sunnuntai 23. elokuuta 2015

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 34

Viikko alkoi suunnitelmia kevyemmissä merkeissä, koska jalkojen tukkoisuuden vuoksi olin varannut maanantaille hieronnan. Hierontapäivä on aina lepopäivä ja seuraava päivänä olen aina tehnyt vain kevyen lenkin. Näin tein siis tälläkin kertaa ja maanantain lepopäivän jälkeen juoksin tiistaina kolmen vartin kevyen palauttelulenkin. Jalat tuntuivat hieronnan jälkeen hyviltä ja samaa tukkoisuutta niissä ei enää ollut kuin edellisellä viikolla. Pakarat tosin menivät hieronnasta kipeiksi ja tämän todella huomasi juostessa.

Keskiviikkona juoksin 75 minuutin pk-lenkin. Juoksu oli parempaa kuin viime viikolla, mutta ihan helppo lenkki ei kuitenkaan ollut. Keli oli aika lämmin, mikä taisi hieman vaikuttaa juoksun sujumiseen. Tyytyväinen olin kuitenkin siihen, että viime viikolla vaivanneet tukkoiset takareidet eivät enää vaivanneet ollenkaan.


Torstaina pidin taas lepopäivän ja perjantaina juoksin kivan pk-treenin. Yleensä juoksen pk-lenkit yhtämittaisina, mutta tällä kertaa tein treenin kahden kilsan pätkissä. Tämä oli kivaa vaihtelua perus pk-treeniin ja sopii hyvin tehtäväksi esimerkiksi helteellä, koska palauttelun aikaan ehtii hyvin juoda ja rasitus jää hieman kevyemmäksi. Tavoitteena oli juosta kahden kilsan pätkät noin maratonin kisavauhdilla eli kilsavauhti päälle viiden, mutta kuitenkin alle 5:13/km. Juoksu oli kivaa ja helppoa ja niimpä vedot menivät hieman tavoitetta reippaammin 4:47-4:59/km. Vetoja tein kuusi ja välissä palauttelin aina minuutin verran. 


Lauantaina juoksin heti aamulla palauttelulenkin. Vaihtelun vuoksi juoksin alussa noin vartin metsässä ja loppu matkan asfaltilla. Koko lenkin keskivauhti oli 5:23/km, metsäosuudella vauhti tosin oli paljon tuota hitaampaa ja asfaltilla puolestaan hieman reippaampaa.

Treeniviikon päätteeksi juoksin tänään kahden tunnin pitkiksen, joka oli samalla viimeinen pitkä lenkki ennen 5.9. juostavaa Kuopio maratonia. Lenkki sujui aika kivasti ja ehkä vähän turhankin reippaalla vauhdilla (5:09/km). Asteita oli taas päälle 20, mutta yllättävän hyvä oli kuitenkin juosta vaikka yleensä tuollainen lämpö on käynyt ihan liikaa voimille. Hassua ajatella, että tuohon pitäisi parin viikon päästä juosta vielä 19 kilsaa päälle!! 

Treeniviikko oli parempi edellisiin pariin viikkoon verrattuna. Juoksu kulki paremmin, eikä jaloissa enää tuntunut samaa tukkoisuutta kuin aiemmin. Alun perin oli tarkoitus treenata tämä viikko hieman kovempaa niin, että myös maanantaina ja tiistaina olisin juossut kunnon lenkit. Noiden parin huonomman viikon jälkeen oli vielä kuitenkin panostettava jalkojen palautteluun eli hierontaan ja kevyeen lenkkiin. Onneksi keventely auttoi ja juoksu alkoi taas tuntumaan siltä, miltä sen kuuluukin :)

Ma: Hieronta/Lepo
Ti: PK palauttava: 45 min, 8,2 km, 5:28/km, KS 151
Ke: PK 75 min, 14,5 km, 5:11/km, KS 166
To: Lepo
Pe: PK 6x2km, 4:47-4:59/km
La: PK palauttava 47 min, 8,7 km, 5:23/km, KS 156
Su: PK pitkä 2h, 23,3 km, 5:09/km, KS 163

2 kommenttia:

  1. Hyvältä näyttää! Mimmillä on kyllä hurjan hyvä vauhti:) Tsemppiä maratonille! Viikon päästä nähdään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja tsemppiä sullekin kisaan! Toivottavasti meillä menee hyvin :) viikon päästä voi jo vähän jännittää!!

      Poista