keskiviikko 13. tammikuuta 2016

HAPOTTAVA HALLITREENI

Eilen olin taas tiistaiseen tapaan juoksemassa hallilla ja ohjelmassa oli vauhtikestävyystreeni. Tällä kertaa treeni olikin aika kova. Juostiin 2x4 kilsaa niin, että kahdelle viimeiselle kilsalle kiristettiin aina vauhtia. Aluksi juoksu lähti sujumaan kivasti mutta viimeistään, kun kiristettiin vauhtia, kävi selväksi, että helppoa tästä ei tule. Ensimmäisen kahden kilsan keskisyke oli 167, mutta siitä se nousi loppua kohden niin, että lopulta koko neljän kilsan keskisyke oli 173. Aikaa meni 18:22 ja tuo jälkimmäinen kahden kilsan pätkä meni hieman alle 4:30/km vauhdilla. Aikaa rankkaa oli ja varmaan olisi pitänyt malttaa aloittaa hieman rauhallisemmin. Muista juoksijoista saa kivasti tsemppiä omaankin tekemiseen, mutta välillä sitä intoutuu juoksemaan toisten peesissä ja vetämään treenin vähän liian lujaa. 

Välissä huilattiin noin kaksi minuuttia ja sitten ei muuta kun sama neljä kilsaa uudestaan. Nyt vedettiin alussa yksi ylimääräinen kierros, joten kokonaisuudessaan matkaa kertyi noin 4333m ja se meni aikaan 20:23. Reippaampi pätkä tuntui jo kunnolla, joten pakko oli lopussa hieman passata vauhdin kanssa. Jälkimmäisellä kahdella kilsalla keskisyke oli jo 181, joten ei kai ihmekään, että hieman meinasi hapottaa.

Treeni oli yllättävän rankka, mutta pienen huilin jälkeen päätin vetää vk:ta vielä kaksi kilsaa. Tavoitteena oli nyt malttaa vauhdin kanssa ja katsoa ettei syke nouse liikaa. Nyt juoksu sujui jo paljon kevyemmin (noin 4:45/km ja KS 171) ja tämän jälkeen treenistä jäikin jo paljon parempi fiilis. Vauhdeissa en ole vielä viime vuoden tasolla, mutta eiköhän ne tässä pikku hiljaa parane, kun jaksaa säännöllisesti tehdä näitä kovempia treenejä. Alku -ja loppuverkkaa kertyi yhteensä noin kolme kilsaa.

Eilisen tapaan suuntasin tänäänkin treenaamaan sisälle. Taitaa huomennakin olla melko hurja keli, joten voi olla, että juoksumatto taas kutsuu.


2 kommenttia:

  1. Tämä oli suosikkikohtani tekstissä: "Treeni oli yllättävän rankka, mutta pienen huilin jälkeen päätin vetää vk:ta vielä kaksi kilsaa." Hauska päätös: oli raskasta, joten tein vähän vielä lisää. :D Oot kyllä kova.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, joo vähän hassultahan se kuulostaa :) Mutta tiedätkö, että se toimi. Jos olisin lopettanut tuon neljän kilsan jälkeen, olisi treenistä jäänyt vähän nihkeä fiilis, sellainen ettei mennyt ihan niin kuin olisi toivonut. Mutta, kun vedin vielä tuon kaksi kilsaa reippaasti, mutta en liian kovaa, jäi fiilis, että kyllä mä kykenen ja lopulta koko treenistä jäi hyvä fiilis :)

      Poista