keskiviikko 16. syyskuuta 2015

TREENIT JATKUVAT KOHTI SEURAAVAA KISAA

Huh, tämän päivän treeni kävi aika paljon voimille. Vuorossa oli ensimmäinen vauhtikestävyystreeni maratonin jälkeen ja tarkoitus oli kokeilla joko alle 4:30/km vauhti onnistuisi. Aluksi vauhti pysyi tavoitteessa, mutta vähän alle viiden kilsan kohdalla keksivauhti näytti jo 4:30/km. Tarkoitus oli tehdä hieman pidempi ja kovempi treeni, mutta sen verran tämäkin vauhti vielä hapotti, että lyhensin vauhtikestävyyden puoleen tuntiin. Lopulta tuon 30 minuutin keskivauhti oli 4:33/km ja kilsoja kertyi 6,6 km. Lisäksi alku- ja loppuverkasta kertyi yhteensä 4 kilsaa. Vaikka jalat ovat palautuneet maratonista aika hyvin, käy juoksu vielä tavallista enemmän voimille. Tästä kertonee sekin, että tämän treenin maksimisyke oli 194! Onneksi syke ei kuitenkaan tasaisella noussut noin korkealle, vaan vasta tuossa viimeiselle kilsalle osuneessa ylämäessä, jossa joutui jo puuskuttamaan aika reippaasti.


Viime vuonna juoksin maratonin syyskuun alussa ja puolimaratonin siitä neljän viikon päästä. Samanlainen on suunnitelma tänäkin vuonna. Muistan viime vuodesta, että kisojen välinen kuukausi tuntui aika rankalta. Juoksu ei maratonin jälkeen kulkenut normaaliin tapaan ja kisan lähestyessä jalkojen kunto epäilytti. Lopulta puolikas meni kuitenkin hyvin ja sain jopa tehtyä silloisen ennätyksen. Nyt yritän luottaa tuohon viime vuoden kokemukseen, enkä jaksa vielä välittää siitä, ettei juoksu kulje niin kuin aiemmin. Palautuminen ottaa aikansa ja kun vielä yrittää samalla valmistautua seuraavaan kisaan, voi mennä hetki ennen kuin juoksu tuntuu taas helpolta.

Treenit jatkuvat nyt siis kohti puolimaratonia Pieksämäellä 4.10. Voi olla, että joudun vielä hieman keventelemään treenejä, mutta eiköhän juoksu kisan lähestyessä kulje taas paremmin kuin nyt.

2 kommenttia:

  1. Kovat suunnitelmat :) Oma palautuminen maratonilta tuntuu kestävän aina niin kauan et mulle toi kuulostaa hurjalta! Aika kovan treenin oot pystynyt tosin nyt jo vetämään (tahti tuntuu itelleni aivan käsittämättömältä), joten en yhtään epäile, ettet olisi kovassa juoksukunnossa jo parin viikon päästä. Tsemppiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä ja hui, kisa tosiaan on jo kahden viikon päästä!! Nyt tuntuu, että se on ihan liian pian, mutta jospa sitä kävisi niin kuin viimeksi eli palautuisi kuitenkin kisapäivään mennessä. Tänään testailen taas kuinka reippaampi vauhti sujuu.

      Poista