maanantai 28. joulukuuta 2015

JOULUN TREENAILUT

Jouluviikon treenit aloitin maanantaina kevyellä pk-lenkillä (8,6 km). Jalat tuntuivat kevyestä lenkistä huolimatta yllättävän väsyneiltä, joten päätin olla juoksematta tiistaina. Lihaskuntotreeniä suunnittelin kuitenkin iltapäivälle, mutta päätä särki koko päivän, joten lopulta treenatakaan ei tehnyt mieli. Tiistaista tuli siis lepopäivä.

Viikon pitkän lenkin juoksin tällä kertaa jo keskiviikkona. Vielä alkuviikosta näytti siltä, ettei tästä tule valkeaa joulua, mutta keskiviikkona alkoi kuitenkin sataa lunta ja kaksituntinen vierähtikin vaihteeksi lumisateessa. Ihan kiva oli juoksennella, vaikka lumi selvästi hidastikin tahtia. Aattona maa tosiaan oli valkeana ja palauttelin pitkiksen jälkeen tekemällä koiran kanssa metsässä pari kävelylenkkiä.


Perjantaina teki mieli lepopäivän jälkeen juosta hieman reippaampi treeni. Tiet olivat kuitenkin melko jäässä, joten ihan varma en ollut tulisiko vedoista mitään. Hölkkäilin tutulle kilsan pätkälle, jossa yleensä juoksen vedot, ja kun pahimmat jäiset kohdat väisteli, niin ihan hyvin siinä pystyi juoksemaan. Treeniä en ollut tarkkaan suunnitellut, ajattelin vain, että juoksen ensin jokusen vedon hieman alle 4:45/km vauhdilla ja sitten päälle vielä muutaman hieman alle 4:30/km vauhdilla. Hallilla vk-treenit ovat nyt talvella tuntuneet ehkä yllättävänkin raskailta, joten kuvittelin nytkin, että tuohon hieman alle 4:45/km vauhtiin joutuu tekemään enemmän töitä. Juoksu ei kuitenkaan ollut niin raskasta kuin odotin ja ensimmäinen veto lipsahtikin heti 4:30/km vauhdilla. Seuraavan vetoon onnistuin hiljentämään vauhtia (4:40/km), mutta loput menivät kuitenkin aiottua kovempaa (4:30/4:37/4:30/4:32/km). Juoksuhaluja tuntui olevan, enkä ollut noiden kuuden vedon jälkeen vielä poikki, joten päätin juosta loput vedot reippaammin. Lyhensin matkan puoleen kilsaan, mutta tavoitteena oli pitää näiden neljän vedon vauhti alle 4:20/km eli juosta maksimikestävyysalueella. Tarkoitus oli taas lähteä hieman rauhallisemmin liikkeelle ja kiristää vauhtia veto vedolta niin, että viimeisen vauhti olisi noin 4min/km. Viimeinen veto menikin tuolla neljän minuutin vauhdilla, mutta sitä edeltävät hieman reippaammin kuin oli tarkoitus: 4:02/4:06/3:54/4:00/km. Treenin loppupuolella juoksu tuntui jo hieman jaloissa, etenkin takareisissä, mutta mitään järkyttävää hyytymistä ei onneksi tullut. Alku- ja loppuverkkaa kertyi yhteensä 3,7 km. 

Lauantaina juoksin viikon viimeisenä treeninä tunnin pk-lenkin. Tiesin jo etukäteen, että sunnuntaista tulisi lepopäivä, joten venytin lenkin tuntiin, vaikka paras treeni vetojen jälkeen olisikin ollut lyhyempi palauttelulenkki. Jalat tuntuivat vetojen jälkeen kuitenkin yllättävän hyviltä. Ainoastaan kova tuuli hieman yllätti ja hieman jalat jäässä jouduin juoksemaan kotia. 


Näin taittui siis tällä kertaa jouluviikon treenit. Lomailin koko viikon, joten hieman tavallista enemmän tuli myös tehtyä kävelylenkkejä koiran kanssa. 

Ma: PK 48 min, 8,6 km, 5:33/km, KS 154
Ti: Lepo
Ke: PK pitkä 2h, 21,6 km, 5:34/km, KS 161
To: Lepo
Pe: VK 6x1000m, 4:30-4:40/km + MK 4x500m, 3:54-4:06/km + verkat 3,7 km + lihaskunto 10 min
La: PK 61 min, 11,2 km, 5:28/km, KS 158 + lihaskunto 10 min
Su: Lepo

2 kommenttia: