keskiviikko 2. syyskuuta 2015

ELOKUUN TREENIT

Elokuussa treenit olivat edelleen maratonille valmistavia ja painottuivat selkeästi peruskestävyyteen. Ensimmäisellä viikolla juoksu ei oikein kulkenut, jalat olivat jumissa ja treeniä oli vähennettävä. Toisella viikolla lisäsin edelleen lepopäiviä ja vaikka juoksu ei oikein kulkenutkaan osallistuin viikonloppuna Länsiranta-Hölökkään. Kisa meni lopulta odotuksia paremmin ja sen jälkeen olikin taas toiveikas olo, että kyllä ne jalat kohta taas toimivat. Kisassa muistan ajatelleeni, että onneksi seuraava kisa on maraton, niin ei tarvitse yrittää juosta näin kovaa :)


Kolmannella viikolla kävin hieronnassa ja aloitin viikon kevyesti. Loppuviikkoa kohden juoksu alkoi taas sujumaan paremmin ja siitä lähtien olenkin pystynyt treenaamaan taas ihan normaalisti. Viikon päätteeksi juoksin viimeisen pitkän lenkin ennen maratonia.

Viimeisellä viikolla juoksin viisi peruskestävyyslenkkiä ja suurin osa lenkeistä sujui ihan kivasti. Maratoniin oli enää viikko, joten kisasuunnitelmat alkoivat jo pyöriä mielessä.

Juoksun lisäksi kuukausi on sisältänyt lyhkäsiä,  lenkkien jälkeen tehtyjä lihaskuntotreenejä. Lisäksi tapana on venytellä ja/tai rullailla lähes päivittäin ja koiran kanssa tulee ulkoiltua aina useamman kerran viikossa.


Juoksun sujumisen suhteen takana on melko vaihteleva kuukausi, välillä kulki hyvin ja välillä taas ei yhtään. Opiksi menneestä kuukaudesta voisin ottaa sen, että välillä olisi hyvä pitää hieman helpompia treeniviikkoja. Kun välillä palauttelisi kunnolla, saattaisi välttyä pakkolevolta, tukkoisilta jaloilta ja siltä fiilikseltä, kun juoksu ei vain kulje.

Positiivista viime kuussa oli se, että aiemmin keväällä/kesällä vaivanneet penikat eivät oireilleet ollenkaan. Edelleen juoksen suurimman osan lenkeistä asfaltilla, mutta ehkä jalkoja on säästänyt se, että välillä on tullut poikettua myös metsään. Treeni on ollut hyvin peruskestävyysvoittoista, ehkä myös se on säästänut jalkoja, kun kovat vauhtikestävyystreenit ovat jääneet paljon vähemmälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti