puolikkaalle treenatessa nämä ovat yleensä yksi pitkä ja kaksi vauhtikestävyyttä ja maratonille valmistautuessa esimerkiksi kaksi pidempää ja yksi reippaampi treeni. Viikon kaksi muuta treeniä ovat yleensä peruskestävyyttä, joko palauttavia (alle 45 min) tai perus pk-lenkkejä pituudeltaan 45-75min.



Yleensä viikon treenit on suunniteltu niin, että kehittäviä treenejä ei ole peräkkäisinä päivinä. Usein esim. pitkän lenkin jälkeen on lepopäivä ja vauhtikestävyyslenkin jälkeen esim. palauttava lenkki tai perus pk-treeni. Toki joskus muut menot sotkevat treenejä niin, että koviakin lenkkejä tulee tehtyä peräkkäisinä päivinä ja joskus niin voi tehdä tietysti ihan vain vaihtelunkin vuoksi. Omaa kroppaa kuuntelemalla löytää sen itselle oikean rytmityksen. Minulla muut treenit vaihtelevat enemmän, mutta yleensä juoksen pitkän lenkin sunnuntaina, maanantaina pidän lepopäivän ja tiistaina juoksen vauhtikestävyystreenin. Tämä rytmitys on tuntunut aika toimivalta, maanantaisin jalat saavat toipua pitkiksestä ja tiistaina on taas voimia tehdä reippaampi treeni.

Tarkentavia kysymyksiä saa esittää :)

3 kommenttia:

  1. Tosi mielenkiintoista lukea treeniviikkosi perusrungosta :) Kysyisin, että kuka suunnittelee treeniohjelmasi ja mitä kautta olet saanut tällaisen valmentajan / asiantuntijan tms apua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Katju :)
      Pari kolme vuotta sitten kävin paikallisen juoksuseuran järjestämän juoksukoulun. Koulun jälkeen liityin seuraan ja juoksukoulun vetäjältä hommasin ohjelman.

      Poista
    2. Okei, oispa kiva joskus itekin saada kunnon ohjelma! Siksi tässä kyselen :)

      Poista