tiistai 8. syyskuuta 2015

TANKKAUS MARATONILLE JA MARATONILLA

Maratonille on hyvä aina hieman tankata, jotta energiavarastot olisivat täynnä kisaa varten. Viime vuonna ensimmäiselle maratonille valmistautuessa testasin kolmen päivän hiilaritankkausta, jolloin nautin hiilareita noin 8-10g/painokg/vrk. Tuo toimi hyvin, joten tällä kertaa päätin toimia samalla tavalla. Tuo hiilarimäärä on melkoinen ja vahingossa en sitä ainakaan itse saa täyteen. Viime vuodesta poiketen, yritin tällä kertaa ottaa suuremman osan hiilareista nestemäisessä muodossa ja tämä auttoikin siihen, että olo ei ollut nyt niin tukala ja turvonnut. Hiilarimäärät laskin suurin piirtein ja ihan noihin tavoite määrin en ehkä päässyt.

Kisat juostiin lauantaina ja tankkauksen hoidin ti-to. Tuona aikana ruoka koostui pääosin pastasta, riisistä, puurosta hillolla, leivästä, jogurtista, mehukeitoista ja banaaneista. Lisäksi sekoitin mehuun maltoa, josta saa hiilarit aika helposti. Nestettä nautin ainakin kolme litraa päivässä.

Ensimmäinen tankkauspäivä meni ihan hyvin, mutta toisena päivänä vatsa meni aika kipeäksi. Luulen, että se on tuo malto, josta vatsa ei niin tykkää, joten sen määrää oli pakko hieman vähentää. Kolmas päivä sujui jo onneksi paremmin ja perjantaina palasinkin sitten jo ihan normaaliin ruokavalioon.


Itse kisassa jatkoin myös samalla tankkaussuunnitelmalla kuin viime vuonna. Kisan aikana otin neljä geeliä, joista ensimmäisen yhdeksän kilsan kohdalla ja seuraavat noin yhdeksän kilsan välein. Geelien kanssa join vettä ja muilla pisteillä urheilujuomaa. Juoma on usein tarjolla pienistä mukeista ja niistä on aina hieman vaikeaa saada kunnolla juoduksi, ainakin kun ei malta pysähtyä, joten tällä kertaa otin alkumatkalle mukaan juomavyön. Sen heitin pois noin 17 kilsan kohdalla ja sain vaihdossa tilalle juomapullon. Loppumatkalla sain vielä muutamalla pisteellä oman pullon, mutta muuten hyödynsin kaikki juomapisteet. Onneksi tällä kertaa osalla juomapisteistä juoma oli tarjolla isommista mukeista ja niistä saikin paremmin juoduksi.


Lopussa energiat hieman loppui, joten ehkä olisi pitänyt vetää vielä se yksi ylimääräinen mukana olleista geeleistä tai ottaa jotain muuta mitä pisteillä oli tarjolla. Jostain syystä tuo ei kuitenkaan siinä kisan aikana käynyt mielessä. Viime vuonna olin laskenut tarkemmin myös kisan aikana käytetyn energian ja silloin en väsähtänyt näin pahasti. Nyt toimin kisassa melkein samalla tavalla, mutta osittain käytössä oli pienemmät geelipussit. Jos en väärin muista, saattoi viime vuonna kisassa myös olla yksi juomapiste enemmän.

Olennaisinta tankkauksessa on se, että ainakin kisassa käyttää vain niitä tuotteita, mitkä on testannut etukäteen. Monen vatsalle eivät geelit ja urheilujuomat sovi, joten kisassakaan ei niiden toimivuutta kannata lähteä testaamaan. Kuopio maratonilla tarjottiin High5:n EnergySource 2:1 -urheilujuomaa ja sitä voin suositella muillekin. Ainakin minulla se on aina toiminut ja vatsa ei ole reagoinut siihen millään tavalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti