maanantai 23. marraskuuta 2015

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 47/2015

Viime viikolla aloitin treenit tiistaina ja vuorossa oli talven ensimmäinen hallitreeni. Keli ei ollut kovin houkutteleva, joten sisätreenit alkoivat sopivaan aikaan. Hallilla juostaan aina vauhtikestävyystreeni ja sitä oli luvassa siis tälläkin kertaa. Edellisestä kovemmasta treenistä oli jo aikaa, joten kiva oli päästä testaamaan löytyykö sitä vauhtia enää yhtään. Juoksu oli aika sellaista perustekemistä, kulki ihan ok, ei ollut liian rankkaa, mutta ei ihan helppoakaan. Noin 40 minuuttiin matkaa kertyi 8,7 km keskivauhdilla 4:43/km. Käytössä oli vanha mittari, jota en ole käyttänyt yli puoleen vuoteen, joten ihan varma en kyllä ole näyttikö se oikeita lukemia. Vauhti saattoi olla tuosta hieman hitaampaakin. Loppuverryttelyksi hölkkäilin kilsan verran, alkuverryttely jäi puolestaan tekemättä, kun tuli vähän kiirus. Talvella vk-treenit ovat hieman haastavia juosta ulkona, joten onneksi näitä pääsee jatkossa taas juoksemaan kerran viikossa hallilla.

Keskiviikkona tein kivan hieman reilun tunnin salitreenin. Testailin joitain uusia liikkeitä ja se tuntui kropassa parin päivän ajan.

Torstaina oli luvassa jotain erilaista, nimittäin joogatunti. Ennen joogaa kävin juoksemassa koiran kanssa metsässä reilut neljä kilsaa. Koiraa kiinnosti tällä kertaa enemmän hajut kuin juoksu, joten kovin jouhevasti meidän lenkki ei edennyt. Joogassa olen käynyt vain kerran aiemmin ja en silloin siitä kovinkaan paljon innostunut. Nyt LadyLinen kampanja kahden viikon treeneistä osui hyvään saumaan ja niinpä päätin antaa joogallekin toisen mahdollisuuden. Ehkä jooga vaatisi yksittäisten tuntien sijaan jonkin kurssin, että siihen pääsisi kunnolla sisään tai sitten se ei vain ole minun juttu. En nimittäin edelleenkään siitä oikein syttynyt.


Perjantaille olin hieman ajatellut lenkkiä, mutta etenkin takareidet olivat keskiviikon salitreenistä vielä niin tukossa, että parasta oli pitää lepopäivä. 


Viikonloppuna Kuopiossa päästin jo kunnolla talvijuoksun pariin. Lauantain lenkki onnistui vielä hyvin eikä lumesta ollut haittaa. Yöllä lunta tuli kuitenkin lisää ja sunnuntaina juoksu oli jo vähän haastavampaa. Etenkin alamäissä piti jäisillä teillä sipsutella varovasti ja auraamattomilla pätkillä jalka lipsui joka askeleella ja tuntui ettei pääse eteenpäin. Fiilis oli, että APUA, tätäkö se talvijuoksu olikin. No, tästäkin selvitään, kunhan saisin aikaiseksi hommata uudet nastakengät. Viime talvena käytin nastoja melko paljon ja juoksu oli heti rennompaa ja mukavampaa. Lenkin päälle tein vielä lyhkäsen lihaskuntotreenin. Illalla oli tarkoitus mennä venyttelytunnille, mutta treenin jälkeen iski väsymys enkä jaksanutkaan enää lähteä. Tällä viikolla pyrin edelleen testaamaan joitain LadyLinen tunteja, jospa sieltä saisi joitain vinkkejä omaan liikkumiseen ja /tai kehonhuoltoon.

Ma: Lepo
Ti: Halli VK 41 min, 8,7 km, 4:43/km + loppuverkka 1km
Ke: Kuntosali 65 min
To: Metsälenkki koiran kanssa 4,2 km (6:05/km) + jooga 60 min
Pe: Lepo
La: PK 60 min, 11,38 km, 5:19/km, KS 167
Su: PK pitkä 90 min, 15,87 km, 5:40/km, KS 163 + lihaskunto 15 min

2 kommenttia:

  1. Talvi yllätti juoksijan myös täällä, nastakengät laitettu ostoslistalle! Uudet juoksukengät on vaan aina tosi vaikea juttu, kun valikoimaakin on ja pitäisi löytää se itselle paras ja toimivin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kenkien hankinta vaatii aina hieman perehtymistä. Uusimmassa Juoksijassa oli nyt juttua nastakengistä. Testivoittajaksi nousi VJ Sarvan zero3. Muistelin, että työkaveri suositteli tätä samaa, joten itse yritän ainakin käydä sovittamassa tätä. Nyt tosin lumet taitaa sulaa ja ainakin hetki saadaan taas nauttia sulista teistä :)

      Poista