tiistai 6. lokakuuta 2015

SYYSKUUN TREENIT JA HIEMAN MIETTEITÄ LOPPUVUODESTA

Syksy on edennyt jo niin pitkälle, että eletään lokakuuta, joten tässä pieni katsaus syyskuun treeneihin. Kesän treenit tähtäsivät Kuopio maratonille, joka juostiin 4.9. Syyskuu ensimmäinen viikko meni siis odotellessa kisaa ja lauantaina sitten juoksin toisen maratonini vuosi ensimmäisen jälkeen. Lisää kisasta voit lukea täältä.


Syyskuun toinen viikko meni kisasta palautellessa. Eniten maratonista kipeytyivät etureidet, mutta muuten selvisin melko vähällä. Jalat alkoivat palautumaan yllättävän nopeasti eikä viikon puolivälissä ollut enää lihaskipuja. Toki torstain hieronnassa tuntui, että jotain on tullut tehtyä, mutta kävelylenkeillä jalat tuntuivat jo ihan normaaleilta. Juostessa reisissä tuntui vielä hieman epämukavalta, joten kunnon treenejä en tuolla viikolla vielä tehnyt. Muistan ihmetelleeni, miten olo oli niin pirteä, kun olin odottanut, että maratonin jälkeen se olisi jotain ihan muuta.

Kolmannella viikolla aloitin jo kunnon treenit, koska puolimaraton odotti lokakuun alussa. Juoksin viisi lenkkiä, mutta hieman jouduin keventelemään treenejä, koska juoksu tuntui vielä tavallista raskaammalta ja sykekin nousi lenkeillä herkästi. Jos puolikas ei olisi ollut suunnitelmissa, olisin treenannut kevyemmin ja levännyt enemmän.


Neljännellä viikolla juoksu sujui ja tuntui jo paljon paremmalta kuin edellisellä viikolla. Syke ei noussut enää niin herkästi ja kovemmissa treeneissä pääsin taas hyviin vauhteihin. Viikkoon mahtui monta hyvää treeniä :)

Viimeinen viikko oli puolestaan taas edeltäjäänsä paljon huonompi. Juoksu oli raskasta eikä jalka oikein noussut. Maratonista kipeytynyt jalkateräkin kipeytyi taas, joten lähestyvän puolikkaan vuoksi jätin loppuviikolta pari juoksutreeniä välistä. Toivoin, että lepopäivät auttaisivat ja viikonlopun puolikkaalla kulkisi, mutta eihän se sitten ihan niin mennytkään. Lisää Pieksämäen puolikkaasta voit lukea täältä.


Syyskuussa treenit sujuivat siis hyvin vaihtelevasti, mikä oli maratonin jälkeen odotettavissakin. Kokonaisuudessaan kuukausi oli kuitenkin viime vuotta helpompi. Vaikka juoksu välillä vaikeaa olikin, tuntui tämä neljän viikon jakso viime vuonna paljon rankemmalta.

Koska kisojen välissä oli vain tuo neljä viikkoa, jätin nopeamman palautumisen toivossa kaiken lihaskuntotreenin syyskuun ajaksi pois ohjelmasta. Nyt, kun kisat on ehkä tältä vuodelta kisattu, olisi syytä taas kiinnittää lihaskuntoonkin enemmän huomiota. Tämän viikon treenailen vielä kevyesti, mutta sen jälkeen olisi tarkoitus treenailla lihaskuntoakin taas viikoittain. Mitään salijäsenyyttä en ole hankkimassa, mutta onneksi perusliikkeitä pystyy tekemään hyvin kotonakin. Toki salillakin aion välillä vierailla. Pikkuhiljaa syksyn edetessä olisi tarkoitus myös pelailla korista kerran viikossa. Parina viime vuonna on ollut aikomus vähentää juoksua talven ajaksi, mutta leutojen kelien vuoksi en ole malttanutkaan. Nyt aikomus olisi taas kova ja koriksella sekä lihaskuntotreenillä on tarkoitus korvata 1-2 juoksutreeniä/vko.

Koko vuosi tähän saakka on tullut treenattua johonkin kisaan tähdäten ja ohjelmaa noudattaen. Vaikka tuo tunnollisena ja tavoitteellisena treenaajana minulle sopiikin, niin nyt on hyvä fiilis ottaa hetken treenienkin suhteen vähän rennommin ja esim. juoksennella ihan fiiliksen mukaan. Ohjelmaa noudattaessa ei ole paljon tarvinnut rasittaa omaa päätä sillä, mitä tekisi, joten nyt tuntuu vähän oudoltakin jatkaa treenejä ilman ohjelmaa. Kisoja ei ole kuitenkaan vielä tähtäimessä, joten ohjelmaton jakso sopii tähän saumaan hyvin. Kunhan tässä vielä palauttelen hieman puolikkaan jäljiltä, niin eiköhän sitä sitten löydy jokin kiva uusi rytmi treenien suhteen :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti