sunnuntai 20. syyskuuta 2015

TREENIT MARATONIN JÄLKEEN

Edeltävä viikko meni vielä maratonista palautellessa, mutta tällä viikolla palasin jo kunnolla treenien pariin. Maanantaina aloitin hieman tunnustelemalla, kuinka juoksu sujuu. Kymmenen kilsan pk-lenkki meni ihan ok, mutta kyllähän se vielä selvästi normaalia raskaammalta tuntui. Tiistaina olikin hyvä jatkaa viikkoa vielä lepopäivällä.

Keskiviikkona juoksin ensimmäisen kovan treenin maratonin jälkeen ja siitä kirjoitinkin enemmän jo täällä. Aika kovalta tuo treeni tuntui, joten torstaina oli paikallaan tehdä vain kevyt treeni. Juostiin koiran kanssa lähi metsän poluilla noin 40 minuuttia. Koira paineli metsässä niin innoissaan, että pitää yrittää lisätä yhteisiä polkujuoksulenkkejä syksyn edetessä. 

Perjantaina olisi ollut ohjelmassa noin tunnin pk-lenkki, mutta tällä kertaa pidin treenin sijaan lepopäivän. Koko alkuviikon olin ollut aika väsynyt, töiden jälkeen olisi lähinnä tehnyt mieli vain nukkua. Odotin, että maratonin jälkeiselle viikolla olisi ollut tällainen fiilis, mutta väsymys iskikin nyt viikon viiveellä. Perjantaina myös jalat tuntuivat väsyneiltä, joten lepo oli niidenkin puolesta paikallaan. 

Lepopäivän jälkeen olikin lauantai aamuna hyvä fiilis lähteä tekemään viikon toista kovaa treeniä. Kilsan alkuverkan jälkeen juoksin ensin 30 minuuttia vauhtikestävyyttä. Alussa vauhti tuntui ihan hyvältä, mutta pian jo siltä, ettei tästä ainakaan helppoa treeniä tule. Puolen tunnin keskivauhti oli 4:39/km, mutta tuntuma vauhtia kovempi. Maraton ei enää tunnu jaloissa, mutta syke nousee helpommin ja hengittäminen tuntuu sen vuoksi kovemmissa vauhdeissa ajoittain melkoiselta puuskuttamiselta. Kiitettävästi puuskutin tuon puolen tunnin jälkeenkin ja hieman hirvitti, kun edessä oli vielä kuusi puolenkilsan maksimikestävyysvetoa! Ensimmäinen oli vedoista pahin; tuntui etten varmaan koskaan ole tehny näin kovaa treeniä! Seuraavat kolme eivät onneksi tuntuneet enää niin hirveiltä, vaikka fiilis olikin, että kunto loppuu kesken. Neljän ensimmäisen vedon vauhdit olivat 4:06/4:01/4:09/4:05/km. Etukäteen arvelin, että voisi vielä olla ylivoimaista pitää vauhti alle 4:20/km, joten siihen nähden menikin yllättävän hyvin. Niin kovalta vedot kuitenkin tuntuivat, että melkein jätin ne kuuden sijaan neljään. Vauhtia oli kuitenkin hieman varaa laskea, joten päätin juosta ne kaksi viimeistäkin. Kahdelle viimeiselle hiljensin siis hieman ja vauhdit olivat 4:16 ja 4:13/km. Loppuun vielä kevyttä hölkkää kilsa ja treenin päätyttyä oikein kiva fiilis :) Selvästi maraton vielä vaikuttaa, kesällä tuli tehtyä vastaavia treenejä ja ei ne hieman paremmillakaan vauhdeilla näin kovilta tuntuneet.



Tänään juoksin tuttuun tapaan viikon päätteeksi hieman pidemmän lenkin. Maratonista kipeytynyt jalkaterä/pohja ei ollut vaivannut viikon muilla lenkeillä enää lainkaan, mutta tänään se meni lenkin lopulla todella kipeäksi. Kävelykin siinä nyt hieman tuntuu, joten huomenna lepoa ja sen jälkeen tunnustelua voiko jo juosta vai ei. Toivottavasti tämä on vain sitä, ettei jalka ole vielä palautunut maratonin aiheuttamasta rasituksesta, eikä mitään sen kummempaa.

Ma: PK 53 min, 10,2 km, 5:14/km, KS 169
Ti: Lepo
Ke: VK 30 min, 6,6 km, 4:33/km, KS 186 + verkat 4 km
To: Pk palauttava polkujuoksu 41 min
Pe: Lepo
La: VK 30 min, 6,5 km, 4:39/km, KS 184 + MK 6x500m, 4:01-4:16/km + verkat 2 km
Su: PK pitkä 90 min, 16,5 km, 5:27/km, KS 160

2 kommenttia:

  1. Ihan mielenkiinnosta - missäpäin juoksentelet noita vetoja? Meillä kun näitä mäkisiä maastoja riittää.. Valikoitko tasaisempaa vaiko vain seuraavat 500metriä:)

    VastaaPoista
  2. Muutaman hyvän tasaisen pätkän olen löytänyt ja niitä hyödynnän usein vedoissa. Nuo viime viikon vedot tein siinä Vuorilammelle menevällä hiekkatiellä, siis siinä mikä lähtee siitä Maxi makasiinin lähettyviltä. Hieman siinä joutuu isompia kiviä ja kuoppia väistelemään, mutta ympäristö on kiva, toisella puolella vesi ja toisella metsä :)

    VastaaPoista