sunnuntai 2. elokuuta 2015

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 31

Viikon treenit aloitin tiistaina noin maratonvauhtisella juoksulla. Hieman rauhallisempaa vauhtia olin ajatellut, mutta juoksu vei mukanaan ja vauhtia löytyi kuin itsestään. Edellisen päivän lepopäivä taisi taas auttaa hyvään juoksutuntumaan. Lenkille tuli pituutta 15 km, keskivauhdilla 5min/km.

Keskiviikkona palauttelin noin kolmen vartin lenkillä. Osittain juoksin lenkin taas metsässä, joten vauhti oli tavallista rauhallisempaa. Pari tuntia odottelin sateen loppumista, mutta lopulta oli vain lähdettävä, kun ei se keli siitä miksikään muuttunut. Onneksi on käytössä kahdet lenkkarit, kun keskiviikkona käytetyt eivät ehtineet kuivua seuraavaan lenkkiin mennessä.

Torstaina koitti töihin paluu, joten olin ajatellut, että tämä olisi hyvä pitää lepopäivänä. Päivä meni kuitenkin ihan virkeissä tunnelmissa, joten suuntasin heti töiden jälkeen juoksemaan 70 minuutin pk-lenkkiä. Lenkin alussa ja lopussa juoksin asfaltilla, mutta siinä välissä metsässä vajaat 25 minuuttia. Lenkki alkoi aika reippaasti ja ennen metsäosuutta vauhti oli hieman alle 5 min/km. Metsässä vauhti luonnollisesti tippui ja juoksu tuntui muutenkin yllättävän raskaalta. Metsäosuudella keskivauhti oli 5:20/km. Asfaltille päästyä vauhti taas hieman nousi, vaikka loppumatka hieman rankalta tuntuikin. Tuntemuksista huolimatta matka taittui melko reippaasti ja vauhti oli vain hieman hitaampaa kuin alussa asfaltilla. Lopulta lenkille tuli mittaa 13,7 km, keskivauhdilla 5:06/km. Jälkikäteen ajateltuna lepopäivä olisi varmaan ollut lenkkiä parempi vaihtoehto. En kuitenkaan ollut varma pääsisinkö juoksemaan perjantaina ja lauantaina, joten senkin vuoksi suuntasin lepopäivän sijaan juoksemaan.


Perjantaina pidin siis lepopäivän ja lopulta myös lauantaina, koska perjantain illan vietto jatkuikin odotettua pidempään. Tänään suuntasin sitten tuttuun tapaan viikon pitkälle lenkille. Ohjelmassa luki vain 90 min pitkis, mutta venytin sen kuitenkin kahteen tuntiin, koska lauantain lenkki jäi välistä. Kaksi tuntinen taittui 5:12/km vauhdilla ja vauhti pysyi hyvin tasaisena koko lenkin ajan. Voimia oli ihan kivasti ja juoksukin kulki. Ainoa miinus lenkissä oli, että jouduin taas loppupuolella venyttelemään lonkkia/reiden loitontajia pariin otteeseen, muuten juoksusta ei olisi tullut enää mitään. En oikein tiedä, mikä noissa jaloissa on, mutta ilman venyttelyä juoksu ei olisi enää oikein luonnistunut. Maratonia ajatellen tämä on aika ankea juttu, kun ei sitä kisaan viitsisi venyttelemään lähteä.  

Ma: Lepo
Ti: PK 75 min, 15 km, 5min/km
Ke: PK palauttava 45 min, 8 km, 5:39/km
To: PK 70 min, 13,7 km, 5:06/km
Pe: Lepo
La: Lepo
Su: PK pitkä 2h, 23,1 km, 5:12/km

2 kommenttia:

  1. Hurjassa kunnossa kyllä olet, nun PK-vauhti on vaan vähän päälle 5min/km. Mulle nuo on melkein ne vetojen viimeiset vauhdit 😊 Mutta ehkäpä ne vauhdit tästä kasvaa minullakin 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :)
      Kyllä ne vauhdit siitä kasvaa. Mulla vauhdin kehittymiseen on varmaan vaikuttanut eniten juuri vauhtikestävyystreenit. Niitä kun jaksaa tehdä, niin jossain vaiheessa sen pitäisi näkyä vauhdissa.

      Treeni-iloa :)

      Poista