keskiviikko 30. syyskuuta 2015

SURKEA TREENI

Usein täällä tulee kirjoitettua enemmän vain hyvistä treeneistä ja hehkutettua sitä, miten hyvin jokin treeni on mennyt. Vähemmälle ovat jääneet jutut huonoista treeneistä, lähinnä ne on tullut mainittua vain treeniviikkokatsauksissa. Totuus on kuitenkin se, että niitä huonojakin treenejä on ja sellainen osui kohdalle tänään.

Sunnuntaina edessä on siis puolimaraton, joten tällä viikolla on tarkoitus tehdä vain kevyitä lenkkejä ja pari lyhyttä vauhtikestävyystreeniä. Tänään ohjelmassa oli puolentunnin vauhtikestävyystreeni ja otsikon mukaisesti surkeasti meni. Ennen lenkkiä oli jo vähän sellainen fiilis, että nyt ei oikein juoksuta, harvemmin jätän kuitenkaan lähtemättä, koska tehty treeni on usein parempi kuin tekemätön. Ajattelin myös, että puolituntia on niin lyhyt aika, että sen nyt juoksee vaikka takaperin. Liekkö ensimmäinen virhe oli se, että jätin normaalin hölkkä alkuverkan tekemättä ja korvasin sen noin 20 minuutin kävelyllä koiran kanssa. Kävelyn jälkeen jätin koiran kotiin ja lähdin juoksemaan vk-osuutta saman tien. Ehkä kroppa ei lämmennyt tarpeeksi ennen reippaampaa osuutta ja se teki juoksusta vaikeampaa. Jatkossa pitääkin palata taas siihen, että ennen vk-treenejä lämmittelee kropan kevyesti juosten.

Nautinnollista juoksu ei ollut missään vaiheessa. Alussa oli muutama kiva ylämäki, joten ehkä ne veivät voimat tänään. Jalat kyllä olisivat jaksaneet, mutta juoksu tuntui keuhkoissa ja tuntuma vain paheni juoksun edetessä. Usein hehkuttelen sitä, miten vk-treenit ovat suosikkejani, mutta nyt ymmärrän paremmin teitäkin, jotka ette niistä niin pidä :) Tuskin minäkään jaksaisin näitä treenejä painaa, jos ne yleensä tuntuisivat samalta kuin tänään. Lenkin surkeutta lisäsi se, että viime viikkoina vaivannut jalka tuntui sekin taas hieman ikävältä. Lopulta lyhensinkin treenin puolesta tunnista viiteen kilsaa, kun jalka tuntui koko ajan huonommalta. Viiden kilsan keskivauhti oli 4:39/km, loppuun kävelin/hölkkäsin kymmenisen minuuttia.

No, näitä huonojakin treenejä kai pitää välillä olla, jotta jaksaa iloita sitten niistä hyvistäkin. Tänä vuonna olen samassa tilanteessa kuin viime vuonna eli maratonin ja puolikkaan välissä on vain neljä viikkoa. Blogista on se hyvä puoli, että pystyy tsekkaamaan, miten viime vuonna sujui tähän aikaan. Lohduttavaa on, että surkean treenin olen tehnyt näihin aikoihin viime vuonnakin, joten mahdollisuuksia tässä on vielä nousta ja saada juoksu kulkemaan kisaan mennessä :)

Tänään vain alkuverkka oli kiva..

2 kommenttia:

  1. Heippa! Löysin blogisi instagramin kautta! Tai iineskoira sen löysi ;) Olen itsekkin entinen koripalloilija (10 vuotta tuli pelattua) ja sittemmin enemmän tai vähemmän töiden uuvuttaman olen koittanut harrastaa juoksua. Elämänmuutoksien innoittamana olen taas aloittanut juoksun uudestaan ja totisemmin kuin aiemmin. Blogisi on inspiroiva, jään innolla seuraamaan sinun treenejä. Ja jään myös ihmettelemään, minkälaiseksi tuleva talvi kehittyy ja mitenkä treenaaminen onnistuu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips! Kiva, että löysit blogiini ja hienoa, jos saat täältä jotain inspistä omiin treeneihin :)

      Sinulla on kyllä hienoja kuvia instassa!

      Tsemppiä syksyn treeneihin.

      Poista