keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

VEDOT 6X2KM

Eilen taas juoksutti kivasti :) Ohjelmassa oli kahden kilsan vetoja niin, että ensimmäiset neljä oli tavoitteena juosta noin maronin kisavauhdilla (5-5:15/km), seuraava puolikkaan vauhdilla (4:30-4:40/km) ja viimeinen maksimikestävyyttä (alle 4:30/km). Kun vedot pitenee kahteen kilsaan, niin vauhditkin laskevat hieman. Neljä ensimmäistä olivat eilenkin sen verran hitaat, ettei niistä ehkä vetoina voi puhua.



Juoksemaan lähtiessä oli hieman sellainen olo, että vetoja enemmän olisi tehnyt mieli vain hölkötellä jokin helppo lenkki. Juoksu lähti kuitenkin alusta asti sujumaan hyvin ja jalat vain veivät mennessään. Maratonvauhtiset vedot olivatkin tosi helpot. Ei pitänyt kytätä sitä, että pääseekö tavoitevauhtiin vaan sitä, että vauhti ei nouse liikaa. Melkein pysyinkin suunnitelmissa ja vetojen vauhdit oli 4:58-5:02/km. Viidenteen vetoon piti sitten jo hieman kiristää vauhtia. Veto tuntui jo aiempia selvästi reippaammalta, mutta kaksi kilsaa täyttyi kuitenkin aika nopeasti. Viidennen vedon keskivauhti oli 4:34/km. Hieman jännitin viimeistä vetoa, että näinköhän kaksi kilsaa sujuu alle 4:30/km vauhdilla. Ihan hyvin veto kuitenkin meni. Kilsan jälkeen tuli vähän nousua, joka laittoi puuskuttamaan selvästi enemmän ja keskivauhtikin siinä hieman laski. Viimeiselle puolelle kilsalle sain kuitenkin kiristettyä taas vauhtia ja lopulta vedon keskivauhti oli 4:23/km. Tosin huomasin juuri, että maksimikestävyyden pitikin olla nykyään alle 4:20 eikä alle 4:30/km, joten hieman reippaammin viimeinen veto olisi kuitenkin pitänyt vetää. Vetojen välissä kävelin palautteluna kaksi minuuttia.

Kokonaisuudessaan tosi kiva treeni, suosittelen testaamaan. Vetojen jälkeen olo oli hyvä, eikä yhtään liian hyytynyt. Vedot tein asfaltilla, mutta loppuverkan hölköttelin kevyesti metsässä. Loppuverkan pituus oli noin 2,5 km ja koko treenin hieman vajaat 16 km.

2 kommenttia:

  1. Voisitko kertoa tarkemmin miten suunnittelet treeniviikkosi? Monta lepopäivää yrität pitää ja mihin väliin ne sijoitat? Koitatko saada pitkikset mahdollisimman kauas vk treeneistä ja mitä treenejä voisit tehdä peräkkäisinä päivinä ja mitä et?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos viestistäsi.
      Vastailin kysymyksiisi juuri uuden postauksen muodossa. Laita vain viestiä, mikäli kaipaat tarkennuksia.
      Kivoja treenejä :)

      Poista