sunnuntai 9. elokuuta 2015

JOSKUS JUOKSU EI KULJE

Otsikon mukaisesti, oli hieman vaikea juoksuviikko. Askel painoi, eikä juoksu kulkenut. Yksi treeni piti tehdä kevennettynä ja toinen jättää kokonaan välistä. Viikko oli henkisesti hieman tavallista raskaampi, mikä taisi vaikuttaa muutenkin jaksamiseen ja siten myös juoksemiseen. Joskus viikkoon saattaa sisältyä jokunen huonompi treeni, mutta tällä viikolla näitä treenejä oli useampi.

Tiistaina juoksu vielä kulki ihan hyvin ja vedot sujuivat odotuksia paremmin. Lisää vetotreenistä voit lukea täältä. Keskiviikkona pidin lepopäivän ja torstaina juoksin 70 minuutin pk-lenkin. Väsymys selvästi painoi jo tulloin, eikä juoksu tuntunut hyvältä. Lenkin alussa juoksin metsässä noin 10 minuuttia ja lopussakin 15 minuuttia. Asfaltilla vauhti oli 5:13/km, mutta metsässä paljon hitaampaa. Koko lenkki: 70 min, 13,2 km, 5:24/km.


Torstain lenkin juoksin vaihteeksi aamulla, joten ajattelin, että perjantaina iltapäivällä juoksu voisi taas kulkeakin, kun jalat olisivat saaneet levätä hieman pidempään. Ei kuitenkaan kulkenut. Verryttelyn jälkeen juoksin ensin hieman rauhallisempaa vauhtikestävyyttä 15 minuuttia (4:34/km) ja sen perään toiset 15 minuuttia hieman reippaammin keskivauhdin ollessa 4:26/km. Tämän jälkeen oli tarkoitus vetää vielä maksimikestävyyttä 10 minuuttia, mutta tuo edellinen 15 minuuttinen tuntui jo niin maksimisuoritukselta, ettei siihen enää jäänyt paukkuja. Loppuun hölkkäilin metsässä reilut kaksi kilsaa ja kokonaisuudessaan treenille tuli mittaa 10 km. Yleensä nautin näistä reippaammista treeneistä, mutta tällä kertaa en vain pystynyt parempaan ja jalatkin tuntuivat tavallista raskaammilta. Koska juoksu kulki noin huonosti ja oli tavallista vaikeampaa, päätin samalla, että lauantain treenin jätän kokonaan välistä.


Tänään suuntasin puolentoista tunnin lenkille. Ajattelin taas, että kyllä se varmaan nyt kulkee, kun oli lepopäivä alla, mutta ei oikein kulkenut vieläkään. Vauhti oli kyllä pitkikselle ihan hyvää (5:18/km), vaikka sitä yritinkin laskea, mutta juoksu ei vaan tuntunut hyvältä. Etenkin takareidet tuntuivat tänään väsyneiltä.

Hieman väsyneitä treenejä siis täynnä miltei koko viikko. Ensi viikko täytyy aloittaa parilla juoksuttomalla päivällä ja testailla sitten tarvitaanko vielä lisää lepoa. Ensi viikolla oli tarkoitus kisatakin, joten ihan toivottavaa olisi, että jalat alkaisivat loppuviikkoa kohden taas toimia normaalisti. Toivottavasti ensi viikko on parempi ja eiköhän se juoksu lähde tästä taas sujumaan, kun pidän muutaman ylimääräisen lepopäivän.

Ma: Lepo
Ti: VK 6x1km, 4:30-4:36 + MK 4x500m, 3:56-4:06/km + verkat ja palauttelut 6,7 km
Ke: Lepo
To: PK 71 min, 13,2 km, 5:24/km
Pe: VK1 15min, 3,3 km, 4:34/km + VK2 15min, 3,4 km, 4:26/km + verkat 3,3 km
La: Lepo
Su: PK pitkä 90 min, 17 km, 5:18/km

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti