tiistai 4. elokuuta 2015

VETOTREENIT

Tänään oli vuorossa jälleen vetoja. Hieman epäillen lähdin lenkille, koska pohkeet oli edellisenä iltana menneet aika tukkoon. Pitkät lenkit harvoin kipeyttävät pohkeita, joten tukkoisuus saattoi johtua siitä, että maanantaina seisoin töissä korollisilla kengillä aiempaa enemmän. Loman päätyttyä päätin yrittää taas seistä töissä enemmän, mutta pitänee myös hieman kiinnittää huomiota siihen, millä kengillä siellä seisoo. 

Väsyneistä jaloista huolimatta vedot sujuivat kuitenkin yllättävän hyvin ja tavoitevauhdit oli tällä kertaa helppo saavuttaa. Kuusi kilsan vetoa oli tavoitteena juosta noin puolimaratonin kisavauhdilla eli pyrin pitämään vauhdin lähellä 4:35/km. Jotenkin ne jalat vain kuljettivat, vaikka niissä ei paras tuntemus tänään ollutkaan. Välillä tuntui jopa siltä, että olisi vain hölkällä ja vähän piti jarrutellakin, kun vauhti pyrki nousemaan. Vetojen vauhdit oli 4:30-4:36/km. 



Kilsan vedoista siirryin puolen kilsan vetoihin, jotka oli tavoitteena juosta maksimikestävyysvauhdilla 4-4:20/km. Vetojen aikana en juuri kytännyt vauhtia, mutta hengityksestä huomasin, että vauhti on aiempaa kovempaa ja uskoin sen asettuvan suurin piirtein tuohon tavoitevauhtiin. Muutamat edelliset puolen kilsan vedot on ollut tavoitteena juosta kahteen minuuttiin, joten nyt vetoihin pystyi lähtemään hieman rennommin, kun tavoitevauhti ei ollut ihan niin kova. Lopulta vedot menivät vauhdeilla 4:06/3:59/4:05/3:56/km. Vedoista ensimmäinen tuntui raskaimmalta, mutta loput sujuivat sitten vähän paremmin. Toki tuohon vauhtiin joutuu ihan reippaasti juoksemaan, mutta liian pahalta vedot eivät tuntuneet ja hengitys tasaantui aina aika pian vedon jälkeen.

Treeni meni odotuksiin ja olotilaan nähden yllättävän hyvin. Vetojen välissä palauttelin taas kahden minuutin ajan ja se tuntui tälläkin kertaa riittävältä. Koko treenille tuli mittaa 14,7 km, kun kahden minuutin palauttelut tein kävellen ja verkkailin treenin alkuun ja loppuun yhteensä 4,4 kilsaa. 

2 kommenttia:

  1. Hei,

    Osaatko sanoa miksi vedit nämä tonnin vedot juuri puolimaratonin vauhdilla etkä kympin kisavauhdilla? Liittyikö vauhtivalinta siihen, että sen jälkeen tulivat vielä nuo lyhyemmät, mutta vauhdikkaammat puolen kilsan vedot?

    Itse treenailen niin kympille, puolikkaalle kuin maratonille ja ohjelmaani kuuluu samansuuntainen vetotreeni. Tosin itse vedän 8 x 1 km noin kympin kisavauhdilla, mikä tarkoittaa noin 4.20/km vetoja. Olivat kyllä viime kerralla suht raskaita vetää, kun en ollut vähään aikaan juossut vetoja. Mietin siinä ja nyt hyvää blogiasi lukiessa, että pitäisikö vauhtia vähän himmata, jotta sujuisivat rennommin. Toisaalta monessa kohdin noita vetoja on neuvottu vetämään juuri kympin kisavauhdilla. Kun tasavauhtiset vauhtikestävyyslenkit tulee vedettyä vähän puolimaratonin kisavauhtia hiljempaa, on mun mielestä lyhyemmissä vedoissa hyvä vetää puolestaan vähän puolimaratonia kovempaa.

    Jos kuitenkin sulle joku viisaampi on kertonut jotain hyviä perusteluita ton vauhdin määrittelyn suhteen, kuulisin niistä mieluusti.

    Terv,

    SR

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips!
      Vedot teen yleensäkin niin, että ensimmäiset vedot rauhallisemmmin ja lopussa alkua kovempaa. Minulle tuo noin neljän minuutin kilsavauhti on aika kovaa, joten luulen, että jos vetäisin ensin usemman kilsan vedon jo kunnolla alle 4:30/km vauhdilla, niin loppua kohden en ehkä pystyisi enää kiristämään vauhtia. Hyvä mittari minusta on se, että jos viimeisille vedoille ei pysty enää kasvattamaan vauhtia, niin silloin alussa on menty liian kovaa. Ehkä kympille ja puolikkaalle treenatessa vois tehdä kovempia vetoja, mutta näin maratonille uskon riittävän hieman rauhallisemmatkin.
      Ehkä tuo 4:20/km vauhti on kuitenkin sulle hyvää, jos vauhti ei hyytynyt loppua kohden, vaikka reippaalta tuntuikin.

      Hyviä treenejä :)

      Poista