sunnuntai 30. elokuuta 2015

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 35

Tällä viikolla kaikki treenit olivat jälleen peruskestävyyttä. Maanantain lepopäivän jälkeen juoksin tiistaina kolmen vartin palauttelulenkin poiketen asfaltilta välillä myös metsään. Kevyelle lenkille tuli mittaa reilut kahdeksan kilsaa. 

Keskiviikkona juoksin noin maratonin kisavauhtisen lenkin. Vauhti lenkillä oli 5:00/km. Hieman rauhallisemmin olisin voinut juosta, mutta juoksu kulki aika kivasti ja tuo vauhti tuntui hyvältä.

Torstaina pidin lepopäivän ja perjantaina sekä lauantaina juoksin tunnin peruskestävyyslenkit. Näiden lenkkien vauhdin yritin pitää rauhallisena, mahdollisimman lähellä 5:30/km. Hieman jo mietin perjantaina jättäisinkö lenkin välistä, koska sateeseen lähteminen ei houkutellut yhtään. Onneksi tuli kuitenkin lähdettyä, koska juoksu kulki kivasti ja sadekin laantui sen verran, ettei siitä lopulta ollut mitään haittaa. Lauantain lenkki oli puolestaan huonompi eikä juoksu oikein kulkenut. Takareidet tuntuivat taas hieman tukkoisilta, joten lyhensin lenkkiä vartin verran.

Tänään oli sitten vuorossa viimeinen kunnon lenkki ennen ensi viikon maratonia. Tavoitteena oli juosta kymppi ja keskiviikon tapaan noin maratonin kisavauhdilla. Tarpeeksi en kuitenkaan onnistunut hidastelemaan ja keskivauhti lipsahti alle 5min/km. Juoksu tuntui paremmalta kuin lauantaina, eikä takareidetkään enää tuntuneet tukkoisilta. Ikävä kyllä oikea pohje oli kireän tuntuinen heti lenkin alussa, eikä siitä vertynyt koko juoksun aikana. Nyt on kuitenkin edessä lepopäiviä, joten jospa kaikki kolotukset häviäisivät tässä niiden aikana. 


Tämän viikon lenkit muistuttivat siitä, että kisassa on pakko kytätä vauhtia, muuten lähden juoksemaan liian kovaa. Maratonilla ei olisi varaa tehdä sitä virhettä, joten tavoitteena onkin malttaa kisan alussa. Lisähaastetta tähän tuo se, että tänä vuonna puolikkaan juoksijat lähtevät maratoonareiden kanssa samaan aikaan. Pitänee vain yrittää siinä kisahuumassa muistaa, että edessä on pitkä matka.

Fiilikset tulevan kisan suhteen hieman vaihtelevat. Toisaalta on kiva lähteä juoksemaan ja olen tyytyväinen tehtyihin treeneihin, mutta olisin toivonut, että voisin tässä vaiheessa olla luottavaisempi jalkojen suhteen. Tässä on nyt ollut vaikka mitä kolotusta siellä täällä, mikä hieman laskee fiilistä kisan suhteen. Viime vuonna näihin aikoihin odottelin kisaa hyvillä mielin ja malttamattomana. Silloin ei kuitenkaan tarvinnut välittää mistään ylimääräisistä vaivoista, ainoastaan siitä, jaksaako sen 42 kilsaa ylipäänsä juosta. Edessä on nyt kuitenkin viisi kevyttä päivää ja niiden toivon riittävän siihen, että lähtöviivalla voisin kuitenkin olla hyvillä mielin.

Ma: Lepo
Ti: PK palauttava 45 min, 8,34 km, 5:23/km, KS 156
Ke: PK 75 min, 15 km,  5:00/km, KS 163
To: Lepo
Pe: PK 60 min, 11,35 km, 5:17/km, KS 151
La: PK 60 min, 11,22 km, 5:20/km, KS 156
Su: PK 49 min, 10 km, 4:52/km, KS 164

4 kommenttia:

  1. Tsemppiä tulevaan koitokseen, toivottavasti lepopäivät tekevät tehtävänsä ja vaivat pysyvät loitolla, niin että saat nautinnollisen juoksun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Toivottavasti jalat toimii ja energiaa riittää koko matkaksi.

      Poista
  2. Hyvältä näyttää treenaaminen! Noilla vauhdeilla on kova aika tulossa :) Muttei kannata ahnehtia, kuten tuossa mietitkin. Maratoni on kuitenkin niin paljon pidempi kuin puolikas. Tsemppiä viikonloppuun!!!

    VastaaPoista