tiistai 22. syyskuuta 2015

VETOJA 10X1000M

Ai että, tänään oli huippu treeni :) Ohjelmassa oli kilsan vetoja niin, että neljällä ensimmäisellä tavoitevauhti oli 4:30-4:45/km, seuraavalla viidellä 4:20-4:30/km ja viimeisellä alle 4:20/km. Juoksu kulki yllättävän hyvin ja tavoitevauhteihin oli jopa yllättävän helppo päästä. Viime viikolla juoksu oli vielä tavallista raskaampaa, joten nyt yllätyin, miten hyvin juoksu kulki. Neljä ensimmäistä ei oikeastaan edes vielä tuntuneet vedoilta ja kilsat tuntuivat tulevan aina aika nopeasti täyteen. Keskivauhdit olivat 4:33/4:33/4:30/4:34/km. Vetojen välissä palauttelin minuutin verran.

Loput vedot oli tavoitteena juosta alle 4:30/km, joten odotin, että kyllä tässä vielä koville joutuu. Juoksu kulki kuitenkin edelleen hyvin vaivattomasti ja välillä piti jopa hiljennellä ettei vauhti nousisi liikaa. Palautusaika pidentyi kahteen minuuttiin ja se tuntui hyvin riittävältä, hengitys tasaantui kunnolla ja sykekin laski reippaasti. Nämä on näitä minun suosikkitreenejä; kun saa juosta reippaammin ja kun juoksu vielä kulkee :) Näiden viiden vedon keskivauhdit olivat 4:23/4:25/4:22/4:25/4:24/km.


Viimeiseen vetoon lähdin hyvillä mielin, koska edelliset olivat jo sujuneet niin hyvin. Veto tuntui aiempia selvästi vauhdikkaammalta ja hengitys oli raskaampaa, mutta täysiä ei kuitenkaan tarvinnut vetää päästäkseen alle tuon 4:20/km. Vedon jälkeen olo oli aika hyvä ja tuntemus koko treenistä aivan erilainen kuin lauantain vetotreenissä. Viimeisen kilsan keskivauhti oli 4:07/km. 

Treenistä jäi kyllä hyvä fiilis :) Juoksu tuntui paljon paremmalta kuin vielä viime viikolla ja voimia tuntui olevan paljon enemmän. Sykkeetkin pysyivät jo paremmin aisoissa. Huippua oli tietenkin myös se, että ylipäänsä pystyin juoksemaan. Sunnuntaina kipeytynyt jalka ei onneksi vaivannut, vaikka sitä hieman juostessa varoinkin. Jotain jalassa edelleen tuntuu, mutta onneksi ei kuitenkaan kipua. Tästä on nyt hyvä jatkaa, pitää vaan toivoa, että tämä sama juoksufiilis vielä jatkuu. 

4 kommenttia:

  1. Huh huh! Vetotreenit ei ole omia suosikkeja, erityisen hankalia on lyhyet palautukset, ja se kellon kyttääminen... Mutta hyvät on sulla kyllä vauhdit! Oliko nuo kaikki vauhtikestävyysalueella?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sillon kun kulkee, on vetotreenit musta parasta juoksutreeniä :)
      Viimenen veto oli maksimikestävyyttä, muut vk:ta.

      Poista
  2. Niin hurjia vauhteja sulla taas että päätä huimaa! Kannattais varmaan käydä testaamassa taas cooperia, vois mennä helposti se 3000 m rikki ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yllättävän hyvin treeni kyllä kulki :)
      Cooper kävikin mielessä tuossa viimeisessä vedossa. Ihmettelin vaan, että miten sitä on jaksanut vielä kovempaa juosta kilsan sijaan 12 minuuttia!! Mut kaipa se on sama testeissä niin kuin kisoissakin eli et saa itsestään vähän enemmän irti.

      Poista