sunnuntai 3. tammikuuta 2016

JUOKSUVUOTENI 2015

Ajatukset ja suunnitelmat alkavat jo olla kevään treeneissä ja tulevissa kisoissa, mutta palataan viime vuoteen vielä ainakin tämän yhden postauksen verran. Muutamissa lifestyle blogeissa (mm. täällä) törmäsin kivaan postaukseen, jossa käytiin mennyttä vuotta läpi kysymyksin ja vastauksin. Vastailin itsekin osaan kysymyksistä, omat vastaukseni tosin liittyvät kaikki juoksuun :) Tarkemmin viime vuoden tavoitteista ja tuloksista olen kirjoittanut jo aiemmin täällä.

1. Mitä sellaista teit kuluneen vuoden aikana, mitä et ole koskaan ennen tehnyt?
Uusia kisoja viime vuonna olivat Tahko runin kymppi ja puolikas Ylivieskassa. Hieronnassa kävin myös ensimmäistä kertaa.

2. Oletko kyennyt pitämään itsellesi viime uutenavuotena tekemäsi lupaukset?
Tavoitteena oli juosta ennätykset puolimaratonilla ja maratonilla sekä osallistua johonkin uuteen kisaan. Nämä tavoitteet täyttyivät.

3. Tuliko elämääsi uusia ihmisiä viimeksi kuluneen vuoden aikana?
Juoksun myötä tapasin useitakin uusia ihmisiä :)

4. Missä maissa vierailit?
Prahassa oli tarkoitus juosta ensimmäinen ulkomaan kisa maaliskuussa, mutta flunssa vei voiton :(

5. Mitä sellaista toivoisit itsellesi, mitä et kuluneen vuoden aikana saanut?
Maantiekymppi jäi juoksematta, vaikka se oli tavoitteena.

6. Mikä oli suurin saaavutuksesi kuluneen vuoden aikana?
Joensuussa juostu puolimaratonin ennätys.


7. Mikä oli suurin pettymyksesi?
Se, että en päässyt juoksemaan Prahassa. Lisäksi maratonilta odotin hieman parempaa aikaa.

8. Sairastitko tai loukaannuitko?
Selvisin vähällä sairastamisella, keväällä oli vain yksi flunssa. Loukkaantumisiakaan ei sattunut, välillä penikat vaivasivat, mutta kaiken kaikkiaan melko pienillä vaivoilla selvisin.

9. Mikä oli paras ostoksesi?
Juoksuohjelma, ilman sitä olisin tuskin yltänyt samoihin tuloksiin. Se teki treenaamisesta helppoa, kun ei tarvinnut itse stressata treenaako kehittyäkseen tarpeeksi/järkevästi jne.

10. Kenen käytös pöyristytti sinua eniten?
Joensuun puolikkaalla, joko liikenteenohjaaja ei ollut hereillä tai sitten autoilija ei välittänyt hänen ohjeistaan.

11. Mihin käytit suurimman osan rahoistasi?
Prahan matkaan, sen kun oli tarkoitus olla juoksumatka. Lisäksi mm. kisoihin, juoksuvaatteisiin -ja kenkiin, juoksuohjelmaan, hierontaan ja hallimaksuihin.

12. Mistä ihan todella innostuit?
Keväällä ja kesällä en tainnut tietää mitään parempaa kuin vauhtikestävyystreenit :)

13. Mikä laulu tulee aina muistuttamaan sinua kuluneesta kaudesta?
Kisoissa en koskaan kuuntele musiikkia ja lenkilläkin vain muutaman kerran loppuvuonna.

14. Mitä toivoisit tehneesi enemmän?
Olen miettinyt, teinkö liian lyhyitä lenkkejä maratonille valmistautuessa?!

15. Mitä toivoisit tehneesi vähemmän?
Ennen kisoja sitä usein panikoi kunnostaan. Siinä vaiheessa ei kuitenkaan ole enää mitään tehtävissä, joten pitäs vaan mennä ja juosta.

16. Miten vietit joulua? Entä juhannusta?
Jouluaattoa edeltävänä päivänä juoksin kahden tunnin lenkin, joten aattona pidin lepopäivän ja tein koiran kanssa pari kävelylenkkiä.

Juhannusviikolla palauttelin edellisen viikonlopun puolimaratonin jäljiltä ja juoksin aattona kevyen palauttelulenkin ja juhannuspäivänä pidin lepopäivän.

17. Mitä halusit ja sait?
Juoksusta sain edelleen mm. terveyttä, hyvää mieltä, hyvän kunnon, uusia kokemuksia ja ennätyksiä.


18. Mitä halusit, mutta et saanut?
Tavoitteena oli juosta ennätys myös kympillä, mutta maantiekymppi jäi kokonaan juoksematta.

19. Mitä teit syntymäpäivänäsi ja paljonko täytit?
Täytin 33 ja päivän treeninä oli 10 km vauhtikestävyyttä.

20. Mikä piti sinut järjissäsi?
Säännöllinen liikkuminen pitää järjissä :)

21. Mitkä viisi asiaa asetat itsellesi tavoitteiksi ensi vuodelle?
* ennätys kympillä
* ennätys puolikkaalla
* ennätys maratonilla
* ainakin yksi uusi kisa
* treenata järkevästi niin, että vältyn loukkaantumisilta

8 kommenttia:

  1. Hei! Hauska postaus! =) Oikein hyvää ja liikkumisen täytteistä vuotta 2016!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ja oikein hyvää uutta vuotta sinullekin :)

      Poista
  2. Moikka!

    Kiitos ensin mahtavasta blogista. =) Olet juossut ja harjoitellut monipuolisesti ja kehittynyt paljon. Mietin pitkään, mistä olet hankkinut harjoitusohjelmasi.. Onko sinulla valmentaja tai vinkkaa ja juoksetko jossain juoksuryhmässä, vai miten rakennat koko vuoden kausien ja viikkojen ohjelmasi.. Onko ohjelmasi koko vuoden kestävä vai treenaatko projektimuotoisesti pieni tai iso tavoite/kisa kerrallaan.. Kiitos vastauksistasi etukäteen. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi ja kiva, että olet löytänyt blogin pariin :)

      Aloitin kolmisen vuotta sitten paikallisen juoksuseuran (RRR) juoksukoulun ja sen päätyttyä liityin seuraan. Tuolta ostan myös harjoitusohjelmani. Uskoisin, että vastaavia seuroja/yhdistyksiä löytyy muiltakin paikkakunnilta.

      Ohjelman olen ottanut aina siinä vaiheessa, kun kisat alkavat lähestyä. Nyt tähtään huhti/toukokun kisoihin, joten aloitin juuri treenit ohjelman mukaan. Ohjelmaa en saa koko ajalle kerralla, vaan etenemme pienemmissä pätkissä. Vaikka mietinkin jo kisoja koko keväälle niin etenen treeneissä kuitenkin aika kisa kerrallaan.

      Laita vain viestiä, mikäli herää lisää kysymyksiä.

      Tsemppiä talven treeneihin!

      Poista
  3. Hyvä hyvä, hienot tavoitteet! Ja kiva koonti viime vuodesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Ja tsemppiä tämän viikon treeneihin, hirveitä pakkasia lupaa ainakin tänne!!

      Poista
  4. Kiitos vastauksesta. =) Kirjoitin tuon anonyymikysymyksen. Olet onnistunut hrjoittelemaan ja kehittymään niin hyvin, että täytyy itsekin pyrkiä samaan. Kiitos että pidät blogia ja motivoit meitä muitakin uskomaan itseensä. Toisinaan tulee hetkiä kun usko omaan tekemiseen horjuu ja silloin on mukava lukea toisten juoksijoiden kirjoituksia, ajatuksia ja saada niistä uusia ideoita ja inspiraatiota. Kiitos, kiitos, kiitos. =) Ja menestyksekästä kuluvaa vuotta! =) Jään innolla seuraamaan miten vuotesi etenee. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Marika :)
      Kiva että olet saanut täältä tsemppiä omiin treeneihin :) Kun treenaa säännöllisesti ja tekee myös kehittäviä treenejä, niin kehitystäkin varmasti tapahtuu. Pitää vaan muistaa malttaa, mitään kun ei tapahdu hetkessä. Kannattaa myös asettaa ennätysten ja kisojen lisäksi itselleen pienempiä tavoitteita. Onnistumisen tunne usein motivoi jatkamaan.
      Menestykästä vuotta sinullekin!

      Poista