keskiviikko 18. marraskuuta 2015

MIETTEITÄ KISAKAUDEN JÄLKEISISTÄ TREENEISTÄ

Kauden viimeisen kisan juoksin noin puolitoista kuukautta sitten. Ennen kisaa odotin jo kevyempää, ohjelmatonta treenijaksoa, mutta fiilis on kuitenkin ollut välillä hieman ristiriitainen. Ensin tuntui jotenkin tyhjältä liikkua ilman tavoitetta, tuntui kuin jotain puuttuisi. Vaikka liikkuminen  itsessään kivaa onkin, niin olen huomannut, että haasteet ja tavoitteet antavat omaan liikkumiseen selvästi lisää potkua. On kiva, kun on jotain mihin tähdätä ja sitten testata miten tavoitteessaan onnistuu. Kisakauden jälkeen oli kuitenkin jo tarvetta kevyemmälle jaksolle ja onneksi olen nyt jo tottunut tähän ohjelmattomaan jaksoon. On varmasti ollut vaan hyvä välillä tehdä ihan sitä mitä huvittaa tai olla tekemättä. Toki olen jo nyt huomannut, että kovempien juoksutreenien vähennyttyä, on juoksukuntokin hieman laskenut, mutta jospa puolestaan lihaskunto olisi salitreenien ansiosta hieman parantunut. Välillä pitää muistutella itseään, että kevään kisoja varten ehtii hyvin kuntoon, vaikka kunnon juoksutreenit aloittaisikin vasta vuoden vaihteen jälkeen. Nyt, kun on aikaa, yritän nauttia muistakin lajeista ja hieman säästää jalkoja kevään treenejä varten.


Viimeisen kisan jälkeen on siis ollut tavoitteena tehdä jotain muutakin kuin juosta. Joten kuten olen tässä onnistunutkin, mutta edelleen tuntuu välillä vaikealta jättää juoksua vähemmälle ja antaa tilaa esim. lihaskuntotreenille. Kun on tottunut juoksemaan viidesti viikossa, tuntuu esim. kolme lenkkiä viikossa tosi vähältä. Kisoihin tähdätessä treenini ovat lähes pelkästään juoksua, joten nyt tekisi varmasti kropalle ja mielelle hyvää tehdä vähän muutakin. Loppuvuonna on siis edelleen tavoitteena juosta vähemmän ja tehdä lihaskuntotreeniä enemmän. Lisäksi ohjelmassa on ainakin korista ja kehonhuoltoonkin olisi hyvä panostaa. Tällä viikolla onkin juoksun ja lihaskuntotreenien lisäksi tavoitteena testata muutamaa kehonhuoltotuntia. 

2 kommenttia:

  1. Voin niin allekirjoittaa tuon! Kolme lenkkiä tuntuu vähältä (tällä hetkellä se tuntuu itselleni kylläkin sattuneesta syystä paljolta :D), mutta on fiksua treenata vähän muutakin kisakauden jälkeen. Juoksukin maistuu keväällä sitten paremmalta. Konkreettinen tavoite sinänsä motivoi treenaamaan, mutta on hyvä varmasti välillä treenata ihan vaan liikkumisen ilosta. Pysyy suhde juoksuunkin jotenkin terveempänä kun pystyy nauttimaan siitä ilman tavoitteita :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Välillä sitä pitää juoksua ainoana oikeana urheiluna ja siksi on vaikeaa antaa tilaa muulle. Mutta eihän se tietenkään näin ole. Eilenkin olin keskiviikon salitreenistä vielä niin tukossa, että oli pakko pitää lepopäivä :) Nyt tosiaankin on hyvä sauma tehdä muutakin kuin juosta, joten pitää yrittää tehdäkin niin.
      Hyvä, että sinun juttu selvisi, pian pääset varmasti taas nauttimaan liikkumisesta entiseen tapaan :) Kivaa viiikonloppua!

      Poista