sunnuntai 6. joulukuuta 2015

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 49/2015

Tämän viikon treenit aloitin tiistaina hallitreenillä. Ennen hallia juoksin noin 2-3 kilsaa, kun yritin kalibroida polarin juoksusensoria, jotta vauhdin mittaaminen onnistuisi sisälläkin ja lisäksi voisin tarkkailla askeltiheyttä. Luulin onnistuneeni, mutta hallilla mittari näytti vauhdin kuitenkin ihan väärin. Vähän ärsytti ja huomasin miten riippuvainen olen vauhdin seuraamisesta, etenkin reippaammissa treeneissä. Vauhtikestävyysalueeni on melko kapea ja täsmätreeneissä vauhdin seuraaminen olisi aika oleellista. Nyt ei kuitenkaan voinut kytätä vauhtia, joten oli vaan juostava, ensin 40 minuuttia ja päälle kaksi kilsan vetoa. 40 minuuttisen vauhti oli todennäköisesti hieman alle 5min/km ja kilsat menivät aikaan 3:40 ja 4:10. Tuon ensimmäisen vedon aika näyttää kyllä minulle aika kovalta, joten hieman epäilin sitäkin :) Treenin alkuun ja loppuun hölkkäilin kilsan verran. Jos vauhdin seuraaminen ei jatkossakaan hallilla onnistu, niin on siirryttävä tekemään treenit sykkeen perusteella. 40 minuuttisen keskisyke oli nyt 171. Minulla tuo on siinä pk:n ja vk:n rajoilla, joten hieman reippaammin olisin voinut tuon juosta. Vedot lipsahtikin sitten selvästi jo maksimikestävyysalueelle.

Keskiviikkona oli jälleen tuplatreeni eli ensin sali ja sitten koris. Hieman salilla meinasin olla väsynyt, mutta koris sujui paremmin ja oli kiva taas pelailla. Torstaina pidin lepopäivän, joka tiistain ja keskiviikon treenien jälkeen tuntui tulevan tarpeeseen. Kroppa tuntui parin päivän ajan taas hieman tukkoiselta. Perjantaina juoksin kevyen 43 min pk-lenkin. Tavoitteena oli kalibroida juoksusensori uudestaan ja muuten vaan hölkkäillä kevyesti. Keli oli kyllä aika haastava, päivällä oli satanut lunta ja lenkin aikana jäätävä sade ja tuuli vaikuttivat hieman lenkin sujumiseen.


Lauantaina juoksin noin kymmenen kilsaa ja edelleenkään ei ollut ihan helppoa. Edellispäivän  loska oli jäätynyt kivasti ja eteneminen oli taas hieman haastavaa ja yllättävän raskastakin. Illalla pohkeet ja sääret olivatkin tavallista väsyneemmät.

Tänään juoksin noin puolitoista tuntia. Mittasin matkaa ensin juoksusensorilla (joka ei taida edelleenkään näyttää ihan oikein) ja sitten gps:llä, joten lenkin pituus oli noin 16,22 km. Aamulla koiraa käyttäessä jalat meinasivat lähteä pari kertaa alta, joten juoksulenkille oli laitettava vanhat nastat alle. Tiet olivat pääosin jäässä, joten nastat helpottivat etenemistä, vaikka pito ei kengissä enää parasta olekaan. Tänään tulee vettä, joten ensi viikolla juostanee taas täysin sulilla teillä.


Viikko sisälsi liikkumista ihan kivasti. Viimeiset kolme lenkkiä eivät kuitenkaan olleet mitään parhaita ja niitä yhdisti se, että jäällä/lumella juostessa syke nousee ja vauhti laskee. Talvella olisikin järkevämpää siirtyä vauhdin kyttäämisestä sykkeen tarkkailuun, koska vauhti voi haastavan kelin vuoksi laskea selvästikin. 

Ma: Lepo
Ti: Halli pk/vk 40 min, KS 171 + MK 2x1km + verkat yht. 2 km
Ke: Sali 50 min + koris 60 min
To: Lepo
Pe: PK 43 min, 7,6 km, 5:37/km, KS 159
La: PK  56 min, 10,2 km,  5:31/km, KS 163
Su: PK pitkä 91 min, 16,22 km, 5:37/km, KS 156

4 kommenttia:

  1. Osaisitko suositella jotain helppokäyttöistä sykemittaria gps-ominaisuuksilla? Mulla olisi tarkoitus hankkia uusi lähiaikoina, mutta enpä tuota tiedä minkämoisen! Olen jo useamman vuoden käyttänyt Suunnon M5:ta ja se ei meinaa millään kaupungissa löytää signaalia ja joskus näyttää matkan ja vauhdin aivan väärin :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Kirsi! Minulla on Polarin v800 ja tässä tuo gps on kyllä toiminut hyvin, en ainakaan muista että yhteyden kanssa olisi ollut ongelmia. Jos pärjää vähemmillä ominaisuuksilla niin käsittääkeni Polarin m400 on myös ollut melko suosittu ja uskoisin sen myös olevan helpohko käyttää. Ennen Polaria minulla oli pitkään käytössä Garminin mittari. En muista, että senkään kanssa olisi ollut mitään ongelmia, joten heiltä voisi myös löytyä näppäriä mittareita. Kuvissa tuo forerunner220 ainakin näyttää tutulta, joten voi olla että ainakin sitä käytetään jonkin verran.

      Poista
    2. Voi kiitti vastauksesta :)

      Poista
    3. Olepa hyvä :) toivottavasti löydät itsellesi sopivan mittarin.

      Poista