torstai 26. marraskuuta 2015

TUPLATREENEJÄ

Tällä viikolla olen tehnyt kahtena päivänä tuplatreenit. LadyLinen kahden viikon kampanjan ajan on mahdollista testata heidän tuntejaan ja koska en ole malttanut olla kokonaan juoksemattakaan, olen juossut ensin ja mennyt sitten ohjatulle tunnille. Tiistaina juoksin ensin lyhkäsen puolentunnin lenkin töistä salille ja osallistuin sen jälkeen lihaskuntotunnille. Lenkistä juoksin ensin 5 kilsaa juuri ja juuri vk-alueella (4:45/km) ja päälle hölkkäsin kilsan. Jäisillä teillä vauhti tuntui nyt hieman reippaalta, mutta menihän se. Juoksun jälkeen vuorossa oli puolentunnin CXWORX -tunti. Tunnilla keskityttiin keskivartaloon, mutta tehtiin joitain liikkeitä myös jaloille. Tunti oli ihan kiva, mutta odotin rankempaa keskivartalotreenin osalta. Tämä oli kivaa vaihtelua, mutta ei voittanut kuitenkaan perus salitreeniä. Tiistain treeniyhdistelmä kuitenkin toimi ja illalla oli sellainen olo, että jotain oli tullut tehtyä :)


Koska tiistain treeni onnistui niin hyvin, päätin tehdä tuplatreenin myös tänään. Juoksin taas töistä ensin salille ja siellä osallistuin Shape&Go tunnille (kesto 45 min). Tunti alkoi jo puoli viideltä, joten kovin pitkää lenkkiä en taaskaan ehtinyt juoksemaan, mutta parempi lyhyt lenkki kuin ei ollenkaan. Tällä kertaa juoksin rauhallisemmin kuin tiistaina ja juoksu tuntuikin kevyeltä ja helpolta (6,8 km 5:16/km). Melkein teki mieli skipata ohjattu tunti ja tehdä pidempi lenkki, kun juoksu sujui niin kivasti. Shape&Go tunti oli kuitenkin yllättävän kiva ja monipuolinen. Ensin tehtiin reippaita sykettä nostattavia liikkeitä ja sen jälkeen lihaskuntotreeniä omalla kehonpainolla. Etenkin kyykyt ja hypyt tuntuivat kivasti ja odotan, että etenkin reisissä tuntuu huomennakin. Tämä oli sellainen tunti johon voisin mennä uudestaankin ja sopi myös hyvin tehtäväksi lyhkäsen lenkin jälkeen.

Suosittelen välillä yhdistelemäään treenejä, niin saa kivasti vaihtelua perustreenipäiviin. Omat treenini eivät olleet kovin pitkiä tai liian kuormittavia, joten nämä jaksoi hyvin tehdä putkeen. Jatkossa tuplatreenejä tulee harrastettua välillä keskiviikkoisin kun vuorossa on ensin sali ja sitten koris ja lisäksi tavoitteena on tehdä välillä kotona lihaskuntotreeniä juoksulenkkien jälkeen.

4 kommenttia:

  1. Mä rakastan tällaisia yhdistelmätreenejä! Etenkin nyt, kun juoksu ei oikein kulje. Tykkään juosta kevyen puolen tunnin lenkin ja suunnata siitä esim. bodypumpiin tai pilatekseen. On kivaa vaihtelua kyllä :) Tuollaisilla tunneilla en olekaan ollut mut kuulostaa tosi kivoilta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo nämä ovat kyllä kivaa vaihtelua ja lenkki toimii hyvänä lämmittelynä esim. lihaskuntotunnille :)

      Poista
  2. Tuplatreeneissä tuntuu olevan kahta koulukuntaa siitä, mikä on parempi järjestys. Viime talvena olin juoksukoulussa ja lauantain treeni oli aina niinpäin, että ensin oli tunnin salitreeni ja sen jälkeen noin kolmen vartin kevyt lenkki. Muistaakseni valmentaja sanoi, että jos ensin on lenkillä aktivoitu hitaat lihassolut niin sen jälkeen on vaikea aktivoida lyhyissä lihaskuntosarjoissa tarvittavat nopeat lihassolut. Muistan kyllä lukeneeni myös vastakkaisia mielipiteitä, eli että ensin kannattaa juosta ja sen jälkeen tehdä lihaskunto. Ota siitä sitten selvää. Eiköhän järjestystä tärkeämpi ole se että tekee ja että tekemisen jälkeen on hyvä olo .)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ehkä tälläselle tavis kuntoilijalle on tärkeämpää se tekeminen eikä järjestys :) Itselle mielekkäämmältä tuntuu treenata ensin ulkona ja sitten sisällä. Voisin myös kuvitella, että kantsii tehdä se eka, mikä on itselle se ykkösjuttu, riittää sitten siihen ainakin ensin kunnolla energiaa :)

      Poista